خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ناگفته‌های بحران خوزستان

یک کارشناس وزارت نیرو که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با کانال تلگرامی «راهبرد» درباره دلایل تشدید بحران ریزگردها و قطع برق در استان خوزستان به این نکات اشاره کرد:

«🔹بحران خوزستان، یک بحران عمیق زیست محیطی با تبعات شدید امنیتی، اقتصادی و اجتماعی است.

🔹حدود ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم که چون فیلتری برای زیست بوم خوزستان عمل می‌کرد، خشک شده است.

🔹 بر اثر برداشت آب بالادست کرخه و کارون و نیز برنامه عجیب وزارت نفت علاوه بر اینکه این تالاب از کارکرد طبیعی خارج شده، بلکه به یکی از کانون‌های بکر و مستعد ریزگرد بدل شده است.

🔹حجم عجیب ریزگردها این بار چنان وسیع بوده که در ترکیب با رطوبت هوا، لایه‌ای از گل و خاک بر تاسیسات و شبکه برق استان نشانده.

🔹مشکل اینجاست که این لایه رساناست و موجب اتصال در شبکه برق می‌شود. از مدار خارج شدن شبکه همانا و فلج شدن استان همان.

🔹در پیمایشی که دانشگاه شهید چمران به سفارش استانداری خوزستان انجام داده بود، بیش از ۹۰ درصد کارکنان بومی استان، خواستار انتقال از خوزسـتان هستند و این یعنی تهی شدن یکی از کانون‌های تمدنی و مناطق توسعه‌ای کشور از سرمایه انسانی.

🔹متاسفانه سوءمدیریت منابع آبی که آن هم ناشی از بی تدبیری محض در آمایش صنعتی و کشاورزی استان‌های همجوار است، منجر به تبدیل تدریجی جلگه خوزسـتان به عنوان دومین استان حاصل خیز کشور به بیابان شده است.

🔹واقعیت آن است که تأثیر تغییر اقلیم خوزسـتان در مقایسه با سوءمدیریت و فقدان برنامه ریزی آنچنان هم شدید نیست.

🔹از ۱۶ میلیارد مترمکعب آبی که در رودخانه‌های استان جاری بود، اکنون فقط ۷.۵ میلیارد مترمکعب آب وارد استان می‌شود!

🔹مهم‌ترین و عاجل‌ترین کاری که برای خوزسـتان و البته سایر مناطق پر ریسک اقلیمی می‌توان انجام داد این است که دولت بپذیرد چیزی به نام “برنامه ریزی توسعه و آمایش سرزمین” وجود دارد!»


روحانی وزیر نیرو را برکنار کند

همچنین به گزارش انصاف نیوز، «محمد کیانوش راد»، از نمایندگان اسبق خوزستان در مجلس نیز در یادداشتی تلگرامی در این باره نوشته است:

🔹 بحران خوزستان را جدی نگرفته‌اند، خوزسـتان وضع اسف باری دارد

🔹روحانی وزیر نیرو را برکنار کند.

🔹در غیر اینصورت استیضاح وزیر نیرو باید در دستور کار نمایندگان خوزسـتان قرارگیرد.

🔹وقتی از نظر برخی برای آنان، سوریه مهم‌تر از خوزستان و خرمشهر است، وقتی خط مقدم از دید برخی، حلب است خوزسـتان باید فراموش شود.

🔹مردم کلافه شده‌اند، حتا در هشت سال جنگ تحمیلی، مردم چنین روزهایی را به یاد ندارند. مسوولان نیز بعضاً متناقض سخن می گویند، و مردم سرگردان.

🔹بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۲ استان خوزسـتان با مشکلات حادی دست به گریبان است.

🔹خوزستان به استانی مهاجر فرست تبدیل شده است و مهاجرت از خوزسـتان در حال گسترش است. (پیش از انقلاب خوزستان استانی مهاجر پذیر بود)

🔹نرخ رشد جمعیت در خوزستان حتی از متوسط کشور کمتر است.

🔹جمعیت چهار شهر، آبادان، مسجد سلیمان، رامشیر، هفتگل در چند ساله گذشته به شدت کاهش یافته و مسجد سلیمان هم به دلیل بی توجهی و بیکاری و فقر مردم در حال تخلیه شدن است. اولین شهر نفتی ایران، محروم‌ترین شهر کشور است.

🔹نرخ رشد مشاغل در خوزسـتان کمتر از متوسط نرخ کشور است.

🔹نرخ رشد بیکاران در خوزسـتان از متوسط کشور بیشتر است.

🔹امید به زندگی در خوزسـتان یک سال از نرخ متوسط کشور کمتر است.

🔹درصد قبولی در آموزش و پرورش به دلیل کمبودهای مختلف از همه‌ی استان‌های کشور کمتر است.

🔹وضعیت وخیم آب شرب مردم و وضع نامطلوب آب کارون، خشک شدن تالاب‌ها، گسترش ریزگردها، فقر، بیکاری، و در کنار آن تبلیغات و تحرکات امنیتی و وضعیت استان در قبال همسایگان منطقه‌ای و … بحران‌های خوزستان است.

🔹این‌ها همه نظر خطر برای استانی استراتژیک برای کشور است. چشم انداز آینده خوزستان نگران کننده و فاجعه آمیز است.

🔹بارها و بارها گفته‌ایم وضع خوزستان بحرانی است اما کمتر پاسخ قانع کننده‌ای مردم شنیده‌اند. پیشنهاد داده شده، اما توجه جدی کمتر دیده شده است.

 


میراث دار ناکارآمدی‌های گذشته و بحران‌های هر چند روز یکبار

سایت تابناک نیز از خوزستان گزارش داده است:

از نخستین روزهای حضور غلامرضا شریعتی در مسند استاندار خوزستان، بسیاری از زخم‌های کهنه خوزستان سر باز زد و مدیریت بحران را در صدر اولویت‌های مدیریت ارشد استان قرار داد.

حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا که بسیج همه امکانات شهری و استانی را به دنبال داشت تا در اولین فرصت ضمن خاموشی آتش و کاهش خسارت‌های مالی، به شرایط زیستی و محیطی مردم ماهشهر آسیبی وارد نشود. عملیاتی که در کمترین زمان ممکن کنترل و مدیریت شد و مسوولان صنعت نفت را به فکر بهسازی شرایط ایمنی پتروشیمی در دوره پساتحریم ها انداخت.

وقوع چندباره پدیده ریزگردها که محصول ناکارآمدی‌ها و سیاست‌های غلط گذشته و از بین رفتن تالاب‌های خوزسـتان و احداث سدها متعدد بر روی رودخانه‌های خوزسـتان بود از جمله حوادثی بود که طی این ماهها همانند ۱۰ سال گذشته، روی می‌داد.

این در حالی بود که کمتر اقدامی برای مقابله با پدیده ریزگردها انجام نشده بود.

کم آبی به ویژه در مسیر رودخانه کرخه و وضعیت نامطلوب حاصل از خشکسالی، بسیاری از کشاورزان خوزستانی را دچار مشکل کرد و این در حالی بود که پیشتر تمهیدات لازم در این باره اندیشیده نشده بود.

از طرفی حادثه تأسف بار شهدای حله روی داد و جمعی از هم استانی‌هایمان در این حادثه تروریستی جان خودرا دست دادند و به شهادت رسیدند.

از همان روزهای نخست و اندکی قبل‌تر، کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد به دفعات در تحصن و اعتصاب به سر بردند و به عنوان آخرین ملجأ روانه استانداری می‌شدند و این در حالی بود که به دلیل سوء مدیریت‌های گذشته، این شرکت به ورشکستگی رسید و کارکنان آن ماههاست حقوق دریافت نکرده‌اند.

اخیراً هم تاسیسات و تجهیزات برق خوزسـتان که سالها بدون مشکل در مقابل ریزگردها تحمل می‌کردند تاب و توان از دست دادند و با آخرین طوفان گرد و غبار و رطوبت بالای هوا، خوزستان خاموشی دو روزه در یک هفته را تجربه کرد. این در حالی است که لااقل در ده سال گذشته مسوولان استان و وزارت نیرو می‌توانستند تدابیر لازم در این زمینه را اتخاذ کند.

متاسفانه در حالی که خوزسـتان سهم بسیار بالایی در تولید ناخالصی ملی دارد توجه چندانی به رفع مشکلات زیرساختی آن نمی‌شود بویژه در ده سال گذشته که می‌توان آن را دوره بی مهری دولت‌ها به خوزستان نامید.

اینک استاندار خوزستان میراث دار حجم انبوهی از مطالبات مردمی و ناکارامدی های گذشته است. دوره‌ای که سهام شرکت فولاد خوزسـتان برای احداث اتوبان دوطبقه شمال به فروش می‌رفت و برای اکتشاف و استخراج نفت، هورالعظیم را از بین می‌بردند و میلیاردها تومان برای احداث و آبگیری سد گتوند هزینه می‌کردند، اگر گوشه چشمی هم به خود خوزسـتان داشتند این اتفاقات را امروز شاهد نبودیم.

امروز مسوولان خوزستان در حال مدیریت بحران هستند تا کمتر مردم در اثر این حوادث نامبارک دچار زحمت و رنج شوند اما پرسش مردم خوزستان همچنان پابرجاست که چرا مسوولان و نمایندگان ده سال گذشته خوزستان اینقدر بی مبالاتی به خرج دادند؟ وزرای دولت و اعضای کابینه چرا در ده سال گذشته فکری برای این مشکلات نکرده بودند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بيچاره خوزستان و مردمانش، کاش ذره اي از اين مصيبت هائي که ذکر شده بر سر لويي پاستور مي ريخت.

  2. با برکناری وزیر نیرو هم مشکل خوزستان بر طرف نمیشود .
    نادری پیدا نخواهد شد امید
    کاشکی اسکندری پیدا شود
    “اخوان ثالث”

  3. سلام.به کارشناستون بفرمایید آسمان و ریسمان بافتن نمیخواهد.ماهم برق بلدیم.اگرمقره های خطوط سیلیکونی بودندو نیز پستهای برق سیلدگارد میبودند هیچ جایی بی برق نمیشد.این مطلب رو هر کی توسیستم برق کار میکنه میدونه.اما همه دنبال نظرات سیاسی ان تا از بارمسوولیت شونه خالی کنن.یاعلی

    1. والله والله هشت سال جنگ تحمیلی چنین روزهایی برای ما نداشت بی تدبیری نه حماقت مطلق بیابانهای کویر باید گلستان شود تاوانش را باید خوزستان بدهدهمه چیز باید نابود شود تا حضرات لذت اکل برنج لنجون را از دست ندهند هرچیز از بلاهت اقایان بگویم کم گفته ام مسئولین خوزستان هم که………..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا