خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا سازوکارهای برداشت از صندوق توسعه ملی شفاف است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سازوکارهای تعبیه شده در لایحه بودجه و مصوبات کمیسیون تلفیق برای برداشت از صندوق توسعه ملی شفاف نبوده و ابهام دارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، “محمود صادقی” در نشست علنی امروز (دوشنبه، 2 اسفند) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصول 110، 3 و 52 قانون اساسی گفت: سازوکارها و مکانیزم هایی که به طورکلی در لایحه بودجه و مصوبات کمیسیون تلفیق پیش بینی شده سازوکارهای شفافی نیستند و ابهام دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی افزود: بند 19 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دولت را ملزم می کند که در اقتصادشفاف سازی صورت گیرد و از اقدامات و فعالیت هایی که زمینه فساد را فراهم می کنند جلوگیری شود.

صادقی ادامه داد:متاسفانه در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به نظرمی رسد؛به گونه ای مکانیزمی تعبیه شده که هم در لایحه و مصوبات کمیسیون تلفیق این مکانیزم دارای ابهام است،چرا که در اساسنامه صندوق توسعه ملی سازوکاری که اجازه استفاده ازمنابع این صندوق را می دهد،تنها از طریق اعطای تسهیلات است و در حقیقت نمی شود برای کمک به دستگاه ها از این صندوق برداشت کرد.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:به دلیل وجود چنین سازوکارهایی در تبصره های مختلف لایحه بودجه تحت عنوان اعطای تسهیلات به دستگاه های مختلف مجموعاً رقمی در حدود 2 میلیارد و 800 میلیون دلار تسهیلات داده شده است و سوال این است که به عنوان مثال در بند (د) تبصره 4 این لایحه عنوان شده است که تسهیلات ارزی به دانشگاه ها داده می شود یا در بند (الف)تبصره 5 اجازه انتشار اوراق مشارکت به دانشگاه ها داده می شود و دربسیاری از تبصره ها شاهد اینگونه موارد هستیم،اما سوال این است که آیا اینها واقعا اعطای تسهیلات است و دانشگاه ها ملزم به بازپرداخت آن هستند در حالی که چگونه دانشگاه می تواند این مبالغ را بازپرداخت کند.

وی ادامه داد:در اساسنامه صندوق توسعه ملی آمده است که بازپرداخت ها نیز باید به صورت ارزی باشد؛درحالی که چگونه دانشجویان می توانند این اقساط را به صورت ارزی بازپرداخت کنند،بنابراین به نظر می رسد این نوعی کمک می باشد،اما چون راه قانونی وجود ندارد نام آن را تسهیلات می گذاریم و این مکانیزم ها کل سازوکار بودجه را دچار ابهام کرده است.

علی مطهری،نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این اخطار با بیان اینکه نکته ای که به آن اشاره کردید مربوط به جزئیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 96 است و بهتر بود در زمان بررسی جزئیات آن را مطرح می کردید؛چراکه درحال حاضر بحث روی کلیات بودجه است.

وی افزود: صندوق توسعه ملی اساسنامه ای دارد که با مصوبه مجلس یا دستور مقام معظم رهبری امکان برداشت و اعطای تسهیلات در موارد خاص وجود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا