خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اقتصاد مقاومتی حصارکشی نیست»

«علی شکوهی» در یادداشتی درباره ی اقتصاد مقاومتی در روزنامه ی اعتماد نوشت:

✅ معمولا وقتي صحبت از اقتصاد مقاومتي به ميان مي‌آيد چنين تصور مي‌شود كه ما فقط بايد به اقتصاد داخلي اكتفا كنيم و براي توسعه و حل مشكلات كشور به مناسبات اقتصادي با ديگر كشورهاي جهان اميد نبنديم، در حالي كه در سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در زمينه اقتصاد مقاومتي، ماجرا به شكل ديگري ترسيم شده است. در واقع در آن سياست‌هاي كلي يكي از مهم‌ترين ابزارها براي تحقق اقتصاد مقاومتي استفاده از فرصت‌هاي جهاني و منطقه‌اي است. در بند ١٢ سياست‌هاي ابلاغي رهبري چنين آمده است: «افزايش قدرت مقاومت و كاهش آسيب‌پذيري اقتصاد كشور از طريق: ١- توسعه‌ پيوندهاي راهبردي و گسترش همكاري و مشاركت با كشورهاي منطقه و جهان به ويژه همسايگان. ٢- استفاده از ديپلماسي در جهت حمايت از هدف‌هاي اقتصادي. ٣- استفاده از ظرفيت‌هاي سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي». اين راهكار به اين معناست كه با توسعه پيوندهاي جمهوري اسلامي با ديگر كشورها مي‌توان ميزان آسيب‌پذيري اقتصاد ايران را كاهش داد.

✅ اين همكاري‌ها چگونه مي‌توانند به نفع ما تمام شوند؟ همكاري‌هاي راهبردي، به سود امنيت ملي ما است زيرا اين همكاري‌ها اقتصاد كشورهاي ديگر را چنان به اقتصاد ما پيوند مي‌زند كه از پيوستن آن كشورها به بلوك ضديت با ايران جلوگيري مي‌كند. به عنوان مثال گسترش همكاري ايران با كشورهاي اروپايي عملا تمامي اقدامات امريكا براي منزوي كردن ايران و تهديد جهاني قلمداد كردن جمهوري اسلامي را منتفي خواهد كرد. نتيجه عيني و ملموس گسترش اين همكاري‌هاي اقتصادي، شكستن تحريم‌هاي چند دهه‌اي غرب عليه ايران و افزايش تمايل بسياري از كشورهاي ديگر به همكاري با ايران است. همچنين اين همكاري‌ها بخشي از سرمايه و تكنولوژي مورد نياز ايران در بخش‌هاي مختلف را تامين مي‌كند و امكان توسعه و سازندگي كشور را فراهم مي‌آورد.

✅ مختصر آنكه گسترش ارتباطات دوجانبه و چندجانبه اقتصادي ميان ايران با جهان خارج در مسير مقاوم‌سازي اقتصاد كشور بسيار مفيد است و با داشتن نگاه درازمدت به اين نوع روابط مي‌توان در مسير تحقق اقتصاد مقاومتي گام‌هاي سنجيده‌اي برداشت.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا