خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد تند به وضعیت حرم امام خمینی: «کاخ و کوخ»؟

مدیر مسوول روزنامه ی «جوان» در کنایه ای سنگین درباره ی وضعیت ساختمان حرم امام خمینی که در یک سال و نیم گذشته برداشت بسیاری در شبکه های اجتماعی نیز چنین بوده است، درباره ی علت عدم حضور شرکت کنندگان در همایش اخیر فلسطین در تهران، نوشت: ممکن است طراحان همایش احتیاط کرده باشند که مشاهده «کاخ» فعلی امام، تصویر پیشین از آن یگانه دوران را برای این جماعت مخدوش نماید.

به گزارش انصاف نیوز، متن یادداشت تلگرامی «عبدالله گنجی» در پی می آید:

سایت جماران در مطلبی انتقادی – به قلم سردبیر – نوشته است که در کنفراس بین المللی انتفاضه در تهران، به امام کم توجهی شد. اما از واژه قصور یا تقصیر برای عنوان استفاده کرده است که الزاما متهم نکرده باشد.

بدون تردید احیای مساله فلسطین و هویت فعلی آن مدیون حضرت امام است و بر سر این مساله در کشور و حتی جهان اسلام اجماع وجود دارد.

نویسنده انتقاد خود را در دو بعد توجه به اندیشه امام و حضور در آرامگاه ایشان اعلام کرده. اصل این همایش آئینه تمای نما و قبله آرمانهای امام است و روح امام در ضمیر تک تک افراد حاضر در مراسم وجود دارد و روح حاکم همان اندیشه امام است. اما نویسنده عدم حضور شرکت کنندگان در حرم امام را برجسته می کند.

اینکه قصور بوده است یا تقصیر را نمی دانیم چون با برگزار کنندگان تماسی نداشته ایم. اما اگر تعمدی بر عدم حضور بوده است علت چیست؟

به صورت طبیعی شرکت کنندگان در چنین مراسمی دلباخته امام هستند. اما امام را با واژگانی همچون «کوخ نشینی» و «مستضعفین» بازنمایی می کنند و او را مردی که مفهوم قدرت را دچار تحول کرد (ساده زیستی در عین حضور در راس حکومت) می شناسد. ممکن است طراحان همایش احتیاط کرده باشند که مشاهده «کاخ» فعلی امام، تصویر پیشین از آن یگانه دوران را برای این جماعت مخدوش نماید. برای راست آزمایی قصور یا تقصیر باید به سوابق گذشته این کنفرانس مراجعه کرد. اگر 5 سال پیش یا پیشتر از آن، حضور در حرم بخشی از کنفرانس بوده است این تحلیل دور از ذهن نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این کاخ را ملت ساخته است نه خمینی. چرا بی خردان بهانه گیر نمی فهمند که این کاخ ترجمان عشق یک ملت است به معشوق همهء آزادگان جهان.ازاین قوم عنود بعید نمیدانم که اگر خمینی را در روز رستاخیر هم در جایگاهی رفیع و کاخی عظیم ببینند فریاد برآورند که . ای وای خمینی هم کاخ نشین شده است

    1
    19
    1. ببخشید! می شه بفرمایید «ملّت» دقیقاً چه نقشی در ساخت این بنا داشته؟! آیا دست کم از بخشی از مردم نظرخواهی شد؟!

      14
  2. سخن راستیست که از قلمی کج جاری شده است!
    پولی که مدارس کپرنشین بلوچستان رو می باید جمع می کرد در قبرستان هزینه شده

    14
  3. حرم مطهر امام بسیار هم زیباست وهم درشان امام وامت میباشد ونشان از هنر ایرانی است. حال یک عده با اغراض باندی مترصد تخریب امام و بیت امام میباشند بهانه تراشی کرده وبا عبارت کاخ و کوخ سعی دردرست وانمودکردن نظربی ارزش خود مبنی بر تجملاتی جلوه دادن مرقد امام رادارندضمن اینکه زوارحرم ازاین زیبایی ها بهره مند میشوند/خداوند شیاطین ومتحجرین ریا کار را هلاک فرماید.زیلوانداختن برای مردم دردیدار ها آیا نامش ساده زیستی است یا بی احترامی به مردم؟خدا این متظاهرین قدرت مرده را نابود فرماید

    1
    18
  4. روزنامه جوان بذرپاشیونه دیگه! : اگه سید حسن خمینی رئیس آستان قدس رضوی هم میشد الان یه چنین ایرادی به ایشون درباره اونجا می گرفت!!!

  5. درست است که وجود سید حسن خمینی در نقد نقاد بی تاثیر نیست ، ولی ساختن چنین ارامگاهی برای رهبر مستضعفان هم زیبنده نیست !

    11
    1. ببخشید ائمه رهبر مستضعفان نبودند؟؟؟ اگر اشاره شما به سیدحسن اقا پاسخ منه پس پاسخ همه مطلب رو بدید

  6. بنظر من هزینه بیش از اندازه برای حرم امام یک دام برای سید حسن بود با اینکار سید را در نزد مردم یک فرد که تمایل به اشرافیگری دارد معرفی میکند. علاوه بر این اینکار با سیره امام هم مغایرت دارد. بله اقتدارگرایان هر موقع که از این حربه برای مهار سید حسن استفاده خواهند کرد.

  7. عجالتاً در این جور موارد فرقی نمی کنه آیا راست داره انتقاد می گنه یا چپ! این هزینه کردها هیچ توجیه خداپسندی نداره. فکر می کنم این جور مواقع باید به این فکر کنیم که اگه مرحوم امام در قید حیات بود، آیا به چنین مرقدی رضایت می داد: قطعاً خیر! همین مسئله در مورد امامان معصوم (ع) هم صادقه …

  8. ساختن چنین بنایی تحریف امام خمینی و اندیشه وی است و ظلمی است بس بزرگ به این مرد تاریخ.

  9. برای هر کاری دولتها بودجه دارند .حرم امام چه ربطی به مدارس کپرنشین بلوجستان دارد .مگر این هزینه برای حرم امام تنهاست. شاه عبدالعظیم. 11هزار امام زاده کوچک وبزرگ که شاید در سال 1000زائر هم ندارند.همه چسبیدن به حرم امام راحل .حسادت تا کجا .فکر میکنید اگر بازسازی حرم امام را انجام نمیدادن. کپرنشین ها همه ویلا نشین میشدند.درانتقاد کردن هم اخرتتان را نفروشید.پول دکل گمشده را ازاون اقا بگیرید تمام کپرها را اباد کنید اگه راست میگید.

  10. ماندگاری به کاخ نیست . ماندلا و گاندی و خیلی های دیگر تاریخ را ساختند نه کاخ . ای کاش از اول هدفمند کار می کردند چون با عقاید مطروحه انقلاب سازگار نیست . تعارض در عمل و شعار کمر شکن خواهد بود .

  11. سلام ،
    اینکه چنین آرامگاهی لازم است یا نه، یک بحث است، اما تمام خرجی که برای این گنبد و بارگاه شده ، بعید است به اندازه هزینه کرد چند روز برای سوریه باشد ! حالا هزینه های تکراری و همه ساله 9 دی و دهه فجر و بسیاری اقلام دیگر را کاری نداریم !

  12. سلام.اگربارهاوبارها این مخارج را برای امام انجام دهند .بعید میدانم ذره ای برمحبوبیت امام اضافه میشد.واگر یک مقبره معمولی هم ساخته میشد.بعید میدانم ذره ای ازمحبوبیت امام کسر میشد.آن پیر فرزانه با دنیاومردم کاری کردکه بود ونبود این عمارت ها هیچ تاثیری در بزرگی او ندارد.اما میماند افکارو اعمال ما بعد از او.باساختن ونساختن اینگونه عمارت ها به نظر میاید بیشتر خودمان را فریب میدهیم.بسیاری از اعمه.ع. حتی قبرهم ندارند.آیا فراموش شده اندیا ذکر نامشا نمیرود.به نظر من بهتر میبود بناای ساخته میشد.که با دیدن آن انسان بیاد امام میافتاد.نه اینکه ساده زیستی امام بیشترسئوال برانگیز میشد.آری ماتاکی بااینگونه کارها باید توی دهان بداندیشان بزنیم که ما بزرگانمان رااکرام میکنیم.روزی در مشهد مقدس فقیری به من روی آورد که به او کمک کنم.خیلی دلم سوخت.ظریح مبارک امام رضا.ع. مملواز پولهای ظائرین بود.به یکی از مسئولین گفتم وقتی اینهمه ثروت مردم مومن نمیتواند این صحنه زشت را از این شهر مقدس پاک کندیا بسیاری از خرابی هایشهر را سامان بخشدونمیتواند کارهای ملموستری صورت پذیردکه گام به گام مردم را یاد وجود نازنین امام.ع. بیاندازد.پس به چه کاری میاید.امکاکن مربوط به امام.ع. باچنان کرایه سرسام آوری به کسبه واگذار میشود که باورش گمی مشکل میباشد.بالاخره این ثروت عظیم مردمی که به جهت دوستداری امامشان .ع. تجمیع میگرددبهترنیست لااقل قشر ضعیف جامعه اسلامی ازاوبهره مند گردد.که اگر این اتفاق میافتاد درکشورفقیری دیده نمیشد.آیا دله امام بدینوسیله شاد نمی گشت.ودر تبلیغات اینگونه باز تاب نداشت که کشوری که درونش امام.ع.ظریح داشته باشد فقیری نخواهید یافت.والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا