خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پایتخت بی نام هاشمی

«افشین علاء»، شاعر انقلاب در یادداشتی تلگرامی با عنوان «پایتخت بی نام «هاشمی»؟!» نوشت:

در کمال حیرت شنیده ام هنوز نام گذاری یکی از معابر اصلی پایتخت به نام مجاهد فقید آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام نشده است! امیدوارم دلیل این تأمل، وسواس برای انتخاب مکانی درخور و متناسب با شأن آن پیر سفرکرده کاروان انقلاب باشد، نه چیز دیگری. هرچند نام بزرگان را برای ماندگاری به اماکن و خیابان ها نیازی نیست. کما این که بعد از تغییر نام خیابان مصدق به نام مبارک حضرت ولی عصر (عج) مکان دیگری به نام آن رهبر نهضت ملی نام گذاری نشد. اما نام دکتر محمد مصدق برای همیشه ماندگار ماند. البته علت این عدم نام گذاری با توجه به اختلافات فکری پدید آمده میان چهره های موسوم به ملی مذهبی با بانیان نظام اسلامی قابل درک است. هرچند شخصا این اختلافات را دلیل موجهی برای بی مهری به نام های بزرگ تاریخ معاصر نمی دانم و حتی جای خالی نام قائم مقام فقید بنیانگذار راحل جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله منتظری نیز آزارم می دهد.

ولی قاعدتا حساب شخصیتی چون آیت الله هاشمی از آن بزرگان جداست. چراکه ایشان چه در زمان زعامت امام راحل و چه در دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای شخص دوم نظام محسوب می شد و علیرغم پاره ای اختلاف نظرات تا پایان عمر به اصول نظام و شخص رهبری معظم انقلاب وفادار ماند. به گونه ای که هم امام راحل فرمود که “نهضت زنده است چون هاشمی زنده است” و هم آیت الله خامنه ای چه در زمان حیات و چه بعد از رحلت آن مجاهد فقید جایگاه آن یار و همراه شصت ساله خود را با هیچ کس دیگری قابل مقایسه ندانستند. پس درنگ یا تردید در نام گذاری یکی از معابر اصلی پایتخت ایران به نام آیت الله هاشمی به هیچ وجه قابل اغماض نیست.

این در حالی است که بارها به محض شهادت یا فوت برخی چهره های خارجی همسو با ارزش های انقلاب اعم از مسلمان و غیر مسلمان، شاهد نام گذاری اماکنی در ایران به نام آنها بوده ایم. چگونه است که در فقدان استوانه محکم انقلاب و یکی از اصلی ترین چهره های دوران مبارزات و زندان، پیروزی انقلاب، سال های دفاع مقدس و بعد از آن، یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی، بر سر نام گذاری خیابانی در تهران به نام او شاهد درنگ و چون و چرا هستیم؟! از مسئولان شهر انتظار می رود هرچه زودتر این شائبه را برطرف کنند و گامی هرچند کوچک برای تکریم نام و یاد آن مجاهد نستوه و مصلح بزرگ زمان بردارند. در پایان فرصت را مغتنم می شمرم و پیشنهاد می کنم همان گونه که علاوه بر خیابان و اماکن متعددی که به نام نامی شهید مظلوم آیت الله بهشتی نام گذاری شده است، یکی از معتبرترین دانشگاه های کشور نیز به نام ایشان مزین شد، نام دانشگاه آزاد اسلامی نیز که حاصل تدبیر و پایمردی زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی بود به نام ایشان تغییر یابد. حتم دارم قاطبه اساتید و دانشجویان این مجموعه وسیع علمی نیز از صمیم جان با این پیشنهاد موافق باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. در کرج قرار بود زیرگذری که تازه افتتاح شده و نام محتشم کاشانی برایش انتخاب شده بود را به نام آیت الله هاشمی تغییر دهند که متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است. جالب است بدانید حتی پس از تصویب نامگذاری آن به نام آیت الله، چند پلاکارد زده شد و آن را ابرپروژه مهرویلا (نام منطقه ای که این زیر گذر در آنجا قرار دارد) نامیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا