خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توصیه نشریه آمریکایی به ترامپ: سپاه را در فهرست تروریستی قرار ندهید

«تایلر کولیس» در مقاله ای تحت عنوان «سپاه را در فهرست تروریستی قرار ندهید» اشاره می کند که قرار دادن این نهاد نظامی ایرانی در فهرست گروه های تروریستی دولت امریکا هزینه های بی شمار و منافع و سود مبهم و نامعلومی را بدنبال خواهد دشت.

به گزارش سايت روزنو، او می نویسد:«در ماه فوریه دولت ترامپ طرحی را برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی خارجی مدنظر دولت امریکا را مطرح کرد. اخیرا تيكه مارک دوبوویتز در مقاله ای از دولت ترامپ مصرانه خواسته اند که طبق مفاد قانون اجرایی ۱۳۲۲۴ سپاه را تحت تحریم قرار دهد قانونی که در برنامه تحریم خاص علیه سازمان های تروریستی است.

اما واقعیت آن است که قرار دادن سپاه در فهرست می تواند عواقب زیادی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث برهم خوردن برجام میان ایران و شش قدرت جهانی شود. واقعیت آن است که قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی امریکا اتفاقا کم ترین تاثیر را بر روی عملیات سپاه خواهد داشت. تکیه و دوبوویتز استدلال کرده اند که قرار دادن سپاه در فهرست سازمان های تروریستی سبب تضعیف توان مالی آن نهاد خواهد شد.

از دید آنان این موضوع پیش شرط ایجاد ثبات در خاومیانه است با این حال، واقعیت آن است که سپاه سال ها تحت تحریم قرار داشته است و یکی از نهادهایی است که بیش ترین تحریم های غرب علیه آن اعمال شده است. وضعیت این نهاد نظامی از توافق هسته ای به این سو نیز تغییر زیادی نکرده است. وزارت خزانه داری امریکا،‌سپاه را به اتهام نقش داشتن در برنامه موشکی ایران تحت تحریم قرار داده است. درنتیجه، قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی به معنای تکرار تحریم های قبلی و دو برابر کردن میزان آن هاست.

هم چنین، دفتر کنترل دارایی های خارجی نیز تحریم های ثانویه سخت گیرانه ای را علیه سپاه اعمال کرده و هرگونه بانکی که رابطه مالی و مبادلاتی با شرکت های وابسته به ان نهاد داشته باشد را مجازات کرده و از بازار امریکا اخراج می کند. با این حال، در صورت قرار دادن نام در فهرست تروریستی تمام اموال متعلق به آن نهاد و یا هرگونه اموالی متعلق به وابستگان به آن نهاد در درون امریکا و در شرکت ها و مکان های تحت مالکیت امریکا بلوکه می شوند این در حالیست که تحریم های ثانویه کنونی به فعالیت های افراد غیر امریکایی ها و نهادها و شرکت هایی محدود می شوند که تصور می شود با سپاه در معامله بوده اند و یک تحریم جهانی موثر علیه آن گروه به شمار می رود.

فارین افیرز در انتها می نویسد:«در صورت قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی منفعت این اقدام مبهم و ضرر و هزینه های آن بسیار خواهند بود. موجب برهم خوردن برجام خواهد شد و تنش میان ایران و امریکا را افزایش خواهد داد. این اقدام هرگونه تلاش برای همکاری میان واشنگتن و تهران برای مبارزه علیه داعش را برهم می زند این در حالیست که در عراق نیروهای شبه نظامی شیعه وابسته به سپاه هستند که می توانند در همکاری با امریکا تلاش مشترکی را علیه داعش داشته باشند. همان گونه که مقام های نظامی امریکایی تخمین زده اند این موضوع جان سربازان و نیروهای نظامی امریکایی را به خطر خواهد انداخت. نکته مهم تر آن که مشخص نیست که تحریم های اضافی ایران را مجبور به تغییر معنادار در ماهیت رفتارش کند بدون آن که دو کشور در مسیر منازعه با یکدیگر قرار گیرند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا