خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مقایسه میشل اوباما و ملانیا ترامپ با معیار تشخص زنان

«صارمه افضلی»، فعال اجتماعی افغان در یادداشتی قابل تامل درباره‌ی مقایسه‌ی میشل اوباما و ملانیا ترامپ در افکار عمومی در فیسبوک نوشت:

روزی که اوباما رییس جمهور شد، هجو نویسان آمریکایی نتوانستند به آسانی میشل سیاه پوست را به عنوان بانوی اول زیر تیغ نقد گیرند.

میشل درس‌خوانده‌ی مکتب حقوق هاروارد، نویسنده‌ی مطرح و موفق و فعال اجتماعی بود.

در کنار هنرهای فوق از لحاظ موقعیت شغلی و مالی نسبت به همسرش پیش از رییس جمهوری در جایگاه ممتازتری قرار داشت.

نژادپرستان آمریکایی – در چند مورد محدود – اگر او را مورد نقد قرار می‌دادند یا به دلیل تکراری پوشیدن لباس‌هایش در محافل مختلف بود و یا هم رنک پوستش بود ورنه وی از هر لحاظ بانویی متشخص بود.

بانوی اول امروز آمریکا، ملانیا ترامپ با وجود زیبایی و ظرافت اندام و کلکسیون جواهراتش، به دلایلی چون ابهام در سند تحصیلی، مدلینگ بودنش و یا هم ابهام در ثروت شخصی‌اش – کلکسیون جواهراتش – انفعالی بودنش در اجتماع، مقبولیت و محبوبیتی نداشته است و رسانه‌ها پیگیر و منتقد موارد فوق در کنار ژست‌ها و اکت‌های نمایشی و مقلدانه‌ی وی از میشل هستند.

نتیجه اینکه حتا در ابرکشوری مانند آمریکا ملاک‌ها و معیارات تشخص زنان بسیار مهم است.

دانش، موقعیت شغلی، فعالیت اجتماعی، تشبثات شخصی، همسر و مادر و دختر خوب بودن، داشتن یک هنر و ذوق فردی ملاک است واین‌ها زن را متمایز و متشخص و قابل احترام می‌سازد.

در افغانستان موارد فوق به دلایلی برای زن مجاز نبوده است و همین باعث عقب ماندگی کتله‌ی بزرگی از زنان شده است.

اما تاثیرات فرهنگی غرب به حدی زیاد است که کم کم درجامعه‌ی ما هم ارزش‌های بالا در کنار ارزش‌های دیگر دینی و عنعنوی [سنتی] جا می افتد.

تجمل گرایی، زر پرستی، بی سوادی و تنبلی و کم شعوری اجتماعی زنان جایگاهش را از دست خواهد داد.

کم کم از لاک ناقص العقلی بیرون خواهند شد و دیگر زنان تنها افتخار بودن همسر فلانی را یدک نخواهند کشید، زنان دیگر مست خرج کردن بسته‌های پول توجیبی شوهر نخواهند بود.

زنان دیگر عمرشان را به خانه نشینی و خاله بازی نخواهند گذراند. زنان استقلالیت مالی، فکری و کنشی پیدا خواهند کرد.

اینجا هم ملاک‌ها و معیارات تغییر می‌کند پس باید پس نمانیم که حتا اگر ملانیا هم باشیم بی دانشی، تجمل گرایی، شعوراجتماعی و پیشینه‌ی مبهم و غرور کاذبمان را روزی صد بار به رخمان خواهند کشید و تشت رسوایی‌مان از بام خواهد افتاد.

حتا اگر زیباترین‌ها باشیم همه چیز برای اطرافیان خسته کن خواهد شد و زنان هوشمند ما را مانند قاعده داروین به حاشیه خواهند کشاند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا