خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نگاه‌ مشکوک به سینما باید برطرف شود»

ابوالحسن داودی با اشاره به اینکه حضور مدیری باسابقه چون محمدمهدی حیدریان در راس مدیریت سینما می‌تواند به نفع سینمای ایران باشد، تاکید کرد باید نگاه‌ مشکوک به سینما برطرف شود.

به گزارش خبرآنلاین، صبح امروز، محمدمهدی حیدریان با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی منصوب شد. با توجه به سابقه طولانی مدت حیدریان در مدیریت سینمایی، اهالی هنرهفتم با شناخت در مورد او اظهار نظر می کنند. ابوالحسن داودی در دور دوم حضور حیدریان در معاونت سینمایی که به سال 1381 تا 1384 مربوط می‌شود، مسئولیت مدیریت خانه سینما را برعهده داشت.

تجربه ارزشمند مدیران باسابقه

ابوالحسن داودی درباره انتصاب محمدمهدی حیدریان به خبرآنلاین گفت: «سال ها قبل زمانی که  علیرضا رضاداد از مديريت فارابی كنار گذاشته شد، سرمقاله ای برای روزنامه اعتماد نوشتم و در آن به اهمیت استمرار حضور این مدیران در سينما اشاره کردم و اينكه كارآمد شدن اين مديران چقدر براى سينما هزينه برداشته است. مدیرانی مثل رضاداد و حیدریان افرادی اند که اهالي سينما بیش از سه دهه است با آنان در ارتباط بوده‌اند و آنان «طرح کاد» خود را همراه این دست اندركاران قديمى طی کرده‌اند. تمام این مدیران تجربیات خودشان را در دوره های مختلف با منافع و زیان هایی که برای اهالی سینما پديد آورده، به دست آورده اند و به موقعیت فعلی رسیدند.»

داودی با اشاره به اینکه برای پرورش یافتن مدیرانی چون حیدریان و رضاداد، سینمای ایران سال‌ها هزینه کرده است، گفت: «شناختی که از آقای حیدریان و رضاداد دارم این است که شاید در مواردی هم با آنان هم سلیقه نبودم و گاهى هم در ارتباط با این دو متضرر شدم، اما در بسيارى إز مقاطع شخصا به عنوان یک سینماگر توانسته‌ام ارتباط مدیریتی خوبى را با آنان برقرار کنم. اگر بپرسيد انتظارم إز مديريت جديد چيست بايد بگويم براى خودم مطلقاًهيچ … اما لازم است به این نکته تاکید و رسما اعلام کنم حضور کسانی مثل حیدریان و رضاداد که به دلیل نزدیکی و ارتباطی که با هم دارند (و اگر در دوره جدید هم با هم همکاری داشته باشد) این امتیاز را برای سینما دارد که آنان با اتکا به تجربه چندین ساله ای که در سینما به دست آورده اند، می‌توانند تجربه مفید و مستمر خود را در سینما استفاده کند كه به نفع سینماست.»

شائبه تغییرات سیاسی

کارگردان «رخ دیوانه» با اشاره به برداشت سیاسی که می تواند از این تغییرات صورت بگیرد، گفت: «تنها چیزی که شخصا نمی پسندم این نوع جا‌بجایی در دو سه ماه مانده به انتخابات است که احتمال و شائبه سیاسی بودن تغییرات را به وجود می آورد. من در این زمینه نمی توانم چیزی بگویم و با شناختی که از آقای حیدریان دارم، فقط از زاویه غیرسیاسی می توانم به ماجرا نگاه کنیم.»

نگاهی به دوره مدیریت ایوبی

این کارگردان در مورد عملکرد ایوبی همچنین گفت: «از دوره‌ای که آقای ایوبی گذراند به نسبت وضعیت قبل إز خودش از او ممنون هستم و بر این باورم که او توانست امتیازاتی را برای سینما به وجود آورد. البته این معنایش آن نیست که این دوره بدون اشکال بود.»

داودی در مورد مهمترین نکته‌ای که در دوره مدیریت ایوبی در سینما به وجود آمد، گفت: «مهمترین وجهی که آقای ایوبی بعد از همه این افت و خیزهای سه دهه در سینما به سینمای ایران آورد، احترامی بود که سعی می کرد به اهل سینما بگذارد. ممکن است آن احترام به تنهايى خیلی مشکل سینما را حل نمی کرد، اما این رابطه مغتنم بود. به علاوه اینکه برنامه و پروژه‌های مثبتى در این سه چهار سال آغاز كرد که می توانند کامل شوند، اشکالات آن برطرف شود وفكر مى كنم آقای حیدریان با تجربه‌اش این کار را خواهد کرد.»

فضای پیش روی مدیریت جدید

داودی درباره مسئولیت‌هایی که از پیش روی حیدریان در دوره جدید مدیریت‌اش وجود دارد، گفت: «یکی از انتظاراتی که از  حیدریان می‌رود دقت نظر در این است که چه کسانی را مرتبط با اهل سینما می گذارد و برنامه هایی که تعیین می کند.»

او ادامه داد: «سینمای ایران توان آنرا دارد كه  در جایگاه سفیر فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران ظاهر شود و این اتفاقی است که قبلاًدر دوره مدیریت  قبلى او در سینما دیده بودیم و چندان برايش بیگانه نیست. همچنانكه در چند وقت اخیر دیدیم که سینمای ایران در مراسم اسکار توانست به چه جایگاهی دست پیدا کند. بنابراین زمان مناسبی است که سینمای ایران بتواند در جایگاه سفیر فرهنگی ایران حاضر شود.»

این کارگردان گفت: «البته در یک رابطه متقابل انتظار می رود نظام هم سینماگران را آدم های درجه دو در نظر نگیرد، سران و مسئولان رده بالاى مملكت مطمئن باشند اگر این اتفاق بیافتد سینما می تواند بسیاری از مشکلات دیپلماتیک، سیاسی و امنیتی که کشور ما را تهدید می کند با دخالت مثبت بهبود ببخشد. در این سال ها هیچ وقت اعتماد و ظرفیت لازم به سینما داده نشد و همواره مدیریت دولتی با احتیاط و شک به سینما نگاه کرده است و در عین حال اهالی سینما به خودی و غیرخودی تقسیم شدند.»

داودی تاکید کرد: «اگر این تصور ادامه پیدا کند به سینمای ما به شدت لطمه می زند و ظرفیت ها را از بین می برد. وگرنه سینما به توانی رسیده است که خیلی نیازی به اتفاقات عجیب و غریب ندارد و می تواند خودش را اداره کند و به خودکفایی برسد به شرط اینکه نگاه به سینما، دوستانه و در شان آن و با احترام باشد، همچنین آن نگاه مشکوکی که در بعضی دوره‌های گذشته در مورد بخشی یا کلیت سینما وجود داشت برطرف شود.»

داودی در پایان نیز توضیح داد: «شخصا بسيار امیدوارم براساس اینکه خودم هیچ انتظار شخصی برای کارم ندارم و مطالباتم برای سینماست ، اتفاقات خوب بیافتد. همچنین کسانی که حیدریان را همراهی می کنند کسانی باشند که اهل سینما بتوانند تداوم بخش مثبت تجربيات مدیریت گذشته را هم شاهد باشند، هم احترام متقابل باشد و هم کسانی که شناخت کافی نسبت به اهالی سینما دارند و توان ارتباط با آنان را دارا هستند بر مسئوليت ها گمارده شوند. این ویژگی‌ها در آدم‌های خاصی می تواند باشد که اگر درست انتخاب شوند، بدنه سینماهم می تواند همراه تر با مدیریت دولتی باشد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا