خرید تور تابستان ایران بوم گردی

الگوی ایمن‌سازی بازار قزوین در تهران اجرا شود

نائب رئیس کمسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از وضعیت ایمنی بازار تهران، کم کاری شهرداری تهران در ساماندهی و جابجایی صنوف، سکوت سازمان میراث فرهنگی و… گلایه کرد.

محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت ایمنی بازار تهران با بیان اینکه موضوع ایمنی در بازار دارای ابعاد مختلفی است که باید به آنها توجه شود، گفت: بازار جزء بافت تاریخی تهران محسوب شده و نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن استانداردهای سازمان میراث فرهنگی حتی برای ایمن سازی  وارد شویم.

وی با بیان اینکه بازار تهران بافت فرسوده و ناپایدار بسیار زیادی دارد که همین مسئله خود به خود بستر بروز حوادث و تشدید آن را فراهم می‌کند، گفت: در حالت معمولی با این بافت فرسوده برای تردد پیاده و سواره و … نیز دچار مشکل هستیم و حال تصور کنید که اتفاقی برای بازار رخ دهد، قطعا بافت فرسوده می‌تواند بستر  حوادث را تشدید کند.

بسیاری از انبارهای بازار رصد هم نمی شوند

نائب رئیس کمسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به فضای کسب و کار اقتصادی در بازار تهران گفت: علاوه بر تعدد مغازه و اصناف متعدد شاهد وجود انبارهای بزرگ هستیم که با کوچکترین اتفاق می‌تواند زمینه را برای بروز حوادث و حریق بزرگتر فراهم کند و این در حالیست که بسیاری از این انبارها که حجم قابل توجهی نیز کالا در آن قرار دارد حتی رصد هم نمی‌شود چراکه شاهد هستیم بعضا کاربری امکان و منازل تغییر کرده و به انبار تبدیل شده اند!

معابر بازار مشکل آفرین خواهند شد

تندگویان با بیان اینکه مشکل اصلی ما در بازار در زمان بروز حادثه، معبر و سطح دسترسی برای مهار بحران و حریق احتمالی در داخل شبکه بازار است و ما با مکانی روبرو هستیم که در حالت عادی نیز خود کسبه با این معابر تنگ و کوچک مشکل دارند، گفت: معابر فعلی بازار برای این حجم تردد و فعالیت اقتصادی احداث نشده است و قطعا اگر اتفاقی در داخل بازار تهران رخ دهد. این معابر مشکل ساز خواهند شد و سازمان آتش نشانی تنها کاری که توانسته‌ است انجام دهد اینکه تعدادی پمپ آب را در معابر مختلف تعبیه کرده است که آتش نشانان و امدادگران در زمان بروز حادثه می‌توانند از این شیرها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های ساماندهی بازار، ساماندهی صنوف مختلف است گفت: متاسفانه بحث ساماندهی صنوف سالهاست که مطرح است اما اقدام مهمی در این راستا صورت نگرفته است و با اینکه سالهاست که بحث جابجایی مطرح است اما اقدام جدی در این خصوص نمی‌بینیم.

تندگویان با اشاره به مشکلات منطقه 12 گفت: منطقه 12 به دلیل وسعت، نوع بافت و دسترسی‌ها هزار و یک مشکل دارد و حالا وضعیت بازار نیز موضوعی اضافه تر است به گونه‌ای که در طول روز حجم تردد در بازار به شدت زیاد است اما در هنگامه شب یک منطقه تعطیل شهری است که به دلیل تعطیلی ناگهانی حتی به محیط نا امن نیز بدل شده و به نظر می‌رسد شهرداری نیز باید در ساماندهی صنوف اقدامات جدی داشته باشد.

تندگویان با انتقاد از عدم همراهی صنوف و اتحادیه‌ها نیز گفت: اتحادیه و صنوف همکاری لازم را ندارند. به گونه‌ای که تنها به صورت سنتی اداره شده و تنها نگاه مادی و سودجویانه به اعضای خود در راستای کسب منابع مالی دارند. در حالیکه در مابقی کلانشهرها اتحادیه‌ها و اصناف نقش تعیین کننده‌ای در ساماندهی صنوف دارند.

وی در مورد برآورد حادثه احتمالی در بازار تهران نیز گفت: واقعا نمی‌توان برآوردی از میزان بروز خسارات در حوادث احتمالی بازار تهران ارائه کرد چرا که بازار تنها مختص به تهران نیست و به نوعی بازار کل کشور محسوب شده و انبارهای زیادی در این منطقه وجود دارند و حجم کالاهای اشتعال زا همچون چرم، پارچه، فرش و … بسیار نگران کننده است.

الگوبرداری از نحوه ایمن سازی بازار قزوین

تندگویان با بیان اینکه برای ایمن سازی بازار تهران می‌توانیم از نمونه‌های مشابهی که در داخل کشور موجود است، استفاده کنیم گفت: بازار قزوین که مشابه بازار تهران بود و یکی از قدیمی‌ترین بازارهای کشور محسوب می‌شد طی یک زمانبدی مشخصی با همکاری بازاریان، اتحادیه‌ها و سازمان میراث فرهنگی احیا و ایمن سازی شد و علاوه بر اینکه حالت سنتی این بازار حفظ شد و همه حجره‌ها با حفظ پیشینه تاریخی به تکنولوژی‌های ایمنی روز مثل سیستم اطفای حریق مجهز شدند و این کار مثبتی است که در داخل کشورمان انجام شده و می‌توان با الگو قرار دادن این بازار، وضعیت بازار تهران را نیز بهبود بخشید.

وی با بیان اینکه در تهران باید سازمان میراث فرهنگی موضوع بازار را جدی‌تر بگیرد گفت: اگر سازمان میراث فرهنگی در کنار اتحادیه‌ها، صنوف و شهرداری قرار گیرد می‌توان با فازبندی بازار تهران را ایمن کرد و همچنین با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز می‌توان این روند را تسریع بخشید اما نکته قابل تامل این است که باید کسبه و صنوف در احیای داخل بازار به شهرداری و سازمان میراث فرهنگی کمک کنند.

بودجه میراث فرهنگی از سازماند پسماند کمتر است

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بیان اینکه بازار با وضعیت موجود، هیچ ایمنی ندارد و نیازمند عزم جدی هستیم، گفت: حتی خود کسبه نیز دغدغه‌ای در راستای ایمن سازی بازار ندارند و این مسئله، ایمن سازی بازار را به تعویق انداخته است چرا که مدیریت شهری و مسئولان نیز با دیدن بی توجهی کسبه از ادامه راه دلسرد خواهند شد.

وی با اشاره به مشکلات سازمان میراث فرهنگی در بازار تهران گفت: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی در درون خود دچار مشکل است و به دلیل آنکه قدرت و پول کافی ندارد نمی‌تواند اثرگذار باشد و به همین دلیل در بسیاری از موارد که موضوع مربوط به بافت تاریخی و خانه‌های قدیمی است سکوت می‌کند و این سکوت مشکل آفرین خواهد شد.

تندگویان با بیان اینکه ما با سازمان میراث فرهنگی روبرو هستیم که بودجه کل این سازمان تقریبا از سازمان پسماند شهرداری تهران کمتر است گفت: بارها به دلیل کوتاهی سازمان میراث فرهنگی شورای شهر برای حفظ خانه‌ها و بافت تاریخی وارد عمل شده و مجبور شدیم از سازمان میراث فرهنگی درخواست کنیم که موضع جدی‌تری داشته باشند و باید عنوان کنم ما با سازمان میراث فرهنگی روبرو هستیم که با حجم زیادی از پلاک‌های تاریخی روبروست اما به دلیل آنکه پول و قدرت ندارد، سکوت می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا