خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برنی سندرز: تصمیم سنا برای پایان حمایت از جنگ در یمن تاریخی است

برنی سندرز تصویب قطعنامه پایان حمایت آمریکا از جنگ عربستان در یمن را اقدامی مهم و تاریخی ارزیابی و تاکید کرد : صدور مجوز جنگ تنها در اختیار کنگره و نه رئیس جمهور آمریکا است.

به گزارش ایرنا ، سندرز سناتور مستقل از ایالت ورمونت آمریکا پس از مصوبه مجلس سنا برای پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ تحت رهبری عربستان در یمن ، اعلام کرد: امروز سنای آمریکا با اقدام برای پایان دادن به جنگ فاجعه بار در یمن، مسئولیت قانون اساسی خود برای صدور مجوز جنگ را پس گرفت. سندرز تاکید کرد: اختیار صدور مجوز جنگ تنها در اختیار کنگره آمریکا است و نه رئیس جمهوری .

مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه قطعنامه ممنوعیت حمایت ارتش آمریکا از عملیات نظامی در یمن را تصویب کرد. اعضای مجلس سنای آمریکا با 54 رای مثبت در مقابل 46 رای منفی این قطعنامه را به تصویب رساندند. این قطعنامه تلاش می کند تا پشتیبانی ارتش آمریکا را از هرگونه عملیات نظامی در خاک یمن از جمله حملات هوایی عربستان به این کشور، ممنوع کند.

بسیاری از رسانه های آمریکا از جمله ‘سی ان ان’ ، واشنگتن پست و نیویورک تایمز تصویب این قطعنامه در مجلس سنا را به معنی سرکوفت و توبیخ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ارزیابی کرده اند. این درحالی است که کاخ سفید پیش تر اعلام کرده بود که این قطعنامه را درصورت تصویب وتو خواهد کرد.

سناتور دمکرات ‘کریس مورفی’ در جلسه سنا گفت: ما نباید با کارزار بمباران در یمن که سازمان ملل می گوید احتمالا نقض آشکار حقوق بشر است ، مرتبط باشیم.

این قطعنامه باید در مجلس نمایندگان نیز مطرح و به رای گذاشته شود. مجلس نمایندگان نیز پیشتر در سال جاری میلای قطعنامه تقریبا مشابهی را برای پایان دادن به مشارکت آمریکا در جنگ یمن تصویب کرده بود. با این حال بعید است که تصویب این قطعنامه با اکثریت لازم برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور آمریکا انجام شود.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن ‘عبدربه منصور هادی’ رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. در اثر این تجاوز تاکنون بیش از یکصد هزار یمنی از جمله 85 هزار کودک شهید شده اند که بیشتر این کودکان براثر گرسنگی و قحطی اعمال شده از سوی این ائتلاف جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا