خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند سوال تابناک از «انتخاب رییس ستاد انتخاباتی رییس‌جمهور»!؟

«تابناک»، سایت نزدیک به سرلشگر دکتر «محسن رضایی» نوشت: انتخاب رئیس ستاد انتخاباتی رئیس دولت یازدهم ـ که به احتمال فراوان یکی از کاندیداهای جدی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خواهد بود ـ از موضوعاتی است که چند ماهی است به سوژه انتخاباتی بسیاری از رسانه های چپ و راست تبدیل شده است؛ مسأله ای که طی روزهای اخیر هم بار دیگر خبرساز شد و برخی رسانه ها خبر از انتصاب « محمد شریعتمداری» به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی «حسن روحانی» برای انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه 96 دادند.

به نظر می رسد، خبر این انتصاب چندان خالی از واقعیت هم نباشد، چراکه به فاصله کوتاهی پس از انتشار اخباری درباره کسب اجازه رئیس جمهور از برخی مقامات عالیرتبه نظام برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده و عدم مخالفت با این تصمیم «حسن روحانی»، خبر انتصاب رئیس ستاد انتخاباتی رئیس جمهور هم منتشر شد.

یک نکته دیگری که درباره درست بودن خبر برخی انتصابات برای ستاد انتخاباتی رئیس جمهور می توان مورد اشاره قرار داد، این است که این خبر توسط افرادی که نام آن ها به عنوان مسئول احتمالی در ستاد انتخاباتی روحانی ذکر شده، تکذیب نشده و البته هیچ مقام رسمی دولتی نیز این مسأله را رد نکرده و تنها واکنشی از سوی سخنگوی دولت در این ارتباط مطرح شده است.

متن خبر انتصاب رئیس ستاد روحانی که در رسانه ها بازتاب یافته این گونه است که «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی رئیس جمهور و وزیر بازرگانی دولت اصلاحات به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی «حسن روحانی» انتخاب شده است. در این خبر ذکر شده که وی در موعد قانونی یعنی در اسفندماه، او از سمت دولتی خود استعفا خواهد داد و البته انتخاب وی مورد استقبال اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.

محمد شریعتمداری که علاوه بر معاونت اجرایی ریاست جمهوری، به عنوان جانشین رئیس‌جمهور ایران در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی شناخته می‌شود تا کنون وزارت یا سرپرستی وزارت‌خانه‌هایی چون بازرگانی و ورزش و جوانان را بر دوش داشته است.

از سویی در این خبر آمده است: «محمد علی نجفی» نیز به عنوان رئیس اتاق فکر انتخاباتی روحانی انتخاب شده است. او که همواره یکی از گزینه‌های مورد علاقه رئیس دولت یازدهم در وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و علوم بوده است، سرپرست وزارت علوم در دولت یازدهم و وزیر سابق آموزش و پرورش در دولت اصلاحات بوده و مدتی هم به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی معاون رئیس جمهور و مشاور روحانی در امور اقتصادی، فعالیت می‌کرده است و به زودی رئیس اتاق فکر روحانی در سال 96 نیز لقب خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر انتصاب شریعتمداری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی رئیس جمهور ابراز بی اطلاعی کرد و این گونه واکنش نشان داده که «هر اتفاقی در این زمینه، مستلزم رعایت بیش از پیش قانون خواهد بود.»

«محمد باقر نوبخت» در پاسخ به اینکه آیا خبر انتخاب شریعتمداری معاون رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی را تأیید می کنید یا خیر و این که در صورت تأیید آیا این اقدام منافاتی با مسئولیت دولتی وی ندارد گفته: «من هم این خبر را مثل شما از رسانه ها شنیدم و اطلاعات دیگری ندارم. اما این اطمینان خاطر را به همه می دهم که هر اقدامی که بنا باشد انجام دهیم براساس قانون خواهد بود.»

سخنگوی دولت این را هم اضافه کرده، «مطمئن باشید که اگر بخواهد اتفاقی در این زمینه بیفتد ما قوانین را بیش از پیش رعایت می کنیم تا مشکلی پیش نیاید.»

نکته این است که به احتمال فراوان «حسن روحانی» در انتخابات پیش روی کاندیدا خواهد شد، مسأله ای که در نهایت وزیر بهداشت آن را رسما روز چهارشنبه اعلام کرد و لذا برای این کار نیازمند تشکیل ستاد و انجام اقدامات انتخاباتی برای جذب نظرات مردم و گروه های سیاسی است؛ بنابراین، بهتر است شخص رئیس جمهور، سخنگوی دولت یا یک مقام رسمی دولتی در این خصوص اظهار نظر کرده و تصمیم دولت برای چگونگی فعالیت انتخاباتی و تشکیل ستاد انتخاباتی آقای روحانی! را اعلام کند تا شاهد چنین اخبار ضد و نقیض و پراکنده ای نباشیم.

ضمن اینکه این مسأله شبهه بهره گیری از امکانات دولتی و عمومی برای مصارف انتخاباتی که مغایر اصل 68 قانون انتخابات است را رفع می کند، چون با مشخص شدن رئیس و اعضای ستاد انتخاباتی رئیس جمهور طبیعتا افراد مسئول در آن باید اگر مسئولیت و سمت دولتی دارند، از آن استعفا کرده و تمرکز خود را معطوف مسأله انتخابات کند. از این روی، دیگر بحث بهره گیری از امکانات دولتی از جانب کسانی که در ستاد روحانی مسئولیت انتخاباتی یافته اند، دیگر مطرح نخواهد شد.

از طرفی اگر بنا بر صداقت با مردم گذاشته شده، مگر می شود که سخنگوی دولت و یکی از نزدیک ترین افراد به رئیس جمهور که خود هم سال ها با «حسن روحانی» سابقه همکاری دارد و هم دبیرکل اصلی ترین حزب حامی رئیس جمهور است از فعالیت های انتخاباتی و تصمیماتی نظیر انتخاب اعضای ستاد انتخاباتی روحانی بی خبر باشد؟ پاسخ نوبخت به خبرنگاران در مورد این مسأله، حکایت از این دارد که او از این مسأله بی اطلاع نیست و البته تکذیبی هم از جانب وی صورت نمی گیرد؛ لذا بازی کردن با کلمات آن هم از سوی سخنگوی دولت می تواند اصل صداقت را که اتفاقا بارها از سوی وی هم مورد تأکید قرار گرفته، زیر سؤال ببرد.

«محمدرضا نعمت زاده» وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت و «اکبر ترکان» مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رئیس ستاد و قائم مقام ستاد انتخاباتی «حسن روحانی» بودند؛ اما گویا هیچ جایگاهی در ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات پیش رو برای این دو در نظر گرفته نشده است که یا با توجه به مسئولیت دولتی افراد مذکور از به کارگیری آنها در ستاد انتخاباتی روحانی صرف نظر شده و یا اینکه برای انتخابات پیش روی، شاهد تغییر رویکرد ستاد انتخاباتی رئیس جمهور در نحوه تعامل با گروه های سیاسی و … خواهیم بود که تصمیم به تغییر اعضای اصلی ستاد گرفته شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا