خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آغاز عملیات تثبیت 40 هزار هکتار از کانون ریزگردها در خوزستان

وزیر جهادکشاورزی و نماینده رئیس جمهوری در طرح مقابله با ریزگردهای خوزستان گفت: عملیات ضربتی تثبیت 40 هزار هکتار از کانون های بحرانی (داخلی) ریزگردها از روز چهارشنبه در استان خوزستان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی چهارشنبه شب پس از بازدید میدانی از کانون های ریزگردها در جنوب اهواز در جلسه بررسی راه های مقابله با این پدیده در استانداری خوزستان افزود: این طرح با مشارکت بسیج ، جهاد نصر، اداره کل منابع طبیعی استان و برخی دستگاههای اجرایی استان و با بسیج تجهیزات و امکانات فنی تا یک ماه آینده به پایان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این طرح ضربتی به عنوان طرح کوتاه مدت مطرح است، افزود: در طرح دراز مدت و جامع مقابله با ریزگردها با منشا داخلی ، 800 هزار هکتار از اراضی بیابانی از طریق بیولوژیک، کاشت گیاهان، درختان سازگار با محیط و در نقاطی به صورت مالچ پاشی و رهاسازی آب در مدت چهار تا پنج سال تثبیت خواهد شد.

وزیر جهادکشاورزی در ادامه با بیان اینکه در طرح بعدی با کانون های ریزگردها با منشاء خارجی به صورت منطقه ای عمل خواهد شد، افزود: مهار ریزگردها با نگاه ملی و با هدف بهبود شرایط زیست محیطی مردم خوزستان انجام می شود.

حجتی با اشاره به اینکه ریزگردها در هشتم و بیست و ششم بهمن امسال در خوزستان یک پدیده بی سابقه بوده است، افزود: کمبود بارندگی و خشکی کانون های ریزگردها و نشستن گرد و خاک بر شبکه ها و پست های برق و متعاقب آن نمناک بودن هوا باعث قطعی برق در بسیاری از نقاط استان شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه معضل ریزگردها در استان خوزستان دل نگرانی دولت، رئیس جمهوری و عموم ملت ایران را به همراه داشته است، بابت مشکلات ناشی از ریزگردها و قطعی گسترده و طولانی مدت برق، آب و تلفن، از مردم استان خوزستان عذرخواهی کرد.

نماینده رئیس جمهوری در طرح مقابله با ریزگردها، طرح مقابله با ریزگردها در خوزستان را فوری و فوتی توصیف کرد و در ادامه با بیان اینکه مردم استان از ناحیه ریزگردها متحمل خسارات و صدمات زیادی شده اند افزود: دولت با همراهی مردم با همه توان و امکانات برای مقابله با ریزگردها وارد میدان می شود.

وی گفت:در طرح تثبیت کانون های ریزگردها بخصوص در مناطق شرقی و جنوب شرق اهواز مسایل فنی و علمی لحاظ می شود و در این راستا از موسسه های تحقیقاتی، دانشگاهها، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری که تجربه خوبی در طرح های بیایان زدایی دارد، استفاده خواهد شد.

حجتی از نیروهای بسیج استان خواست برای سرعت بخشیدن به طرح عملیاتی مقابله با ریزگردها در گام نخست وارد میدان شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا