خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرمقاله اکونومیست درباره سیاست ترامپ در قبال ایران

نشریه «اکونومیست» که نماینده جریان راست امریکا و بازارهای مالی آن کشور محسوب می شود در سرمقاله تازه خود اشاره می کند که سیاست ترامپ در قبال ایران درست است اما از دید این نشریه مخاطره امیز است و این پرسش را مطرح می کند که دولت جدید امریکا تا چه اندازه اماده تشدید فشار علیه ایران و پذیرش پیامدهای احتمالی آن می باشد؟

به گزارش سايت روزنو، اکونومیست می نویسد: «بی نظمی و هرج و مرج در دولت ترامپ وجود دارد اما به نظر می رسد کابینه او بر روی یک موضوع اشتراک نظر و اجماع دارند: ایران. شواهد فراوانی وجود دارند که نشان می دهند از زمان توافق هسته ای در اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی که با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای امضا شد تحریم های وضع شده علیه ایران کاهش یافته و حدود ۱۰۰ مییلون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران ازاد شده اند.

این موضوع قدرت ایران را در سرتاسر منطقه افزایش داده و آن کشور با جسارت بیش تری اقدام می کند. تیم جدید امریکا اما باور دارد که این نتیجه سیاست غلط اوباما بوده است. توافق هسته ای دست ایران را در سوریه همراه با پشتیبانی هوایی روس ها بازتر کرد.

ایران و روسیه هر دو از بشار اسد رییس جمهوری سوریه و بقای او حمایت کردند. ایران هم چنین به همراه روسیه برای حزب الله لبنان تجهیزات لازم را فراهم کرده است. اما خارج از موصل آنان اهرم قوی ایران برای تبدیل کردن عراق به کشوری وابسته به ایران هستند.

امریکایی ها ادعا مي كنند انصارالله با موشک های ضد کشتی ایرانی به کشتی های جنگی امریکایی حمله می کنند و در همین حال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران نیز مجموعه ازمایش های موشکی را انجام داده است که امریکا می گوید نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و ممنوعیت ازمایش موشک هایی بوده که می توانند مجهز به کلاهک هسته ای باشد. در ژانویه گذشته نیز وزارت خزانه داری امریکا چندین فرد و شرکت ایرانی وابسته به برنامه موشکی آن کشور را در فهرست تحریمی خود قرار داد».

این نشریه در ادامه اشاره می کند که با این حال در سیاست خارجی دولت ترامپ تناقضی وجود دارد از سویی خواستار برخورد با ایران است و از سوی دیگر نمی خواهد امریکا را وارد جنگ دیگری در خاورمیانه کند اما واقعیت آن است که در صورتی که فشار بر ایران کنترل شده نباشد افزایش اشفتگی در منطقه ممکن است به وقوع یک جنگ نیز بیانجامد.

اکونومیست می نویسد:«اینده برجام نیز در شک و تردید است. در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ از آن به عنوان بدترین معامله در تاریخ یاد کرد و جمهوریخواهان در کنگره نیز علاقه کمی به برجام دارند با این حال، با توجه به افزایش نفوذ جیمز متیس وزیر دفاع و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا در دولت ترامپ تمایل بسیار کمی در کابینه او برای نقض یک توافق بین المللی مورد حمایت جامعه بین المللی وجود دارد.

در عوض، تاکید بر اجرای دقیق برجام است. دولت ترامپ معتقد است که هرگونه تخطی کوچک ایران از جمله نقض اخیر میزان اب سنگین مجاز ایران برای راکتورهای آن کشور نباید تحمل شود. اگر ایران به عمد تقلبی را مرتکب شد امریکا می تواند تلاش کند تا دیگر امضاکنندگان برجام از جمله فرانسه، المان، بریتانیا و اتحادیه اروپا اما نه احتمالا روسیه و چین را متقاعد کند که باید تحریم های بیش تری علیه ایران دوباره وضع شوند».

این نشریه در ادامه اشاره می کند که توافق هسته ای تنها تحریم های هسته ای را لغو کرده و تحریم های در حوزه های دیگر از جمله فعالیت های موشکی ایران، تحریم های موسوم به تروریسم و نقض حقوق بشر باقی مانده اند. این نشریه می نویسد:«امریکا هم چنین قوانین سخت گیرانه مالی علیه ایران در ارتباط با سپاه و شرکت ها و افراد وابسته به آن را حفظ کرده است.

این در حالیست که جان کری وزیر امور خارجه پیشین امريکا در تلاش بود تا به بانک های بین المللی اطمینان دهد که معامله با ایران مشمول مجازات های امریکا نمی شود. با این حال، علیرغم تشویق های کری در آن زمان نیز بانک های خارجی محتاط بودند.

این نشریه پیش بینی می کند که احتمال برخورد کشتی های امریکایی با نزدیک شدن احتمالی قایق های ایرانی مانند قبل نباشد و واکنش شدیدتر خواهد بود. این نشریه می افزاید:«در مورد سوریه تلاش امریکا جدا کردن اتحاد میان روسیه و ایران و ایجاد تزلزل کردن آن است.

به نظر می رسد امریکا پیشنهادی به مسکو برای همکاری نظامی در ازای برسمیت شناختن نقش روسیه در تصمیم گیری و حل و فصل بحران سوریه در اینده باشد. در صورتی که این برنامه ترامپ شکست بخورد که احتمال آن نیز بسیار بالاست احتمالا متیس تصمیم می گیرد که تعداد نیروهای ویژه پیاده نظام امریکا در سوریه را افزایش دهد و بر روی این موضوع سرمایه گذاری کند. نباید فراموش کرد که او یکی از منتقدان اوباما در اعزام نکردن نیروهای زمینی به سوریه بود».

این نشریه در ادامه اشاره می کند که بزرگترین چالش دولت ترامپ در عراق خواهد بود و می نویسد:«متیس در دیدار خود از آن کشور در هفته اخیر گفت که شش هزار نیروی امریکایی در مبارزه علیه داعش در آن کشور مستقر خواهند بود و این استقرار پس از سقوط موصل نیز ادامه خواهد داشت. او می داند که بدون این حضور و فقدان تاثیرگذاری سیاسی در عراق امریکا نمی تواند ایران را از تثبیت موقعیت رو به رشدی که در آن کشور دارد بازدارد. لیندسی گراهام سناتور امریکایی به درستی در ۱۹ فوریه گذشته اشاره کرده که ایران بازیگری بد در حساس ترین نقطه از جهان است. با این حال، باید توجه داشت که هرگونه تلاشی برای رویارویی با ایران خطر گسترش دامنه تنش را افزایش می دهد. استفن بانون مشاور قابل اعتماد ترامپ باور دارد که امریکا در یک جنگ تمدنی به سر می برد که می تواند به جنگی بزرگ در خاورمیانه منتهی شود. این موضوع می تواند برای متیس و تیلرسون نیز خطرناک باشد چرا که آنان می خواهند بدون جنگ ایران را مهار کنند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا