خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازخوانی نامه سه جوان اصولگرا به خاتمی

پس از انتشار شایعاتی از سوی برخی رسانه های مجازی اصولگرایان مبنی بر تهیه ی نامه ای از سوی «خاتمی»، دو خبر زیر که در سال 93 از سوی انصاف نیوز منتشر شده بود، در پی مرور می شود:

خبر اول، تاریخ: 20 شهریور 1393

انتقاد خاتمی از نزدیکان رهبری

مدیر مسوول یک سایت اصولگرا نقل قولی از سیدمحمد خاتمی درباره ی رهبری و کاندیداهای خبرگان در یک جلسه را منتشر کرده که با توجه به انتشار صدای بخشی دیگر از این جلسه در یکی از خبرگزاری اصولگرا، به نظر می رسد نقل قول اخیر نیز دقیق و از روی نوار ضبط شده از این جلسه باشد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، بنا بر این نقل قول، خاتمی در جلسه ای با رهبری خواستار سخت گیری نکردن شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها در انتخابات می شود که با تایید رهبری مواجه شد. تاکید بنا بر این نقل قول، تاکید رهبری بر این بوده که هر کسی که ولایت فقیه را قبول دارد ولو اینکه مرا قبول ندارد، اما خاتمی می گوید اصل این باشد که شما را قبول داشته باشد.

بنا بر این نقل قول، همچنین «آقای خاتمی بعد هم در مدح آقا چیزهای زیادی گفتند و در ذم نزدیکان آقا نیز. و گلایه از این‌که بعد از انتخابات ۸۸ دروغ‌هایی علیه‌ش گفته‌اند که صحیح نبوده است».

محمدصالح مفتاح، مدیر مسوول سایت اصولگرای تریبون مستضعفین، می گوید که این اظهارنظر مربوط به «بعد از ۸۸» است اما به سال آن اشاره نمی کند. او به انتشار بخشی از این جلسه در خبرگزاری تسنیم لینک داده، که خبرش سال ۹۲ منتشر شده و در آن خبر تسنیم اشاره می شود که آن جلسه یک سال قبل یعنی در سال ۹۱ برگزار شده است. البته تسنیم توضیح شفافی نداده بود که جلسه با چه کسانی بود، صرفا نوشته بود که در جمع جمعی از جوانان بوده است.

مفتاح تاکید کرده که این سخنان خاتمی نقل به مضمون است. از سوی دیگر در یکی از کامنت ها می گوید که «آن جلسه‌ها بحث و گفتگو بود و نه سخنرانی یک طرفه. جمع محدود ۶ نفره‌ی ما و خاتمی. اعتراضات هم‌جنس کامنت‌های فوق هم در جلسه گفتیم و استدلال خاتمی را هم شنیدیم».

تسنیم در خبری که مفتاح به آن لینک داده، بخشی از صدای این جلسه را پخش کرده بود. پس صدای آن جلسه در اختیار مفتاح و دوستانشان است. اما به نظر می رسد با توجه به کیفیت بسیار پایین صدای خاتمی در آن خبر تسنیم، احتمالا به صورت غیر رسمی و شاید یواشکی ضبط شده است.

انتشار بخشی دیگر از آن جلسه توسط مفتاح، می تواند از روی نوار پیاده شده باشد و نه به مضمون بلکه عین عبارات باشد.

با این حال، به نظر می رسد که استفاده ی قطره چکانی و انتشار بخش های تقطیع شده از سخنان خاتمی در یک جلسه ای که در آن حرف های زیاد زده شده، تصویر کاملی از منظور خاتمی را منعکس نمی کند و حداقل می توانند کل جلسه را بی کم و کاست منتشر کنند تا مخاطب بتواند قضاوتی واقعی درباره ی آن داشته باشد.

متن نقل قول

محمد صالح مفتاح در صفحه ی خود در گوگل پلاس نوشت:

«چند وقت پیش، (اجمالاً بگویم که بعد از سال ۸۸) با جمعی از رفقا رفته بودیم خدمت جناب آقای سید محمد خاتمی. از همه‌چیز گفت و بحث‌هایی داشتیم درباره مسائل گوناگون. اما این خاطره‌اش برای من خیلی جالب بود:

«نزدیک انتخابات خبرگان خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و به ایشان گفتم اگر صلاح بدانید به شورای نگهبان بفرمایید که در صلاحیت افراد سخت نگیرند و فضای انتخابات را بازتر کنند. ایشان هم گفتند بسیار خوب. کسانی که اصل ولایت فقیه را قبول داشته باشند، حتی اگر من را هم قبول نداشته باشند، تایید صلاحیت شوند.
اما من گفتم نه. این‌طور نمی‌شود. دقیقا برعکس. حتی اگر ولایت فقیه را هم قبول ندارند اشکال نداشته باشد. اما من می‌گویم حتما باید شما را قبول داشته باشند.
آقای خاتمی بعدش هم گفت که من اسم آوردم از علما و بزرگان چپ و راست. گفتم آقا اگر شما نباشید، من نمی‌دانم چه بر سر کشور خواهد آمد.»

آقای خاتمی بعد هم در مدح آقا چیزهای زیادی گفتند و در ذم نزدیکان آقا نیز. و گلایه از این‌که بعد از انتخابات ۸۸ دروغ‌هایی علیه‌ش گفته‌اند که صحیح نبوده است.

پی‌نوشت: یک: متن نقل به مضمون است. دو: از آن جلسات حرف‌ها بسیار است که فرصتی موسع می‌طلبد.»

تعدادی از کامنت ها

تعدادی از کامنت های این نوشته در گوگل پلاس به انتخاب انصاف نیوز، در پی می آید:

– زنده باد رهبری و آقا سید محمد

– مفتاح: از جمله مواردی که مدعی بود از طرف نظام به او دروغ بسته‌اند همین موضوع تقلب بود. ضمناً صوت بخشی از آن جلسات را بچه‌های بالا (!) منتشر کرده بودند. [مفتاح به خبری در تسنیم ارجاع داده است]

– اینو خیلی از اصلاح طلبا میگن. پسر یکی از اصلاح طلبای معروف هم کلاسی ما در دانشکده بود. بعد از جریان ۸۸ یه بحثی شده بود بین بچه ها که اخرش رسید به آقا. همه سبزیای ما شروع کردن زدن آقا ولی این برگشت گفت بابام میگه شما قدر خامنه ای رو نمیدونید. اگر اون نبود الان بعضیا با تانک حمله میکردن به دانشگاها و مردم و …

– من حتی فکر می کنم چرا آقا کسی رو که این همه به ایشون علاقه مند هست و قبولشون داره، به حضور نمی پذیرند؟ از مهربانی مومنانه و پدرانه ی آقا بدور نیست یعنی؟

– اینجور تمام قد بلند شدن در دفاع از خاتمی رو از نمی فهمم صالح. بعضا کارهایی میکنی که آدم تعجب میکنه! اینکه در یه جلسه خصوصی چیزی گفته دلیل بر صداقتش نیست … بیاد علنا بگه … علنا از موسوی و کروبی و دارودسته همه فتنه گرا برائت بجوئه …. به آمریکا و اسرائیل و همه خارج نشین ها فحش بده خصوصا به بی بی سی و وی او ای … و بعد در مدح آقا و نظام صحبت کنه … تا از نقطه زیر صفر برسه به نقطه صفر!  یعنی حالا میشه به عنوان یه عنصر معمولی نظام دیدش …

– مفتاح: این متن در بیان کمالات آقاست که «والفضل ماشهدت به الاعداء». اما خاتمی خودش می‌گفت علی‌رغم همه ی اتفاقات هنوز آقا رو خیلی قبول داره. مسوولیت جمله‌اش گردن خودش. اما خب بنده هم مثل شما می‌گم که خاتمی مطابق با این ادعایش عمل نکرده.
منظورت از «تمام قد بلند شدن در دفاع از خاتمی» یعنی چی؟ نقل یه جمله از ایشون اینقدر دفاع از خاتمی است؟ بیچاره خاتمی حق داره حرف‌هاش رو علنی نگفته :)))
آن جلسه‌ها بحث و گفتگو بود و نه سخنرانی یک طرفه. جمع محدود ۶ نفره‌ی ما و خاتمی. اعتراضات هم‌جنس کامنت‌های فوق هم در جلسه گفتیم و استدلال خاتمی را هم شنیدیم.

– یه عده عادت کردن با پس گردنی دیگران را از قطار انقلاب بندازند بیرون …

– خاتمی چیز عجیبی در خواست نکرده بوده وحقیقتی را با رهبری بیان کرده! ببینم وقتی تو جامعه ملتزم و غیر ملتزم به ولایت فقیه وجود دارد و با هم پیکره ی ایران را تشکیل دادند و در همین آب و خاک زندگی می کنند و نهایتا هدف هر دو گروه اعتلای ایران است اما با شیوه های متفاوت، عقلایی تر نه احساسی تر، چرا نباید در ساختار قدرت که در هر دو حالت بودنشان وابسته به وجود ولی فقیه است قرار نداشته باشند و یک عده تمامیت خواه با اعمال فشار و تهدید و انگ زنی و سایر شیوه های نا جوانمردانه بخش اعظم جامعه را به هیچ انگارند و اقلیتی که از نجابت ملت سوء استفاده کرده و مراکز قدرت آلوده به فساد را غصب کرده اند برای ادامه ی غاتگری و یار گیری هر کاری می کنند را به چالش نکشند؟
و از همه مهم تر مخالف را به معاند تبدیل کردن هنر قدرت طلبان شده و هر ان هر کاری که مایلند می کنند و به جایی هم پاسخگو نیستند! و یک عده هم شدند آتش بیار معرکه و هر روز مطالب منافق شناسانه منتشر می کنند و اذهان را گرو سال ۸۸ و وقایع آن کرده اند و به دروغ به نقش اشخاص می پردازند، غافل از چرایی واقعه و آغاز کننده فجایع را وارانه جلوه می دهند. نظر شخصی بنده اینه که انجمن حجتیه وقایع ۸۸ را پدید آورد و حالا کناری ایستاده و به آتشی که روشن کرده هیزم اضافه می کنند و آتش نشانها را وادار به پاک سازی مسیر رسیدن به هسته ی آتش می بیند و در این راه سنگ اندازی می کنند و از تمام ابزارهای لازم هر بر خوردار است، بازی خطر ناکی که پیامدهای ویرانگری خواهد داشت و روزی دو برادر را در دو سنگر و یک خیابان رو به روی یک دیگر قرار خواهد داد و صد البته بازنده ی این بازی از قبل معلوم است، ایران.


خبر دوم، تاریخ 23 شهریور 1393

خوشحالی سه جوان اصولگرا از نامه ی خاتمی؟!

سه فعال رسانه ای جوان اصولگرا در نامه ای سرگشاده به سید محمد خاتمی، ضمن تایید و خوشحالی از ارسال نامه ی اخیر خاتمی به رهبری، تاکید کرده اند که از پیش در جریان مواضع او و نقدهایش به حوادث پس از انتخابات ۸۸ قرار داشته اند. اشاره ی آنها به جلسه ی خصوصی خود با خاتمی در سال ۹۰ است.

به گزارش انصاف نیوز، البته این سه نفر در نامه ی خود برای قانع کردن حامیان اصولگرای خود نیز به خاتمی ایراداتی گرفته اند؛ از جمله با نسبت دادن مواضعی به او در آن جلسه ی خصوصی، گلایه کرده اند که چرا مواضعی مشابه آنرا در این سالها به صورت علنی نگرفته است.

در این نامه سعی شده است که خاتمی به دوگانگی در مواضع متهم شود تا او را از بخشی از اصلاح طلبان جدا کنند؛ این در حالی است که خاتمی در این سالها نه تنها حلقه ی وصل همه ی اصلاح طلبان بوده است، بلکه مواضع و رفتار او به دلیل میانه روی، همواره در میان اصولگرایان نیز مورد تشویق هایی قرار می گرفت؛ از جمله شرکت او در انتخابات ۹۰ در دماوند که بحث های بسیاری را در پی داشت، و یا تاکید همیشگی او بر گذشت های دو طرفه در قبال حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸ که بازخورد منفی جناحی و مثبت به نفع جمهوری اسلامی داشته است.

مواضع علنی و شفاف این سه فعال رسانه ای در نامه به خاتمی در حالی گرفته می شود که آنها در قبال اشتباهات و خطاهای دیگر سوی اتفاقات ۸۸ حتی در قبال جنایت کهریزک مواضع مناسبی را نگرفته اند، همچنین در برابر نامدیریتی های درآمدهای تاریخی دولت مورد حمایتشان، همچنین خیانت ها و اختلاس های اتفاق افتاده به خاطر آن نامدیریتی ها، موضع شفافی را تاکنون نگرفته اند.

داستان جلسه چه بود؟

اشاره ی آنها به جلسه ای است که به نوشته ی چند روز پیش یکی از نویسندگان این نامه [لینک]، شش نفره بوده و در سال ۹۰ با خاتمی به صورت خصوصی برگزار کرده اند. سال گذشته (۱۳۹۲)، خبرگزاری تسنیم فایلی صوتی از چند جمله ی پاره پاره از خاتمی، مدعی شد که خاتمی درباره ی انتخابات در جلسه ای با «جمعی از جوانان»، حرف هایی زده است. اما پاره بودن حرف خاتمی از جملات پس و پیش آن، آن را قابل باور نکرد.

کیفیت پایین صدایی که تسنیم منتشر کرده بود نیز حکایت از آن داشت که احتمال بسیار زیاد، خاتمی از ضبط آن صدا اطلاعی نداشته است.

چند روز پیش، محمد صادق مفتاح یکی از نویسندگان نامه ی اخیر، در صفحه ی خود در شبکه های اجتماعی پس از سه سال بخشی از جملات خاتمی را در آن جلسه منتشر کرد و این اولین باری بود که یکی از حاضران در آن جلسه درباره ی آن به صورت علنی سخن می گوید.

وی در کامنتی در زیر آن نوشته، توضیح داده بود که بخشی از آن جلسه قبلا منتشر شده و لینکی که گذاشته بود، همان خبر تسنیم بود که سال پذشته منتشر شده است.

به دنبال بازنشر نوشته ی مفتاح در انصاف نیوز و انتشار احتمال اینکه این بخش از سخنان نیز از روی فایل صوتی در اختیار آن شش نفر پیاده شده است، مفتاح در توضیحی در یک کامنت، نوشت که این اتفاق نیافتاده و او مخالف انتشار آن فایل صوتی بوده است.

به نظر می رسد که انتشار متن کامل فایل صوتی که توسط یکی از آن جمع ۶ نفره ی اصولگرا ضبط شده است، می تواند به شفاف شدن موضع دو طرفه بیانجامد و تکمیل کننده ی انتشار تقطیع شده ی مواضع خاتمی در خبر تسنیم، آن یادداشت شبکه ی اجتماعی و این نامه باشد.

متن نامه ی اخیر به خاتمی

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی
دبیر محترم مجمع روحانیون مبارز

با سلام ؛

این روزها در میان دل‌نگرانی ها و شکرانه هایمان برای عمل موفقیت آمیز رهبر معظم انقلاب با خبری مواجه شدیم که خاطره جلسات داغ و انتقادی ما و شما در پاییز سال ۹۰ را برایمان بار دیگر زنده کرد. جلساتی که به پیشنهاد ما و با موافقت جنابعالی با هدف گفتگوی مستقیم و رو در روی جوانان اصولگرا با شما و شنیدن انتقادات به جریان اصلاحات برگزار شد.

در اخبار آمده بود به نمایندگی از مجمع روحانیون مبارز برای رهبر معظم انقلاب نامه نوشته و در آن سلامتی و طول عمر ایشان را از خداوند طلب کرده اید. پیش از این و در برخی موارد نیز رفتارهای مثبت مشابهی از شما چون مشارکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دیده ایم و یا سخنانی حاکی از اصرار بر حضور در دایره انقلاب از شما شنیده ایم و در همان زمان با غصه اخبار دیدارهای شما با مجرمان و محکومان فتنه ۸۸ و عیادت شما از زندانیان آن غائله شوم و خسارت بار را خوانده ایم. اما هرچه منتظر ماندیم تا همان اظهارات شما در جلسه مشترکمان را در مجامع رسمی و علنی بشنویم و بخوانیم، کمتر یافتیم. سخنانی که بیان آنها با حفظ اختلافات با جریان اصولگرایی می توانست به رفع بسیاری از اتهامات از شخص شما منجر شود و زخم های مردم و نظام از جرایم و خطاهای جریان متبوع شما را تا حدودی التیام ببخشد.

جناب آقای خاتمی!

واقع آن است که به دلیل عدم صراحت مواضع شما درباره انتخابات ۸۸  در فضای عمومی، این‌گونه سخنان از شما بسیار جذاب و پرمخاطب است و دغدغه اخلاقی ما نیز برای حفظ امانت راه بجائی نمی برد. هنوز نه طرفداران و نه مخالفان شما از اعتقاد و نگاه شخصی تان به حوادث سال ۸۸ بی اطلاعند و آنچه تا امروز به حق و ناحق گفته شده است حسب همراهی تان با فتنه سازان و سکوت مقابل قانون شکنان بوده است. ای کاش خودتان پیشتر این جسارت را بخرج می دادید و آنچه در آن جلسه گفتید را در علن و آشکار با مردم در میان می گذاشتید که اگر اینگونه می شد شاید از بروز بسیاری از اتفاقات ناخوشایند سالهای اخیر هم پیشگیری میشد. تصور کنید اگر جوانان علاقمند به مشی اصلاح طلبی و هوادارنتان نظر صریح شما در باب تقلب و عملکرد آقای موسوی را می دانستند چه تاثیر شگرفی در نگاه آنها می داشت. بدون شک این شفاف سازی و اظهارات صریح و صادقانه شما در احیای بخش اعتدال گرای جریان اصلاحات نیز مفید و موثر خواهد بود.

۳ سال منتظر ماندیم و بر قول اخلاقی خود مبنی بر عدم انتشار مطالب و محتویات آن جلسه در رسانه‌ها پایبند بودیم. می دانید که به انتشار فایل صوتی منتسب به آن جلسه در یکی از خبرگزاری ها نیز اعتراض کردیم. اما حال از باب نصیحت دوستانه و تبیین موضع حکیمانه نظام اسلامی در برابر شما و همچنین دفاع از رهبر مظلوم انقلاب ناگزیر از به یادآوری برخی از مباحث آن جلسه برای شما و آگاهی جوانان و هم‌نسلان خویش شدیم.

جناب آقای خاتمی!

خاطرمان هست که در آن جلسات بر عدم تقلب گسترده در انتخابات به نحوی که نتیجه آن را دستخوش تغییر کرده باشد، تاکید کردید و حتی درباره اختلافات خود با مهندس موسوی درباره برآورد میزان رای، نحوه اعتراضات به انتخابات و هم چنین برخی رفتارها و گفتارهای شخص موسوی با ما سخن گفتید. آیا شما هم خاطرتان هست؟

خاطرمان هست وقتی در برابر پرسش ما واقع شدید که چرا دست رد به همه دعوت‌های خیرخواهانه رهبر انقلاب برای برگزاری جلسه و کمک به حل و فصل منطقی ماجرا در همان هفته های اول پس از انتخابات زدید، پاسخ قانع کننده ای از شما دریافت نکردیم و ما به شما گفتیم آن روز که رهبری در آن شرایط خطیر و فتنه‌گون که می‌رفت کشتی انقلاب در طوفان سهمگین بدخواهان باژگونه گردد دست یاری به سوی شما دراز کرد و شما آن را پس زدید دیگر نباید انتظار اعتماد دوباره از سوی ایشان می داشتید. ما که گفتگویمان از خاطرمان نرفته اما آیا شما هم خاطرتان هست؟

خاطرمان هست وقتی از بهره برداری رسانه های جریان اصولگرا از رفتار وگفتار منتسبان داخلی و خارجی جریان اصلاحات گلایه کردید از شما خواستیم که به سادگی از رفتار و گفتار براندازان و ضدانقلاب خارج نشین و رسانه های بیگانه تبری بجویید و اعتماد از دست رفته نظام نسبت به خود را احیا کنید. اگر بر مبنای انصاف بگوییم گاهی هم در سخنرانی های خود اشاراتی به این موضوعات کردید اما به رسم همیشگی خود بلافاصله برای جبران آن مواضع، مواردی را شدیدتر و غلیظ تر برای خوش آمد همان جریانی که از انتساب آنها به خود ناراحتید بیان کردید. به دیدار محکومان فتنه رفتید و از سران داخلی فتنه حمایت کردید.

آقای خاتمی!

بی‌شک هنوز هم سخنان رهبر معظم انقلاب و توصیه‌ها و انذارهای ایشان را پیگیری می کنید. به زعم ما ایشان در ۶ مرداد ماه سال گذشته در دیدار با دانشجویان با شما و همراهانتان اتمام حجت کردند و برای آخرین بار پلی از بزرگواری و گذشت خود برای بازگشت شما گشودند. آن سخنان رهبری مظلوم انقلاب را که اکنون یکسال از بی توجهی شما به آن می گذرد خاطرتان هست:

«در انتخابات سال ۸۸، آن کسانی که فکر میکردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجهه‌ی با تقلب، اردوکشی خیابانی کردند؟ چرا این را جواب نمیدهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهی نمیکنند؟ در جلسات خصوصی میگویند ما اعتراف میکنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا برای کشور هزینه درست کردید؟ اگر خدای متعال به این ملت کمک نمیکرد، گروه‌های مردم به جان هم می‌افتادند، میدانید چه اتفاقی می‌افتاد؟ می‌بینید امروز در کشورهای منطقه، آنجاهائی که گروه‌های مردم مقابل هم قرار میگیرند، چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ کشور را لب یک چنین پرتگاهی بردند؛ خداوند نگذاشت، ملت هم بصیرت به‌خرج دادند. در قضایای سال ۸۸، این مسئله‌ی اصلی است؛ این را چرا فراموش میکنید؟ درباره‌ی حادثه‌ی سال ۷۸ هم ما حرف زیاد داریم؛ آن هم داستان دیگری است.»

آقای خاتمی!

دعا برای سلامت رهبری انقلاب اقدامی است که بسیاری در داخل و خارج کشور از علما و مقام های سیاسی تا هنرمندان و ورزشکاران و حتی برخی سران کشورها صورت داده اند. از نامه شما هم مانند همین موارد مذکور برداشت خیر میکنیم و نمیخواهیم آن را عادی سازی بی هزینه رابطه شما با نظام ارزیابی کنیم. لذا تکرار می کنیم، از اتمام حجت دردمندانه آنکه شما برایش این روزها طلب سلامتی و شفا کرده اید بیش از یکسال گذشته است، چه می خواهید بکنید؟

ما هنوز هم میان شما و سران داخلی فتنه چون موسوی و کروبی تفاوت قائلیم و معتقد به همراهی عمدی و برنامه ریزی شده شما با جریان ضد انقلاب خارج نشین نیستیم، اما از سرانجام رئیس جمهور اسبق کشورمان و جریانی که او را در عرصه سیاست همراهی می کند به شدت نگرانیم. خیرخواهانه و از سر دلسوزی برای آینده کشور از شما می خواهیم که به این رویه یکی به نعل و یکی به میخ زدن پایان دهید و با این دست رفتارها شیپور بازگشت به دامان نظام را از سرگشاد آن نزنید که ما از باقی ماندن اتهام «فتنه و بغی» بر شما بیمناکیم.

پس نظام جمهوری اسلامی را با افتخار و با همه ضعف و کاستی هایش در برابر جریان خارج نشین و ضد انقلاب و شبکه های رسانه ای اپوزوسیون برگزینید و از هجمه آنها نهراسید که این بهترین عاقبت برای همه فرزندان انقلاب حتی آنها که از غافله جا مانده اند، خواهد بود.

والسلام علی من التبع الهدی
محسن مهدیان، محمدصالح مفتاح، عبدالمطهر محمدخانی
۲۳ شهریور ۱۳۹۳

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا