خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاهش محکومیت بازداشت‌شدگان پاسارگاد

وکیل مدافع تعدادی از افراد بازداشت شده در پاسارگاد استان فارس در روز کوروش، از کاهش محکومیت متهمان این پرونده و تبرئه آنها از اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی در شعبه یکم دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

فرشید رفوگران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر گفت که متاسفانه متهمان پرونده در مرحله بدوی وکیل نداشتند و رأی دادگاه بدوی با عجله و شتاب بی‌سابقه قضایی صادر شد به طوری که به نظر ما روند رسیدگی در مرحله بدوی، مغایر با قانون آئین دادرسی کیفری بود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در مرحله بدوی برای بیش از 70 نفر حبس‌های سنگین و برای حدود 30 نفر، 6 ماه حبس صادر شده بود گفت: در شعبه یک تجدیدنظر استان فارس خوشبختانه رسیدگی دقیق بود و به لوایح دفاعیه من و همکارانم توجه ویژه شد.

رفوگران با اشاره به برخورد مناسب قضات در مرحله تجدیدنظر افزود: در مرحله تجدیدنظر تقاضای فک قرارهای بازداشت را کردیم و به رغم اینکه مجازات‌های سنگین داده بودند ولی هیئت دادگاه با فک قرار موافقت کرد و بیشتر قرار‌های بازداشت موقت به قرار کفالت تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه متهمان این پرونده حدود سه ماه در بازداشت موقت بودند اضافه کرد: نهایتاً حکم صادر شد که البته به رویت ما رسیده اما در اختیارمان قرار نگرفته است زیرا برای اعاده دادرسی نیاز به در اختیار داشتن آرا داریم.

وکیل مدافع پنح نفر از متهمان این پرونده گفت: تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، دو اتهام مشترک بین بیشتر متهمان این پرونده بود که در ارتباط با اتهام نخست، اشد مجازات یعنی یکسال حبس و در ارتباط با اتهام دوم، 5 سال حبس برای متهمین در نظرگرفته شده بود.

وی توضیح داد: خوشبختانه دادگاه تجدیدنظر در ارتباط با اجتماع و تبانی، همه متهمان را تبرئه و در حکم خود استناد کرد که این تجمع برخاسته از گاه‌شمار ملی بوده و هیچ گونه تبانی نداشتند. در ارتباط با تبلیغ علیه نظام نیز با توجه به شعارهایی که داده شده بود، مجازات حبس متهمان از یکسال به سه ماه کاهش یافت.

رفوگران ادامه داد: یک عده از متهمان نیز اتهام توهین به مقدسات و رهبری داشتند که چند نفر برائت گرفتند، مجازات‌ تعدادی تعلیق شد و تعدادی از متهمان نیز در حدی که قانون اجازه می‌داد تخفیف مجازات گرفتند. البته در این بخش، بر روی نحوه تحصیل دلیل اعتراض داریم زیرا محتویات گوشی‌های این افراد مورد بررسی قرار گرفته بود.

وی تأکید کرد: ‌به‌رغم اینکه از روند رسیدگی در دادگاه بدوی رضایت نداریم و معتقدیم کاملا خلاف مقررات آئین دادرسی بود اما در تجدیدنظر کلاً این نقیصه جبران شد به طوری که برخورد خوب قضات و رسیدگی عادلانه جای قدردانی و تشکر دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا