خرید تور تابستان ایران بوم گردی

الهام علی اف همسرش را معاون خود کرد!

«الهام علی اف» رییس جمهور جمهوری آذربایجان همسرش مهربان را به سمت معاون رییس جمهوری منصوب کرد.

بی بی سی گزارش داد: این انتصاب بعنوان قبضه بیشتر قدرت در دست خانواده علی‌اف تلقی شده است. سمت معاون رییس جمهور سال گذشته و در پی همه‌پرسی تغییر قانون اساسی آذربایجان ایجاد شد. علاوه بر این دوره ریاست جمهوری هم به پنج سال افزایش پیدا کرد.

مهربان عارف قزی علی‌اف، از خانواده پاشایف یکی از پرنفوذترین خانواده‌های جمهوری آذربایجان، نماینده پارلمان است و ریاست بنیاد حیدر علی‌اف را به عهده دارد.

بر اساس اسناد دیپلماتیک آمریکا که ویکی‌لیکس سال گذشته منتشر کرد مهربان علیوا با وجود اینکه نماینده پارلمان است دانش سیاسی اندکی دارد. او همچنین بعنوان فردی شهرت یافته که به زندگی لوکس و پرزرق و برق علاقمند است:

“به نظر می‌رسد همسر رییس جمهور مهربان علیوا، جراحی‌های وسیع زیبایی انجام داده، احتمالا در خارج جمهوری آذربایجان، و لباس‌هایی می پوشد که حتی در دنیای غرب هم تحریک کننده قلمداد می‌شود.”

مهربان علیوا که ۵۲ سال دارد در رشته چشم پزشکی تحصیل کرده و پایان‌نامه‌ای در زمینه جنبه‌های اخلاقی قتل از روی ترحم دارد.

شوهر او الهام علی‌اف از سال ۲۰۰۳ رییس جمهور جمهوری آذربایجان است. او جانشین پدرش حیدر علی‌اف شد که در اقدامی بحث‌برانگیز، زمانی که به دلیل بیماری شدید مجبور شد از ریاست جمهوری کناره‌گیری کند، پسرش را که در آن زمان نخست وزیر بود، عنوان تنها نامزد حزب آذربایجان نو در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.

از آن زمان تا کنون الهام علی‌اف سه انتخابات را با اکثریت مطلق آرا برده است.

حیدر علی‌اف، پدر الهام علی‌اف، در زمان شوروی سابق رییس شعبه جمهوری آذربایجان سازمان امنیت موسوم به KGB بود و هیچ سیاستمدار آذری نتوانست در زمان شوروی سابق به جایگاه سیاسی او برسد.

با ریاست جمهوری میخائیل گورباچف ستاره بخت حیدر علی‌اف رو به افول گذاشت چون آقای گورباچف هم با دیدگاه‌های سیاسی او مخالف بود و هم او را به فساد مالی متهم می‌کرد.

اما پس از کنار رفتن گورباچف از قدرت و فروپاشی شوروی سابق، حیدر علی‌اف دوباره جایگاه خود را بعنوان قدرتمندترین فرد در جمهوری آذربایجان بازیافت و از ۱۹۹۳ تاکنون او و پسرش الهام قدرت را در قبضه دارند.

موافقان آنها معتقدند خانواده علی‌اف کشور فقیر جمهوری آذربایجان را به یک تولید کننده رو به رشد انرژی و صادر کننده نفت به اروپا بدل کرده‌ است. مخالفان اما هم حیدر علی‌اف و هم الهام علی‌اف را به استبداد، سوء استفاده از قدرت و فساد مالی متهم می‌کنند، به زندگی بسیار لوکس آنها انتقاد می‌کنند و می‌گویند خانواده علی‌اف صدای هر مخالفی را از بین برده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا