خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برخورداری 300 هزار مشترک از نعمت گاز در سیستان و بلوچستان

اواخر سال ٨٤ بود که شرکت ملی گاز ایران طرح انتقال گاز به مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور را تحت عنوان خط انتقال گاز هفتم سراسری در دستور کار قرار داد.

به گزارش شورای اطلاع رسانی دولت، این خط انتقال گاز اهداف چندگانه ای را در خود جای داده که می توان به گازرسانی به نیروگا هها، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و احداث خطوط فرعی و شبکه های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی در استانهای واقع در طول مسیر بخصوص گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، اشاره کرد.

در صورت بهره گیری از خط انتقال گاز یادشده در زمینه صادرات گاز به پاکستان و هند، نقش ایران در تحولات انرژی منطقه و جهان نیز پررنگتر خواهد شد.

ظرفیت خط انتقال گاز که از پارس جنوبی تامین می شود در مرحله نخست، ٦٠ میلیون مترمکعب در روز برای تامین گاز جنوب استان کرمان، هرمزگان و بخصوص گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده بود.

فاز نخست این طرح بزرگ حدفاصل پارس جنوبی تا ایرانشهر به طول ٩٠ ٧ کیلومتر و قطر ٥٦ اینج با فشار عملیاتی یکهزار و ٣٠٥ پوند بر اینچ مربع، در استانهای بوشهر ( ٤٥ کیلومتر) ، فارس ( ٧٥ کیلومتر) ، هرمزگان (٤٣٥ کیلومتر)، کرمان (١٥٠ کیلومتر) ، سیستان و بلوچستان (٢٠٢ کیلومتر) امتداد دارد و در نهایت به شهرستان ایرانشهر منتهی می شود.

بر اساس اطلاعات منتشره توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در مهرماه سال جاری عملیات اجرایی این فاز از سال ٨٥ آغاز و پس از عبور از مناطق سخت گذر و حل معضلات و مشکلات پروژه در سال ٨٩ با اعتبار ١٧ هزار و ٣٠٠ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و امکان تامین گاز واحدهای مسکونی-

صنعتی و نیروگاه‌های شهرستان ایرانشهر و مناطق مجاور آن فراهم شد.

پس از اجرای فاز نخست، احداث فاز دوم خط انتقال گاز هفتم سراسری در دستور کار شرکت مهندسی و

توسعه گاز ایران قرار گرفت و این شرکت در راستای پوشش حداکثری گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده استان سیستان و بلوچستان و تامین کامل گاز مورد نیاز نیروگاهها و صنایع این استان، با استفاده از فرصتهای سرمایه گذاری تعریف شده در بند «ق » تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣، اقدام به برگزاری مناقصه برای انتخاب سرمایه گذار کرد.

بر همین اساس، هزینه اجرای این طرح حدود ٦٠ هزار میلیارد ریال (حدود 1.825 میلیون دلار) برآورد شد.

برخورداری 300 هزار مشترک از نعمت گاز در سیستان و بلوچستان

با بهره برداری از پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، ٣٠٠ هزار مشترک در شهرهای کنارک، چابهار، خاش، ایرانشهر، زاهدان و زابل از نعمت گاز برخوردار میشوند و علاوه بر تحقق این موضوع؛ صنایع و نیروگاههای استان را نیز تحت پوشش قرار می دهد.

وزیر نفت در آیین امضای قرارداد گازرسانی به استان سیستان وبلوچستان اظهار کرد: رئیس جمهور قول اجرای این پروژه را در فروردین ماه ٩٣ داده بود و خوشبختانه با کمک و همیاری مجلس شورای اسلامی و تصویب بند «ق » تبصره دو قانون بودجه سال ٩٣ و ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید توانستیم این پروژه را بدون استفاده از منابع دولتی آغاز کنیم.

بیژن زنگنه افزود: این پروژه با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی آغاز و در حین انجام کار با صرفه‌جویی‌هایی که از مصرف فرآورده های نفتی به دست می آید، منابع مالی آن را تامین می‌کنیم.

وی یادآور شد: اصل سرمایه گذاری این پروژه نزدیک به 1.5 میلیارد دلار است که با هزینه های فرعی، این مقدار به 1.8میلیارد دلار افزایش می یابد.

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون قسمتی از کار این پروژه توسط پیمانکار شرکت ملی گاز ایران اجرا شده است، گفت: تعهدات پیمانکار به سرمایه گذار منتقل می شود.

زنگنه اعلام کرد: بخش خصوصی تا پایان امسال 550  میلیارد تومان از اعتبار این پروژه را تامین کرد و پس از گازرسانی به نخستین نیروگاه و از محل فروش سوخت مایع بخش دیگری از هزینه ها تامین می شود.

به گفته وی، علاوه بر گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان ،پروژه گازرسانی به روستاهای باقیمانده کشور نیز در دستور کار قرار دارد که با پایان این پروژه ها جمعیت برخوردار از گاز کشور از ٨٩ درصد کنونی به ٩٧ درصد افزایش می یابد.

قرارداد گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و شرکت کیسون با حضور وزیر نفت امضا شد.این پروژه با هدف گازرسانی به شهرهای زاهدان، چابهار، خاش و زابل طی دو سال اجرا می شود.

بر پایه این گزارش علاوه بر گازرسانی به مناطق مسکونی، پنج نیروگاه استان نیز طی این پروژه گازرسانی می‌شود.

بر همین اساس پروژه گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان )زاهدان( شامل ٢٦٠ کیلومتر خط لوله ٣٦ اینچ منشعب از کیلومتر ٨٣٩ خط لوله هفتم سراسری می شود.

این پروژه با هدف گازرسانی به شهرهای زاهدان، زابل، خاش، چابهار و همچنین نیروگاههای استان اجرا و برای این منظور در مجموع ٩٥٠ کیلومتر خط لوله و شبکه تغذیه و توزیع در شهرهای یادشده اجرا می شود.این پروژه به روش BOT و سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی طی دو سال اجرا می شود.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز اواخر مهرماه سال جاری در بازدید از خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان که با حضور استاندار انجام شد، گفت:  با تمهیداتی که طی چهار ماه گذشته اتخاذ شد و تزریق منابع مالی جدید، شاهد شتاب در اجرای این خط هستیم.

وی افزود: هم اکنون روزانه 70 تریلی، لوله مورد نیاز خط را به منطقه منتقل می کنند و 120 جوشکار به طور همزمان در حال کار هستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: خط 230 کیلومتری انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان تا اواخر امسال یا فروردین ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.

عراقی ادامه داد: از خط هفتم سراسری یک انشعاب به سمت چابهار و یک انشعاب نیز به سمت زاهدان اجرا می شود و این خط در ادامه به زابل می رسد.

وی اعلام کرد: پس از بهره برداری از خط انتقال گاز زاهدان، فازهای بعدی این طرح اجرا می شود.

گفتنی است در استان سیستان وبلوچستان در مجموع، یکهزار و 300 کیلومتر خط لوله با 6 هزار میلیارد تومان اعتبار  در دست اجرا است.

عراقی با بیان این که گاز محور توسعه است، گفت: با ورود گاز به این استان شاهد توسعه بخش های مختلف از جمله صنایع خواهیم بود.

عراقی تاکید کرد: طرح های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف صادرات و گازرسانی به استان اجرا شده است.

تحقق وعده‌های دولت یازدهم در گازرسانی به شرق کشور

گفتنی است با گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان افزون بر بخش خانگی، به بخش های نیروگاهی و صنایع نیز گازرسانی می شود.

با تحقق برنامه های گازرسانی از مصرف سوخت مایع جلوگیری می شود که افزون بر صرفه جویی اقتصادی، تاثیر چشمگیری در کاهش آلودگی محیط زیست می شود.

امروز پس از گذشت بیش از ۳ ماه از امضای قرارداد و در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فاز نخست طرح گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان توسط محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری افتتاح شد.

محمد نهاوندیان در این بازدید با توضیح مسئولان و مهندسان اجرای این طرح در جریان روند فعالیت ها و اقدامات انجام شده قرار گرفت.

رییس دفتر رییس جمهوری پس از بازدید از فاز اول پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران، درباره تحولی که این پروژه می تواند در این استان ایجاد کند، گفت: بسیار خوشحال کننده است که یکی از اصلی ترین پروژه های زیرساختی در سفر دکتر روحانی به استان سیستان و بلوچستان ، امروز پیشرفت خوبی داشته است.

نهاوندیان اظهار امیدواری کرد که این پروژه مهم تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد و صرف هزینه بالغ بر ٧٠٠ میلیارد تومان برای این پروژه بتواند به یک محور تولید و اشتغال در استان تبدیل شود.

دکتر نهاوندیان ادامه داد: این پروژه جدای از اینکه نیاز مصرفی شهر زاهدان به گاز را که حدود یک چهارم جمعیت استان را در خود دارد، تامین می کند، امکان تولید صنعتی و کشاورزی و پایین دستی های صنعتی را در این حوزه تامین می کند.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه اجرای این پروژه برای جوانان تحصیل کرده این استان اشتغال زایی خوبی به همراه خواهد داشت، گفت: یکی از اصلی ترین قدم ها برای تامین عدالت اقتصادی در استان و توازن منابع که از سیاست های اصلی نظام است با اجرای این پروژه تحقق پیدا می کند.

دکتر نهاوندیان خاطرنشان کرد: سرعت اجرای این پروژه بسیار خوب بوده است که نشان از کاری جهادی و تلاش شبانه روزی مهندسان، متخصصان و کارگران دارد.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه بخشی از شبکه داخلی گاز رسانی در زاهدان هم آماده بهره برداری شده است ، اظهار داشت: این نیز فرصت اشتغال بسیار بالایی را ایجاد کرده و شرکت های مختلف می توانند در این توسعه شبکه داخلی شهر فعالیت کنند.

دکتر نهاوندیان گفت: مطمئن هستم این طرح آثار نمایان و ملموسی را در سطح رفاه و رضایتمندی مردم و ایجاد اشتغال در سطح استان خواهد داشت.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: البته این کار همین جا پایان نخواهد یافت و این خط ادامه یافته و شمال استان در بخش سیستان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

دکتر نهاوندیان با اشاره به اینکه گازرسانی به روستاهای در طول مسیر هم در دستور کار قرار دارد، گفت: این پروژه یک شریان حیاتی برای شکوفایی اقتصاد استان سیستان و بلوچستان خواهد شد و بدنبال آن شاهد توسعه سرمایه گذاری های پایین دستی خواهیم بود.

پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف گازرسانی به سیصد هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان های زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک و صنایع موجود در این استان از مصوبات سفر رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به سیستان و بلوچستان در سال ٩٣ است که در راستای عملیاتی نمودن فاز یک این طرح،  خط انتقال ایرانشهر – زاهدان به طول ٢٦٥ کیلومتر در دست اجرا و تکمیل است.

خط لوله ایرانشهر به زاهدان در فاز اول پروژه گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف گازرسانی به خانوارهای شهری و روستایی، گازرسانی به صنایع موجود در شهرهای شمالی استان و بویژه زاهدان و استفاده حداکثری از ظرفیت بالقوه در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و به تبع آن رونق اقتصادی استان و ایجاد اشتغال با ارزشی بالغ بر ٧٠٠٠ میلیارد ریال احداث شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا