خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عراقچی: چاره‌ای به جز تمدید برجام نیست

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ضمن قدردانی از عملکرد وزارت نفت در شرایط پسابرجام در مورد سیاست‌های ترامپ در مورد ادامه برجام گفت: نشانه‌ها حاکی از این است که برجام ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر اجماع بین‌المللی به نفع برجام و علیه ترامپ است.

به گزارش ایسنا، عباس عراقچی امروز در کنفرانس علمی – پژوهشی برجام و اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: در فضای برجام یکی از حوزه‌هایی که خستگی ما را درآورد نفت و گاز بود. کاری که برجام باید انجام می‌داد این بود که موانع را از سر راه اقتصاد ایران بردارد و درهمه حوزه‌هایی که برجام قرار بود مانعی بردارد، موانع برداشته شد.

وی با بیان این‌که موانع غیربرجامی زیاد است، اظهار کرد: برجام وظیفه خود را انجام داده و اکنون همه چیز بستگی به تلاش وزارتخانه‌ها دارد. من اینجا شهادت می‌دهم یکی از بهترین وزارتخانه‌هایی که از فرصت برجام بهترین استفاده را کرد و توانست خود را به شرایط قبل از تحریم‌ها بازگرداند وزارت نفت بود که من همین‌جا از وزیر نفت و بقیه همکاران در این وزارتخانه تشکر می‌کنم.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: این موضوع شاهکار است که در عرض یک سال هم میزان تولید افزایش پیدا کند و هم میزان صادرات. در شرایط تحریم همه مشتریان نفتی ایران رفته بودند و با کشورهای تولیدکننده دیگری قرارداد بسته بودند. وزارت نفت توانست در فضای بعد از برجام این مشتریان را احیا و مشتریان جدیدی پیدا کند.

عراقچی با بیان این‌که حدود 80 میلیارد دلار قرارداد در حال مذاکره است، گفت: اگر این قراردادها طول کشیده به خاطر خودمان بود تا در مورد IPC به اجماع برسیم. به اعتقاد من حال برجام خوب است و طوری که آقای زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت عنوان کردند حال نفت و گاز خیلی خوب است.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های ترامپ در مورد ایران، تصریح کرد: موضع رسمی آمریکا این است که در حال ارزیابی برجام هستند. این ارزیابی بیشتر از آخر اردیبهشت‌ماه نمی‌تواند طول بکشد و باید 19 می برجام تعیین تکلیف شود تا آن زمان مشخص می‌شود سیاست دولت جدید آمریکا چیست. نشانه‌ها از این است که برجام ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر اجماع بین‌المللی به نفع برجام و علیه ترامپ است و تصور این است که چاره‌ای به جز تمدید برجام نیست مگر سیاست‌ها طوری باشد که خودمان بخواهیم از برجام خارج شویم.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تاکید کرد: باید مراقب باشیم این هزینه گران را گردن ما نیندازند و باید هوشمندانه رفتار کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا