خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گربه باید موش بگیرد | محمد فاضلی

به گزارش انصاف نیوز، «محمد فاضلی»، جامعه شناس در یادداشتی تلگرامی نوشت: هر قدر به ایام انتخابات نزدیک می‌شویم، دوگانه‌سازی‌ها برای نشان دادن تمایزات و کوبیدن طرف مقابل تشدید می‌شود. برخی دوگانه‌هایی که این روزها می‌کوشند به خورد مردم بدهند ذیل دوگانه «انقلابی-لیبرال» تعریف می‌شوند. دوگانه‌هایی نظیر «مقاومت-سازش»، «وادادگی-ایستادگی» و موارد مشابه، همگی زیر چتر دوگانه «انقلابی-لیبرال» تعریف می‌شوند. بخشی از جریان اصولگرایی بیش از همه و به شکلی افراطی سنگ «انقلابی‌گری» به سینه می‌زند و گرایش‌های اصلاح‌طلب، اعتدالی و طرفداران دولت را با عباراتی نظیر لیبرال، لیبرال سرمایه‌داری، سازشکار و … خطاب می‌کند. من درخصوص این دوگانه‌سازی‌ها چند ملاحظه دارم.

اول، بخش زیادی از آن‌ها که لیبرالیسم را ناسزا می‌گویند، به عمرشان یک کتاب درباره لیبرالیسم نخوانده‌اند و اصلاً نمی‌دانند چه چیزی را ناسزا می‌گویند. چند سال تجربه تدریس مباحث مختلف در علوم سیاسی به من آموخته است که مفاهیمی نظیر لیبرالیسم برای اغلب دانشجویان که در شمار اهل علم به حساب می‌آیند، معانی کلیشه‌ای دارند و تازه وقتی بیشتر می‌خوانند، خود نیز در شمار طرفداران ایده‌های لیبرال می‌آیند. کثیری از این جماعت ضدلیبرال، نه درباره لیبرالیسم خوانده‌اند و نه آثار منتقدان غیرایرانی و بالاخص غربی لیبرالیسم را خوانده‌اند و لاجرم فکر می‌کنند خودشان اصلی‌ترین منتقدانی هستند که لیبرالیسم را به زانو درآورده و رسالت تاریخی خود را به انجام می‌رسانند.

دوم، مطالبه مردم از این دوگانه‌سازی‌ها فراتر رفته است. مردم به دوگانه «کارآمد-ناکارآمد» گذر کرده‌اند. مردم از دایره اسم‌ها و ایسم‌ها فراتر رفته‌اند و کشورهایی را می‌بینند که هر اسمی و ایسمی دارند ولی سرانجام اقتصادشان روبه‌راه‌تر است، محیط‌زیست‌شان پاک‌تر است، فناوری‌شان پیشرفته‌تر است، اعتبار پاسپورت‌شان بیشتر است، و نرخ بیکاری و تورم‌شان کمتر است. اسم‌ها و ایسم‌ها برای منازعه سیاسیون خوب است، اما دوگانه واقعی برای مردم «کارآمدی-ناکارآمدی» است. مردم در اصل جمله‌ای مشهور و منتسب به دنگ شیائو پنگ رهبر پیشین چین را بازگو می‌کنند: «گربه باید موش بگیرد، سیاه و سفید آن فرقی نمی‌کند». دولت، انقلابی یا لیبرال، باید کارآمد باشد. این گونه اگر به قضیه سیاست در ایران نگاه کنیم، شاخص‌های ارزیابی فرق خواهد کرد.

خبرها حکایت از آن دارد که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور امروز گفته است: «کشور حداقل در ۵ تا ۶ مورد از جمله در زمینه بیکاری، محیط زیست، نظام بانکی، بودجه دولت و منابع آب با چالش‌های بزرگ روبه‌رو است که عبور از این چالش‌ها و حل مشکلات نیازمند اراده، انسجام و عزم ملی است.»

دولت در ایران باید گربه‌ای باشد که این موش‌ها را شکار کند، سیاه و سفیدش مهم نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا