خرید تور تابستان ایران بوم گردی

 خبر خوش: رضایت در پرونده “س.”

پرونده “س.”، پرونده‌ای که در پاییز ۱۳۹۴ (همزمان با ماه محرم)، در دهمین آیین طفلان مسلم، توسط جمعیت امام علی مورد پیگیری قرار گرفت، سرانجام پس از دوندگی‌های بسیار و نفسگیر اعضای جمعیت در روند کسب رضایت و با وجود مشکلات فراوان به نتیجه رسید و رضایت “س.” در روز سه شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ از اولیای دم گرفته شد.

🔸 ماجرای پرونده “س.” چه بود؟

به گزارش انصاف نیوز، جمعیت  امام علی ع با اعلام این خبر درباره ی این پرونده گزارش داد: در سال ۱۳۸۵، در یکی از روستاهای کوچکِ حاشیه شهر رشت، دو نوجوان که با هم دوست و هم‌محله‌ای بودند، در یک بازی کودکانه، مسیر زندگی‌شان عوض می‌شود. یکی برای همیشه در زیر خاک سرد می‌آرامد و دیگری در سن ۱۶ سالگی به جرم قتل راهی زندان می‌شود. دو خانواده با آواری از مصیبت و کوله باری از رنج، درمانده و سرگردان در راهروهای محکمه‌های قضایی، چشم‌انتظار حکم قاضی می‌مانند… سرانجام حکم صادر و “س.” که هنوز طعم جوانی را نچشیده به جرم قتل دوستش محکوم به قصاص می‌شود.

🔸 ورود جمعیت امام علی به پرونده

در اواسط پاییز ۱۳۹۴، حدود ۹ سال بود که از این ماجرا می گذشت … چند ماه پیش از آن قرار بود حکم قصاص “س.” اجرا شود … با میانجی‌گری اعضای جمعیت امام علی(ع) و تلاش‌هایی که توسط برخی افراد دلسوز انجام شد، فرصتی برای کسب رضایت گرفته شد و سرانجام، ۴ آبان ۱۳۹۴، طی نامه‌ای از سوی مراجع قضایی شهر به جمعیت امام علی(ع) اعلام شد ” اولیای دم حاضر به صرف نظر از اجرای حکم قصاص هستند و چنانچه مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان طی ده روز تأمین شود، خانواد مایل به رضایت است”.

خانواده “س.” توانایی پرداختی چنین مبلغی را نداشتند. بنابراین در نهایت در مهلت ده روزه، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از طریق اعلان عمومی توسط جمعیت امام علی و با همت مردم عزیزمان در خارج و داخل کشور، ۸۴ میلیون تومان از طریق دیگر خیرین جمعیت و ۱۶ میلیون تومان توسط خانواده س. تأمین گردید و صبح روز ۱۱ آبان مبلغ کاملاً تأمین شده بود.

🔸طولانی شدن فرآیند رضایت

یک سال و نیم از جمع آوریِ کامل مبلغ مدنظر گذشت، اما رضایتی حاصل نشد!

وقتی ۱۳ آبان ماه سال ۹۴ تیم طرح طفلان مسلم برای اخذ رضایت راهی رشت شدند، با مخالفت اولیای دم روبرو شدند. آنان می گفتند موضوع تمایلشان به بخشش صحت ندارد. در واقع نیز متن مکتوبی از اولیای دم در این زمینه اخذ نشده بود. این بار اولیای دم مصرانه تقاضای قصاص داشتند.

این تغییر تصمیم خانواده که پیش‌تر به صورت شفاهی اعلام رضایت کرده بودند، به حواشی بسیاری بازمی گشت که پیرامون رخدادهای این پرونده وجود داشت؛ عمده ترین دلیل آن، روایت ها و شایعات بسیار عجیبی بود که ذهن اهالی روستا را مغشوش ساخته و جوِ حاکم را کاملا علیه هر گونه صلح و سازش نموده بود؛ این فشار روانی، خانواده محترم اولیای دم را نیز درگیر وضعیتی نابهنجار ساخته و تصمیم گیری را برای آنان هر چه دشوارتر می ساخت.

🔸و اما در نهایت: رضایت در روز سه شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

مانند دیگر پرونده ها، نخستین هدف جمعیت، تلاش برای به آرامش رسیدنِ خانواده مقتول بود. بنابراین ارتباط دوستانه جمعیت با خانواده محترم مرحوم ادامه یافت و تدریجا اعتماد آنان جلب شد. از سوی دیگر، به طرق گوناگون کوشش مستمر و نفسگیری برای از بین بردن فضای کینه توزی و شایعه پراکنی علیه خانواده “س.” انجام شد.

بدین شکل داستان تلخی که ده سال پیش آغاز شده بود، اندک اندک به پایانِ خوش خود نزدیک شد و با مستقر شدن تیم جمعیت در رشت به مدت ۴ روز از ۱۴ اسفند تا ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ و مذاکره مداوم با خانواده اولیای دم، سرانجام در روز سه شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۵، به کسب رضایت “س.” از خانواده اولیای دم حاصل شد..

برای خانواده اولیای دم تصمیم بسیار سختی بود اما سرانجام راه بخشش را انتخاب کردند تا ادامه دهنده راهی باشند که روندگان آن بسیار نیستند؛ راهی که از مسیر صلح می گذرد و امروز دنیای ما بیش و پیش از هر چیز بدان نیاز دارد.

🌕 طی هفته ای که از امضای رضایت گذشت، برای انجام مراحل اداری و آزادی هر چه سریعتر س. تلاشهایی صورت گرفت تا روزهای پایانی سال با خبر اخذ رضایت و آزادی به طور توأمان همراه گردد. اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و آن چه که مسلم است، نجات یک جوان از مرگ با بزرگواریِ اولیای دم است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا