خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درخواست از رییس جمهور: رفع تبعیض مهندسین نسبت به پزشکان

در نامه‌ی جمعی از مهندسین، تحت عنوان «جامعه میلیونی مهندسین کشور» از رییس جمهور خواسته شده است: «با عنایت به عقبه علمی مهندسان و پزشکان کشور، ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای فنی مهندسی را با دانشگاههای پزشکی و در نهایت درآمد و اعتبار این دو قشر فرهیخته را از گذشته تا کنون با هم مقایسه فرمایند».

متن نامه‌ی ارسالی به انصاف نیوز در پی می‌آید:

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام؛

در آغاز سخن، از سوی جامعه بزرگ مهندسین کشور (که اسامی بخشی از آنها به شرح لیست پیوست تقدیم می‌شود)، برای حضرتعالی و همه اعضای کابینه پرتلاش دولت تدبیر و امید که مجدانه در مسیر تعالی و پیشرفت ایران اسلامی گام برمی دارید، سلامتی و توفیق روز افزون را از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم.

همانگونه که استحضار دارید، پیشرفت، توسعه، اعتلای صنعت و عمران و آبادانی هر کشوری جز با تجلی دانش، نبوغ، تلاش، مدیریت و مسوولیت پذیری مهندسان آن کشور به عنوان طلایه داران عرصه توسعه و سازندگی میسر نمی‌شود.

مهندسین کشور در طول حیات پر افتخار جمهوری اسلامی ایران، در گذرگاه‌های سختی همچون هشت سال دفاع مقدس و دوران طولانی تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور عزیزمان، همواره در تمام زمینه‌های فنی و مهندسی با کمترین امکانات و با تکیه بر دانش بومی و توانمندی داخلی، افتخاراتی عظیم و پیشرفت‌های چشم گیری را برای مملکتمان به ارمغان آورده‌اند.

جناب آقای دکتر روحانی آنچه باعث شده که امروز جامعه بزرگ مهندسین کشور مصدع اوقات شریف جنابعالی به عنوان رییس جمهور کشور شود این است که علیرغم تمام پایمردی‌ها، زحمات و مسوولیت‌های این قشر پرتلاش در عرصه سازندگی و پیشرفت و اعتلای این مرز و بوم، متاسفانه برخی تصمیمات و برنامه ریزی‌های کلان مسوولین مملکت در نیم قرن اخیر، درست در نقطه مقابل منافع صنفی و اجتماعی مهندسین و برخلاف شأن علمی و حرفه‌ای بدنه مهندسی کشور بوده است و بدین گونه، روز به روز عرصه بر زندگی مادی و حرفه‌ای این قشر فرهیخته، تنگ و تنگ‌تر شده و امنیت شغلی ایشان به مخاطره افتاده است؛

مهندسین کشور علیرغم به کار گیری استعداد و زحمات فراوان در طول دوران تحصیل و پس از آن، در بخش‌های خصوصی و دولتی و در بحث تأمین اجتماعی، به جایگاه متناسب با شأن خود دست نیافته‌اند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ظرفیت پذیرش رشته‌های مهندسی را چنان بالا برده است که متاسفانه امروزه، تمام دانشگاههای با بنیه علمی پایین و مؤسسات نوپا تحت نظارت این وزارتخانه، بدون آزمون و ارزیابی سطح علمی داوطلبین و بدون هیچ گونه محدودیتی، نسبت به پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف مهندسی اقدام می‌ورزند.

امروزه ظرفیت پذیرش داوطلبین رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی، غیر انتفاعی و مؤسسات خصوصی، آنچنان بالا رفته است که بالاترین آمار بیکاران کشور را مهندسین تشکیل می‌دهند و بدین سبب، شأن علمی و حرفه‌ای مهندسان واقعی کشور به شدت پایمال شده و به معضل اجتماعی «فرار مغزها» نیز دامن زده است.

لذا از رییس جمهور محترم خواهشمندیم با عنایت به عقبه علمی مهندسان و پزشکان کشور، ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای فنی مهندسی را با دانشگاههای پزشکی و در نهایت درآمد و اعتبار این دو قشر فرهیخته را از گذشته تا کنون با هم مقایسه فرمایند.

جناب آقای رییس جمهور برای جامعه مهندسین کشور این سؤال مطرح شده که اولاً پذیرش افسارگسیخته داوطلبین رشته‌های مهندسی در دانشگاههای با بنیه علمی پایین و همچنین عدم تناسب آن با نیاز فنی و صنعتی کشور و عدم رعایت اصل عرضه و تقاضا در این زمینه، به چه دلیل و تحت عنوان کدام سیاست و چشم انداز در حال انجام است؟ و ثانیاً سود به مخاطره افکندن امنیت شغلی جامعه بزرگ مهندسان و پایمال کردن حقوق صنفی مادی و معنوی ایشان و درآمدی که از پذیرش داوطلبین این رشته‌ها توسط دانشگاهها و مؤسسات مختلف کسب می‌شود، به جیب چه کسانی می‌رود؟!

**جناب آقای دکتر روحانی، مع الوصف جامعه بزرگ مهندسین کشور در راستای تعدیل و رفع مشکلات مذکور، از جنابعالی استدعا دارد پیشنهادات ذیل را مورد عنایت قرار داده و دستور عاجل عنایت فرمایند:

1 – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به انجام موارد ذیل اقدامات لازم مبذول نماید؛

1 – 1  میزان پذیرش داوطلبین رشته‌های مختلف مهندسی را متناسب با نیاز جامعه و آن هم صرفاً در دانشگاههای معتبر و از طریق آزمون جامع علمی، محدود نموده و هرگونه مجوز جهت پذیرش دانشجویان مهندسی در مؤسسات و دانشگاهها به صورت بدون آزمون را بلادرنگ لغو نماید.

1 – 2 با بازنگری و حذف دروس با سرفصل‌های غیر مرتبط و افزودن واحدهای علمی و عملی به روز و کارآمد، محتوای آموزشی و تأثیر عملی دروس رشته‌های مهندسی را بهبود بخشد.

1 – 3 درس “اخلاق مهندسی و رفتار حرفه‌ای” را با تکیه بر مبانی علمی و با استفاده از تجارب پیشکسوتان عرصه مهندسی کشور، به سرفصل دروس عمومی بیافزاید.

1 – 4 اجرای واحدهای کارآموزی را به صورت قاعده مند تری برنامه ریزی نماید تا دانشجویان مهندسی، ملزم به گذراندن طرح در پروژه‌های بزرگ شده و از محل اعتبار همان پروژه‌ها، حقوق دوران طرحشان را دریافت نمایند.

1 – 5 محدودیت سنی جذب هیئت علمی دانشگاهها (که در حال حاضر برای مقطع کارشناسی ارشد 35 سال و برای مقطع دکتری 45 سال عنوان شده است) را برای دانش آموختگان رشته‌های مهندسی حذف نماید تا گزینش اساتید این رشته‌ها صرفاً بر مبنای بنیه علمی، توانایی انتقال دانش و مهمتر از همه بر اساس میزان تجربیات عملی ایشان صورت پذیرد.

1 – 6 تغییرات عناوین رشته‌های مهندسی را با نظام فنی و اجرایی کشور هماهنگ نماید تا دانش آموختگان این رشته‌ها پس از فارغ التحصیلی، جهت اخذ رتبه برای شرکتها دچار مشکل و سردرگمی نشوند؛ به عنوان مثال به تازگی به برخی از عناوین رشته‌های مهندسی واژه “تکنولوژی” اضافه شده است که مورد قبول سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت رتبه بندی نیست.

2 – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسبت به انجام موارد ذیل اقدامات لازم مبذول نماید؛

2 – 1 بیمه و قراردادهای مهندسان را متناسب با شأن این قشر فرهیخته تدوین و ارائه نماید.

2 – 2 در راستای جلوگیری از تضییع حقوق اجتماعی بانوان مهندس کشور، دستورالعمل حمایت از بانوان مهندس در پروژه‌های عملی را تدوین و طی لایحه‌ای به مجلس محترم شورای اسلامی پیشنهاد نماید.

2 – 3 با عنایت به صعوبت و سختی کار مهندسین در پروژه‌های دور از مرکز بخصوص در مناطق محروم و یا دارای شرایط بد اقلیمی، سنوات سوابق آن مهندسین در کلیه رده‌های شغلی و مدیریتی را مشمول کارهای سخت و زیان آور منظور نموده و سوابق بیمه تأمین اجتماعی ایشان بازای هر سال خدمت، 1.5 سال محاسبه شود.

3 – سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به انجام موارد ذیل اقدامات لازم مبذول نماید؛

3 – 1 جدول حق الزحمه مهندسین مجری و نظارت شاغل در کارگاهها که 25 روز در ماه به دور از خانواده‌هایشان کار می‌کنند را متناسب با تخصص، تلاش و مسوولیت ایشان و به شیوه “نفر- ساعت” بهبود و ارتقاء بخشد.

3 – 2 مفاد آیین نامه تعیین صلاحیت شرکت‌های پیمانکاری و مشاور در عرصه‌های مهندسی را به نفع مهندسین تلاشگر کشور اصلاح و راه برای ورود افراد غیر متخصص به این زمینه را مسدود نماید.

4 – همه وزارتخانه‌ها و سازمانهای مرتبط با خدمات مهندسی کشور، نسبت به انجام موارد ذیل اقدامات لازم مبذول نمایند؛

4 – 1 با ایجاد بستری مناسب برای سرمایه گذاری و توسعه صنعت و ایجاد بازار رقابت سالم وپایدار و پرهیز از سیاست‌های انزوا طلبانه، زمینه را برای رشد و بالندگی کشور و ایجاد فضای کسب و کار برای همه و بخصوص برای مهندسین سرشار از اراده و انگیزه کشورمان فراهم سازند.

4 – 2 با نظام مند کردن آن دسته از رشته‌های مهندسی که دارای نظام مهندسی خاص نیستند، ضمن حمایت از دانش آموختگان و فعالان آن رشته‌ها، همه واحدهای صنعتی کشور را به انجام فعالیت تحت نظارت این متخصصین ملزم نمایند.

4 – 3 همه وزارتخانه‌ها و سازمانهای مرتبط با خدمات مهندسی کشور علاوه بر پرداخت حقوق و مزایای قراردادی، از محل درآمد و اعتبارات خود نسبت به پرداخت کارانه به مهندسین متبوع، متناسب با تلاش این قشر توانمند در گرداندن چرخ توسعه و عمران و صنعت و انرژی کشور اقدام نمایند.

4 – 4 جهت تأمین رفاه و ارائه تسهیلات به خانواده بزرگ مهندسین کشور و به منظور انسجام بخشیدن به تصمیمات و برنامه‌های راهبردی و سیاست گذاری‌های کلان در مسائل مربوط به مهندسان، نسبت به تشکیل نهادی تحت عنوان “خانه مهندس” اقدام نمایند.

4 – 5 با برپایی بزرگداشت‌ها، جشنواره‌ها و تجلیل از پیشکسوتان و زحمت کشان عرصه‌های مختلف مهندسی و با تبدیل روز مهندس به هفته مهندس در تقویم ملی توسط شورای فرهنگ عمومی کشور، از تلاش و زحمات جامعه مهندسین و خانواده‌های ایشان قدردانی شود.

پیشاپیش از حسن توجه و عنایت حضرتعالی، کمال تشکر و امتنان داریم.

“شهر خالیست ز عشاق، بود کز طرفی / مردی از خویش برون آید و کاری بکند ”

و من الله توفیق

جامعه میلیونی مهندسین کشور

رونوشت:

دفتر مقام معظم رهبری جهت استحضار.

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و دستور رسیدگی به کمیسیونهای محترم ذیربط.

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری جهت استحضار.

وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت استحضار.

ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت استحضار.

روسای محترم سازمانهای نظام مهندسی کشور جهت استحضار و مساعدت لازم.

ریاست محترم شورای فرهنگ عمومی کشور جهت استحضار.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ظاهرا کسانی که در این کشور عقبه علمی ندارند کارمندان هستند و فرهنگیان بویژه بازنشستگان آنها ، البته که این نامه را هم مهندسانی نوشته اند که دستشان به دم گاوی بند است و نه مهندسان بیکار مانند فرزند مهندس معمار حقیر !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا