خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راز جلسات هاشمی در جماران درباره «نامزد پوششی»

مصطفی صادقی در سایت نامه نوشت: در جلسات محرمانه اتفاقات مهم افتاده ؛ تلاش ها نتیجه نداده ؛ حسن روحانی خودش می خواهد به تنهایی وارد انتخابات 96 شود. منطق او و مشاورانش هم این است :«یکی مرد جنگی به از صد هزار…»

روحانی خواسته پرونده نامزد پوششی را برای همیشه ببندد. پرونده ای که از زمان حیات آیت الله هاشمی رفسنجانی و از مذاکرات محرمانه در جماران باز شده بود . چند جلسه گفت و گو با حضور افرادی همچون حسن روحانی ، هاشمی رفسنجانی ، سید محمد خاتمی و محمد رضا عارف. همه حرف ها بر یک منطق استوار بود. کسی باید غیر از حسن روحانی در صحنه باشد تا اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ داد صحنه برای اعضای ائتلاف خالی نماند.

حسن روحانی اما از همان اول این منطق را قبول نداشته است. اخباری که سینه به سینه نقل شده روایت می کند که او در پاسخ به هاشمی رفسنجانی در جلسه ای که محمد خاتمی هم حضور داشته گفته است که اگر ائتلاف بنای حمایت از او را دارد باید تمام قد پشت او بیاید. او گفته تمایلی ندارد در همان موقعیتی قرار بگیرد که محمدرضا عارف در سال 92 قرار گرفته بود

این رایزنی ها حتی بعد از مخالفت اولیه حسن روحانی همچنان در جماران ادامه می یابد . محمد رضا عارف دیگر مهمانی بوده که به جلسه با هاشمی رفسنجانی فراخوانده می شود. همان حرف ها تکرار و البته نظر مساعد او هم در این مورد دریافت می شود .

بحث ها و نظرات هاشمی رفسنجانی در این مورد به جلسات محرمانه اصلاح طلبان می رود و آنجا یک دو قطبی مهم شکل می گیرد

یک طیف که بیشتر از حامیان و نزدیکان محمد رضا عارف هستند به ارائه نامزد پوششی اصرار می کنند و طیف دیگر مخالفتشان را صریح و روشن با این تئوری اعلام می کنند

برای مثال عبدالله ناصری که در جلسات شورا در زمره مخالفان طرح نامزدپوششی است می گوید:« شرایط کشور اقتضا می‌کند که آقای روحانی نامزد اصلاح‌طلبان بوده و طرح هرگونه کاندیدای پوششی، طولی، عرضی خطای بزرگی است. چنین اظهاراتی در واقع به سود جریان اصلاحات نبوده و اثر سوئی بر سبد رای آقای روحانی خواهد داشت»

اما در سمت مقابل، افراد نزدیک تر به محمد رضا عارف مانند حسن رسولی رئیس ستاد انتخابات محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم حرف هایی می زنند مانند اینکه همچنان خطر رد صلاحیت یا پدیده های پیش بینی نشده وجود دارد و باید برای چنین شرایطی نامزدهایی جداگانه داشت.

این بحث ها که بعد از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای مدتی مسکوت مانده بود حالا مدتی است که دوباره در جلسات محرمانه و مهم اصلاح طلبان جان گرفته است. حسن روحانی همنشین آنها شده و سخن و منطق حامیان این ایده را شنیده است . بحث در این مورد طولانی می شود وبعد از اصرارهایی که در این مورد می شود ، گویا حسن روحانی پاسخ به آن را به آینده موکول می کند.

نکته اما این است که پاسخ به این سوال زیاد طول نکشیده است.

دو نفر از افراد اصلی ستاد حس روحانی موضع او را تشریح کرده اند .واعظی از وزرای کابینه روحانی و از اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه گفته است:« حزب اعتدال اعتقادی به ایده نامزد پوششی ندارد. خود آقای روحانی همچون دوره گذشته می‌تواند تنها از پس پاسخگویی به انتقادها برآید. آقای روحانی نامزد حزب اعتدال و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری است همه بدون اینکه تردیدی به وجود بیاید و دلیلی داشته باشد که دنبال کسی دیگر برویم از آقای روحانی حمایت می کنیم.»

در اظهار نظری دیگر، محمد علی نجفی نیز گفته است : «عده‌ای معتقدند تا زمان انتخابات ممکن است هزار اتفاق بیفتد و مسائل پیش‌بینی نشده رخ دهد، بنابراین در کنار آقای روحانی به عنوان گزینه اصلی چند گزینه جانبی هم باید باشد. اما دیدگاه دیگری می‌گوید که حضور آقای روحانی به تنهایی کفایت می‌کند. اما باید گفت که استراتژی رقبای آقای روحانی تخریب دولت است و من فکر می‌کنم که آقای روحانی به تنهایی می‌تواند پاسخ انتقادات را بدهد در واقع یک مرد جنگی به از صد هزار است. فکر می‌کنم که نظر آقای روحانی هم همین باشد که یک نفری حضور پیدا کنند.»

این دو پیام دقیقا همان پاسخی است که از حسن روحانی به حامیان ایده نامزد پوششی داده شده است. این یعنی اینکه طرحی که از جلسات محرمانه جماران کلید خورده بود حالا دیگر باید تمام شده دانسته شود . روحانی می خواهد یک تنه وارد رقابت اردیبهت شود. همین!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. همیشه غرور و لجاجت باعث شکست میشود. این حزب اعتدال هم توهم زده است و در انتخابات مجلس هم یکسری کثیف کاری کرد.اینها باید بداند بدنه اصلی حمایت از آنها اصلاح طلببانند؟ و نباید در اثر توهم این موضوع را هیچ وقت فراموش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا