خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از اقتصاد و برجام چه می فهمیم؟

«محمد خانبیکی» در یادداشتی درباره ی برداشت جامعه از وضعیت اقتصادی و نتایج برجام که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

آن چه که به نظر غالب مخالفان، پاشنه آشیل دکتر روحانی در انتخابات آتی است بحث اقتصاد و سیاست خارجی و مهمترین نمود آن یعنی برجام است. آنها مدتهاست در تریبون هایشان دم از تعطیلی اقتصاد و عدم توجه به معیشت و ناکارآمدی برجام و … می زنند. اما واقع مطلب چیست؟ و عامه مردم چه تصوری از این دو دارند که در هر کوی و برزن صحبت از آن می شود.

صرفنظر از آمارهای ریز و درشت دولتی و غیر دولتی، اگر همین الان یک میکروفن در دست بگیریم و به میان مردم کوچه و بازار برویم و از آنها راجع به مفاهیمی همچون تورم، رکود، درآمد سرانه، تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی و برجام بپرسیم بعید است کسی بتواند یک جواب دقیق و علمی بدهد. به عقیده نگارنده نهایت پاسخی که خواهیم شنید تجربه شخصی فرد سوال شونده در مورد یک حیطه خاص است. مثلا چنانچه کسی جوان بیکار در خانه دارد وضعیت تولید شغل در دولت را تقبیح می کند. یا چنانچه کسی مثلا در صنعت ساختمان سازی فعال است از رکود قابل توجه بخش مسکن گلایه خواهد کرد و برای خالی نبودن عریضه کنایه ای هم به برجام خواهد زد و قص علیهذا.

پروپاگاندای رسانه ای آنقدر قدرتمند عمل کرده که حتی خود ما حامیان دولت هم کم کم باورمان شده که نکند واقعا یکجای کار می لنگد!

امروز صحبت کردن در خصوص مسائل پیچیده ای همچون اقتصاد، سیاست خارجی و بحث هسته ای و … مخصوصا آنجا که قصد کوبیدن دولت باشد، بسیار ساده شده و این مانند سمی مهلک است. به راحتی می توان در اطراف خودمان آدمهایی را یافت که فی المثل می گویند برجام هم که هیچی نشد! حال آنکه آیا اظهارنظر در خصوص بحث غامضی همچون برجام که ماحصل کار دهها یا شاید صدها دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی بوده و با راهبری عالیترین مقامات نظام صورت گرفته، واقعا کار هر کسی می تواند باشد؟! مساله ای که فارغ از برخی تنگ نظری های سیاسی، آنجا که بحث اظهار نظر بین المللی می شود، مقامات مسوول در سخن گفتن بسیار محتاطند.

یا مثلا در اقتصاد آیا واقعا به راحتی می توان گفت معیشت در این دولت بدتر شده؟! یا احیانا می توان گفت در اقتصاد کم کاری شده؟! یا توجهی صورت نگرفته؟! جایی که زبده ترین و مجرب ترین مدیران عصر جمهوری اسلامی با عالیترین تحصیلات مرتبط پای کار آمده اند، آیا واقعا کسی می تواند ادعا کند که بهتر از مدیران فعلی چرخ اقتصاد را میتواند بچرخاند؟ و مساله بسیار مهم تر اینکه آیا مگر تمامی پارامترهای موثر بر اقتصاد و سیاست خارجی در اختیار دولت است؟

قدر مسلم اینکه متاسفانه در این دو زمینه خاص (معیشت و برجام) دولت در اطلاع رسانی ضعیف عمل کرده که حریف اینگونه مشغول نواختن مشت در گوشه رینگ بر پیکر دولت است. به نظر نگارنده، آنچه در انتخابات 96 دولت را در موضع ضعف قرار خواهد داد نه خود عملکرد که تصور عامه از عملکرد دولت است. برگرداندن این تصور گر چه سخت ولی ممکن است. وقتی ثبات کشور پس از آن دوران بی ثباتی بدست همین دولت ممکن شد، این هم می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا