خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«لیز دوسه» و عادل جبیر

«حمید هوشنگی»، روزنامه نگار باسابقه در یادداشتی درباره ی مصاحبه ی اخیر بی بی سی با عادل جبیر در فیسبوک نوشت:

شنیده اید “فلانی را با صد من عسل هم نمیشه خورد”؟ برای من مصداق این ضرب المثل شیرین فارسی این جناب “عادل جبیر” وزیر خارجه “خوش تیپ و پر مدعای” عربستان سعودیست که معمولا شکرهای زیاد میل می کنند و با توجه به “دست و دلبازی” سعودی ها نسبت به جماعتی از روزنامه نگاران غربی و دادن ساعت های طلا و کادوهای بسیار گرانبها به آنان، معمولاً از سوی این”خبرنگاران ارشد” هم به گونه ای حرفه ای به چالش کشیده نمی شوند و قاعدتاً به جبران آن سخاوتمندی، “وظیفه مند” می شوند خزعبلات حضراتشان را بدون پرسشگری جدی به خورد مخاطبین خود دهند.

آخرین مصاحبه خانم “لیز دوسه” خبرنگار ارشد بی بی سی جهانی با عادل جبیر وزیر خارجه عربستان هم گویا از این دست مصاحبه ها بود که یکروز پس از مصاحبه با دکتر ظریف پخش شد و بخش فارسی تلویزیون بی بی سی هم آن را در چند برنامه خبری منتشر کرد. یادمان باشد که خانم لیز چند ماه قبل نیز مهمان دولت سعودی بود و یکی دو برنامه “رپرتاژ آگهی” با عناوین مستند از سرزمین بکر عربستان تهیه و منتشر کرد.

شک ندارم که ایشان به لحاظ اطلاعات عمیق، توانائی علمی و حضور سه دهه ای در خاورمیانه، یکی از آس های خبری در ارتباط با مسائل خاورمیانه هستند که به همین دلیل، سه دکترای افتخاری را نیز به دست آورده اند. لیز دوسه ت در “کنفرانس امنیتی مونیخ” که از جمعه تا یکشنبه در آلمان برگزار شد یکی از مجریان و گردانندگان سخنرانی های مقامات جهانی شرکت کنندگان در این کنفرانس مهم بود و از نزدیک “دستی بر آتش” داشت.

“لیز دوسه ت” 58 سال دارد. اصالتاً ایرلندیست. در استرالیا به دنیا آمده و تابعیت کانادائی – بریتانیائی دارد. دارای درجه کارشناسی ارشد ” روابط بین الملل“ از دانشگاه تورنتوست. متخصص مسائل خاورمیانه در رسانه های غربی و خبرنگار ارشد بی بی سی جهانیست. سالیان دراز در افغانستان، پاکستان و اسزائیل مستقر بوده و ایران، عربستان و کلیه منطقه خاورمیانه و مسائلش را بسیار خوب می شناسد، عضو اندیشکده “چتم هاووس” لندن است و عنوان افتخارانگیز ” او بی ای” را از دربار ملکه بریتانیا گرفته و ساخت دو فیلم مستند به نامهای بچه های سوریه و بچه های غزه نیز در کارنامه اش به چشم می خورد.

متاسفانه دیدیم که این متخصص رسانه ای شایسته در مصاحبه با عادل جبیر در حد و اندازه مطلوب ظاهر نشد و مطلقاً وزیر خارجه عربستان را به چالش نکشید که فی المثل طالبان را کدام کشورها علم کردند؟ داعش چگونه زائیده شد و نقش ریاض و قطر در بحران ویرانگر بنیادگرائی داعش و سلفی – تکفیری ها در منطقه کدام است و تبلیغات وسیع وهابیگری در افغانستان، پاکستان و خاورمیانه چه دستاورد صلح آمیزی به بار آورده است؟ و یا خرید های تسلیحاتی بسیار پر حجم اعراب جنوب خلیج فارس از غرب و شرق به چه منظور انجام می شود؟ و چرا علیرغم این همه هزینه و تبلیغات، ریاض در خاورمیانه دست بالا را ندارد؟

من شخصاً چیزی به نام “اتحاد اعراب” را قبول ندارم و از آن هم وحشت نمی کنم. زر و زور ریاض هم جز تاثیرات موقت، نهایتا” در این تشکل راه به جائی نمی برد. لبنانی ها، مصری ها، سوری ها و عراقی ها با هم بسیار متفاوتند و فرهنگ هائی بسیار متمایز دارند. اگر یوگسلاوی یک کشور بود، اعراب هم یک امت واحده هستند! موزائیک، موزائیک است، و چون سنگ یکپارچه نیست!

سه سال قبل همزمان با اوجگیری بهار عربی یکبار هم نوشتم که دکتر محمود جعفریان در کلاس درس خاورمیانه در ابتدای دهه پنجاه چه جمله نابی داشت از تعریف اتحاد اعراب. می گفت “اعراب در همه چیز با هم اختلاف دارند غیر از خوبی صدای ام کلثوم”!

راجر کوپر نویسنده، روزنامه نگار، بازرگان انگلیسی که مناصب و مشاغل قابل توجهی در دوران شاه در ایران داشت، مسلمان و ختنه هم شده بود و چند زبان از جمله فارسی، عربی، روسی، فرانسه، اسپانیولی و.. را به خوبی میدانست، پس از انقلاب، در نقش یک واسطه نفتی با ایران در رفت و آمد بود. کوپر که مدت پنج سال در نیمه دوم دهه 80 میلادی به جرم جاسوسی برای بریتانیا در ایران زندانی بود، در سال 1994 کتابی خواندنی و جذاب با نام “مرگ باضافه دهسال” نوشت از خاطرات زندانش. یادم می اید در بخش نخست کتاب، پاراگرافی را به ناسیونالیزم عرب اختصاص داده و نوشته بود “در سال 1961 در رباط با عنوان خبرنگار “تایمز مالی” با وزیر اطلاعات مراکش مصاحبه ای داشتم و همزمان یک خبرنگار کویتی هم برای انجام مصاحبه در اتاق وزیر حضور داشت. به نوشته این “همه فن حریف انگلیسی”، با وجودی که خط عربی یکسان است اما لهجه ها بسیار متفاوتند. خبرنگار کویتی سوالاتش را به عربی می پرسید اما وزیر مراکشی زبان عربی خبرنگار کویتی را نمی فهمید و به زبان فرانسه جواب می داد! بنابراین من علاوه بر مصاحبه خودم، به عنوان “مترجم بین دو عرب” انجام وظیفه کردم! کوپر می نویسد”از آن پس، من به برداشتی به نام “جهان عرب و یا اتحاد اعراب” مشکوک شدم! بین بیشتر اعراب اختلافات قبیله ای، مذهبی، اجتماعی آنقدر زیادست که نتوانند با هم “اتحاد آعراب” را معنی کنند!

پی نوشت: بخش قابل توچهی از اعراب برای “وحدت” به انگلیسی ها احتیاج دارند و لندن هم بی چشمداشت این نقش را سخاوتمندانه جزو وظایف اصلی خود تلقی می کند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چند وقت پیش فیلم سینمائی لورنس عربستان را بعد سالها دوباره دیدم
    ، ای کاش که صدا و سیما این فیلم را پخش میکرد ، این فیلم هم یک اثر هنری و کلاسیک ( برنده هفت جایزه اسکار ) و واقعا یک مستند از پیدایش کشورهای عربی و طبع و خوی اقوام عرب و ….و…
    باید دید

  2. آقای هوشنگی بهتر بود حب و بغضشون رو فرو میخوردن سپس به تحلیل!میپرداختند!
    خبرنگار با سابقه!باید به دور از تعصب بنویسه!
    این همه بار منفی و حقارت آمیز در این نوشته برای چه بود؟!

    1. ف.م عزیز ، بار منفی و حقارت و حب و بغض …. برداشت جناب عالی است . گویا حقیقت به کام شما تلخ آمده !!

  3. انصاف نیوز حقیقتا که اکثر اوقات از انصاف در تو خبری نیست!!!!!!!!
    حال بگذریم که نوشته های مرا حذف می کنی ، بدون پاسخ!!!!
    اما حداقل اخلاق ، نه دینی!!!، نه ملی!!!!نه انقلابی که انسانی را رعایت کن ….
    نوشته بالا مرا یاد برنامه های سیمای میلی می اندازد که مجری و مدعو یکطرفه گروه یا شخص ثالثی را می کوبند و او بیچاره نیست تا سدر رد یا تایید بگوید. و مجری سیمای میلی خرسند از برگزاری یک برنامه قوی!!!!!!!!!! و تاثیر گذار!!!!!!!!

    بنده کاری ندارم که خبرنگار مصاحبه کننده با جبیر چقدر باسواد و با شناخت و ….بوده و یا اینکه درحد و اندازه های جبیر نبوده…
    من کاری ندارم که عربستان فقط شعار میدهد و جنایت می کند و به مردمش ظلم می کند و مقررات ضد انسانی در کشورش حاکم است و…. این مسائل به خود آنها و مردمشان مربوط است!!!!!
    من به سخنانی که بین آن، در رابطه با ایران، رد و بدل شد، کار دارم….شما بفرما آقای جبیر کجایش را اشتباه گفت

    ایران در حرف می گوید هیچ کشوری حق دخالت در امور دیگر کشورها ندارد!!!
    اما در عمل در همه کشورهای خاور میانه دخالت می کنیم، در فلسطین، سوریه، یمن، بحرین و………تا حدی که امیر بحرین را تهدید می کند!!!!!!
    رهبر شیعیان در عربستان بازداشت و اعدام می شود، ایران پیام میدهد، در حالی که در همین ایران کسی بخاطر اعتقاداتشان در محدودیت نیست؟ ( البته ایران هم مثل عربستان می گوید اینان ضد امنیت ملی!!!!! سخن گفته اند و تشویش اذهان کردند و…اما در آنجا حق با مخالفین حکومت عربستان است و در ایران برعکس)
    رهبر شیعیان در بحرین حصر خانگی می شود، ایران به حکومت بحرین می تازد ….در حالیکه در همین ایران کسانی در حصر خانگی نیستند!!!!!!!!!!!!
    واقعا این همه نیرو، سلاح، بودجه و…..در سوریه، یمن ، لبنان ، کرانه باختری و……برای چیست؟
    برای دفاع در برابر حمله اسرائیل!!!!!!!!!!!! بیشتر ضربه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و انسانی را ما از کشورهای روسیه و عرب منطقه خورده ایم، آنگا ه فقط میخواهیم اسرائیل نابود شود؟؟؟
    گیریم که شما بتوانید به کشور اسرائیل که عضو سازمان ملل است حمله کنید ، و نیروی نظامی او نسبت به ایران ضعیف باشد آنگونه که برخی در شعارها می فرمایند!!!!!!! و گیریم که سخن نادرست و ناصواب شما، درست!!!!!!!! خوب مگر نفرمود ما می توانیم یک هفته ای کار اسرائیل را تمام کنیم! خوب بسم ا……برای چه دست دست می کنید؟؟
    شما جناب انصاف نیوز میلی!!!!!!! بفرما آیا جدای از شخصیت و ملت و…..آقای جبیر، آیا در اینکه ایران عملا در سیاست داخلی کشورهای همسایه دخالت می کند، اشتباه گفته؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا