خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار پلیس در استفاده از اینترنت رایگان در نوروز

رئیس پلیس فتا نسبت به استفاده از اینترنت رایگان در سفرهای نوروزی هشدار داد و از مردم خواست پیش از سفر، اطلاعات موجود در گوشی‌های تلفن همراه خود را در حافظه های جانبی، تخلیه کنند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سردار سید کمال هادیانفر افزود: شاید در نگاه اول اینترنت های رایگان به عنوان خدمات مناسب در ذهن مراجعه کنندگان شناخته شود‌، ولی استفاده از اینترنت رایگان ،تهدیدی جدی محسوب می‌شود که از طریق آن، هکرها بدون در اختیار داشتن رمز عبور به راحتی می‌توانند به اطلاعات شخصی افراد دسترسی یابند.
این مقام انتظامی از هموطنان خواست تا با هوشیاری بیشتری نسبت به استفاده از اینترنت رایگان اقدام کنند تا مجرمان نامرئی به حریم خصوصیشان نفوذ نکنند.

**از رمزها ترکیبی استفاده کنید
هادیانفر همچنین بر ضرورت استفاده از رمزهای ترکیبی و پیچیده مانند حروف، علائم و عدد برای لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه و پرهیز از استفاده از رمزهای ساده مانند 1، 2، 3 ، a، b، c یا سال تولد، تاکید کرد.
وی اظهار کرد: با این رویکرد در صورت مفقود شدن و یا سرقت این دستگاه‌ها امکان دسترسی به اطلاعات موجود برای سارق بسیار سخت می‌شود.

**هنگام خرید ، رمز را خودتان وارد کنید
هادیانفر با بیان اینکه در ایام نوروز، بخش عمده‌ای از جرایم‌ در برداشت غیر مجاز حوزه دستگاه‌های کارتخوان صورت می‌گیرد هم اضافه کرد: افراد، هنگام خرید، رمز کارت بانکی خود را در اختیار فرد فروشنده قرار ندهند و از او درخواست کنند که خودشان از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند.
این مقام مسئول انتظامی ادامه داد: فروشنده باید دستگاه پوز (کارت خوان) را به گونه ای قرار بدهد که در محل دید فروشنده و خریدار باشد به گونه ای که فروشنده قادر باشد رمز خود را وارد کنند.
رئیس پلیس فتا اضافه کرد: در صورتی که افراد، کارت خود را در اختیار فروشنده قرار می‌دهند رمز را با صدای بلند اعلام نکنند چرا که در ازدحام جمعیت، امکان سرقت کارت بانکی بیشتر وجود دارد و با توجه به اینکه رمز قبلا بر ملا شده است عملا امکان برداشت غیر مجاز برای سارق فراهم می‌شود.

**اعمال مجرمانه با صفحات فیشینگ
رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی با اشاره به افزایش اقبال مردم برای انجام خریدهای اینترنتی همزمان با نزدیک شدن به سال جدید، گفت: در این شرایط کلاهبرداران سایبری بیکار ننشسته‌اند و با ایجاد صفحات فیشینگ (صفحات جعلی شبیه به سایت اصلی در اینترنت) به دنبال انجام اعمال مجرمانه خود هستند.
وی تاکید کرد: هموطنان، هنگام خریدهای عیدانه کمال دقت را داشته باشند تا تنها از سایت‌های دارای مجوز و نماد اعتماد، اقدام به خرید کنند و دقت لازم را در مورد درگاه پرداخت بانک‌ها داشته باشند که درگاه پرداختی مورد نظر، صفحه‌ای جعلی برای به دست آوردن اطلاعات حسابشان نباشد.
وی با اشاره به اینکه رصد پلیس فتا و کنترل ‌های انجام شده در روزهای منتهی به سال جدید افزایش می‌یابد بر ایجاد پلیس جامعه محور و تنگ شدن عرصه در ارتکاب جرم مجرمان به توجه شهروندان به هشدارهای پلیس فتا تاکید کرد.
رئیس پلیس سایبری کشور گفت: در سال جدید‌، استفاده از تکنیک‌های نوین کشف جرم در فضای مجازی، افزایش ارتباط با سازمان‌های پولی و مالی جهت پیشگیری از آسیب‌ها‌، چالش‌ها‌، جرایم و تهدیدات پیش‌رو در راستای تامین امنیت آحاد جامعه در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در سال 96 شاهد کمترین میزان تشکیل پرونده و کاهش آمار جرایم در این بخش باشیم.

**افزایش ضریب رصد در فضای سایبر
این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه رصد پلیس فتا و کنترل‌های انجام شده در روزهای منتهی به سال جدید افزایش می یابد، افزود: مجرمانی که هم اکنون به فکر خالی کردن حساب مردم هستند مطمئن باشند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شناسایی و به دست قانون سپرده می‌شوند.

** تبلیغات اغواء کننده
سردار هادیانفر با بیان اینکه امروز 43 درصد از جرایمی که در کشور در حال وقوع است در تلگرام رخ می‌دهد‌، گفت: در این خصوص هموطنان باید هوشمندانه به تبلیغات اغواء کننده در کانال‌های تلگرام و اینستاگرام که 20 درصد جرایم را به خود اختصاص می‌دهند‌، دقت کنند تا در دام مجرمان سایبری نیفتند.
وی خاطرنشان کرد : پلیس فتا با وجود رشد 63 درصدی جرایم فضای مجازی در کشور نسبت به مدت مشابه در سال قبل‌، بیش از 88 درصد جرایم را کشف کرده است‌.
وی افزود:نرم جهانی در متوسط زمان کشف پرونده‌های سایبری بیش از 44 روز است ، این در شرایطی است که در کشور ما متوسط زمان کشف 15 روز است.

**ارتباط آنلاین با 172 پلیس سایبر دنیا
این مقام ارشد انتظامی به ارتباط پلیس فتا با 172 پلیس سایبری جهان اشاره کرد و گفت: هم اکنون با تعاملات ایجاد شده به صورت آنلاین(برخط) اشتراک‌گذاری اطلاعات جرم و مجرم در عرصه بین‌المللی صورت می‌گیرد که همین موضوع باعث افزایش ضریب پیشگیری از وقوع جرم شده است اما برخی از کمبودهای قانونی و یا مغایرت‌های موجود بین قوانین ما با دیگر کشورها مانع از به ثمر رسیدن برخی از پرونده‌ها محسوب می‌شود که با تلاش‌ها و تعاملات سازنده‌، بخش عمده‌ای از موانع در حال برطرف شدن است‌.
وی با اشاره به اینکه در سال 95 رسیدگی به هزاران پرونده سرقت و کلاهبرداری و هتک حیثیت با شکایات مردمی و احقاق حقوق آنان در این فضا و همچنین پیشگیری و مقابله موثر با جرائم سایبری موجب شده است که مجرمان احساس ناامنی کنند، افزود: این پلیس تخصصی نشان داد حتی در مقایسه با سایر کشورها به عنوان نمونه‌ای از پلیس سایبری موفق، مطرح است.
سردار هادیانفر با بیان اینکه وجود پلیس فتا باعث افزایش هزینه ارتکاب جرم در فضای مجازی شده است‌، افزود: نسبت به سال‌های گذشته تمایل به ارتکاب جرم به شدت کاهش یافته است اما در برخی از پرونده‌ها همچون هتک حیثیت و برداشت غیر مجاز، شاهد آمار بالای تشکیل پرونده هستیم که که این پرونده‌ها خوشبختانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه ختم شده‌اند.

**ارسال گزارشات مردمی به سایت پلیس فتا
رئیس پلیس سایبری کشور با اشاره به ایجاد پلیس جامعه محور‌ از هموطنان خواست که به هشدارهای پلیس فتا توجه کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک‌، موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی‌، جهت رسیدگی اعلام کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا