خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت جنتی از “تفاوت محسوس فیلم فجر” امسال

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال در جشنواره‌ی فیلم فجر با تفاوت محسوسی مواجه خواهیم بود،درباره‌ی ویژگی جشنواره‌ی امسال گفت: بیشتر فیلم‌ها در این دولت ساخته شده‌اند و مانند فیلم‌های دوره‌های گذشته که در دولت‌های قبلی ساخته شده بودند و با مشکلاتی مواجه بودند و نیازمند اصلاحات بودند و یا اصلا قابل نمایش نبودند‌، نیستند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، علی جنتی که 7 بهمن ماه در نشست جلسه‌ی امضای تفاهم‌نامه همکاری بین “رایتل” و سازمان سینمایی” برای برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر سخن می‌گفت،همچنین مطرح کرد: در آستانه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر همه از روسای سه قوه تا مردم عادی از ما تقاضای بلیت دارند و این موضوع نشان می‌دهد که سینمای ما برای همه جذابیت دارد‌.

او با بیان اینکه سینمای ایران اهمیت خاصی در داخل و خارج کشور دارد و یکی از نقاط درخشان فرهنگ ایران است اظهار کرد: سینما وسیله‌ای است که فرهنگ و هنر ما را به دنیا معرفی می‌کند و در داخل کشور نیز غیر از جنبه سرگرمی از جنبه آموزشی و فرهنگ سازی نیز موثر و جذاب است.

جنتی اتهام سیاه‌نمایی به سینمای ایران را چندان درست ندانست و تاکید کرد: مسائل اجتماعی به خوبی در فیلم‌ها پرداخته شده است، ضمن اینکه جامعه را به راه حل‌هایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز راهنمایی می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه تحولات زیادی در حوزه فیلم در این دولت اتفاق افتاده است‌، به راه اندازی سیستم VOD اشاره کرد و گفت: در این دولت با همکاری و همفکری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این سیستم در آینده‌ای نزدیک راه اندازی خواهد شد تا امکان دسترسی وسیع به فیلم‌های مورد علاقه مردم فراهم شود، بیش از سه هزار فیلم داستانی در تاریخ سینمای ایران ساخته شده است که می‌تواند روی شبکه VOD قرار بگیرد و مخاطبان با قیمتی نازل به آن دسترسی یابند.

جنتی با بیان اینکه رویکردهای مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی نیز در این کار تحقق پیدا می‌کند و به مباحث عدالت محوری‌، دانش‌محور بودن‌، درون زا بودن‌ و برون گرا بودن و مردمی بودن طرح راه اندازی VOD اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این سیستم کاری دانش محور است که تولیدات فرهنگی ما را به جهان صادر می‌کند و عموم مردم نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

وزیر ارشاد در ادامه با بیان اینکه در دو سال و نیم گذشته شعار ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقتصاد فرهنگ و هنر بوده است‌ که در آینده نتایج آن نمود پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: بحث اقتصاد خلاق نیز که پیش از این اصلا مطرح نبود‌، در وزارتخانه به طور جدی پیگیری می‌شود‌ و می‌تواند در جامعه فرهنگی ارزش افزوده ایجاد کند، ما نیز باید با آینده نگری به این سمت برویم زیرا اقتصاد خلاق می‌تواند سهم خوبی در تولید ناخالص داخلی داشته باشد.

جنتی با اشاره به اینکه تاکید دولت بر واگذاری تصدی‌گری به بخش‌های خصوصی است‌، اظهار کرد: بخش عمده نمایشگاه کتاب را به اتحادیه ناشران واگذار کرده‌ایم که در آینده نیز احتمالا سهم آنها در این امر بیشتر خواهد و در برگزاری جشنواره‌ها نیز به این سمت حرکت کرده‌ایم. در همین راستا سال گذشته با همکاری وزارت رفاه شروع به این کار کردیم که برای هر دو طرف مفید بود و امیدواریم در سال‌های آینده نیز این همکاری ادامه پیدا کند، دولت در سال گذشته تنگناهای مالی بسیاری داشته است و مشارکت دستگاه‌های دیگر به خصوص در حوزه فرهنگ بسیار مفید خواهد بود.

رویکرد وزیر کار نسبت به فرهنگ

علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم در این نشست حاضر بود، درباره رویکرد این وزارتخانه نسبت به فرهنگ اظهار داشت: نگاه ما به فرهنگ ایرانی اسلامی و تولید داخلی مبتنی بر اجماع عمومی است و همه در دولت اتفاق نظر داریم که کار ما افزایش تولید داخلی فرهنگی است. در دنیایی که اساسا برای دیدن و شنیدن مرزی وجود ندارد و افراد همزمان به چندین فرهنگ متنوع دسترسی دارند، ما هیچ راهی جز تولید داخلی کالاهای فرهنگی نداریم، آرزوی ما نیز توجه بیشتر به تولید داخلی است و معتقدیم کالای فرهنگی نیز مثل سایر کالاهای داخلی وقتی مصرفش به کفایت برسد راهش را به جهان باز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه “افزایش تولید فرهنگی نوعی مقاومت است و نباید نگران افزایش تولید بود‌،” اظهار کرد: تولیدات فرهنگی ما برایند متن همین جامعه است و در جهت آرمان‌های ملت ایران حرکت می‌کند. براین اساس تصمیم گرفتیم در دولت در حوزه سرمایه گذاری‌ در امور فرهنگی یک هم افزایی ایجاد کنیم زیرا در حوزه سرمایه‌گذاری نیز در کشور با مشکل فرهنگی مواجه هستیم. سرمایه گذاران اصیل ما خانه‌نشین شدند و سرمایه گذاران لمپن روی کار آمدند که امروز محاکمه‌های آن را از تلویزیون می‌بینیم.

وزیر کار‌،تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه “ما برای رشد و بهره‌وری روی حوزه فرهنگ حساب کرده‌ایم و به تعاون به عنوان یک مفهوم برای زندگی بهتر ایرانیان نگاه می‌کنیم و نه صرفا به عنوان یک مفهوم اقتصادی‌،” ادامه داد: دراین حوزه نیز در وزارتخانه احساس وظیفه می‌کنیم. ما به فرهنگ تعاون و همیاری نیاز داریم زیرا نابرابری و فقر واقعیت جامعه ماست بنابراین ما به یک جنبش عظیم نیاز داریم.

ربیعی در پایان با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان زیر مجموعه این وزارتخانه برای خود سه رسالت اقتصادی‌،اجتماعی و فرهنگی قائل است‌، گفت: حمایت شرکت رایتل (به عنوان شرکتی که صد درصد سهامش متعلق به سازمان تامین اجتماعی است،‌) از جشنواره فیلم فجر اقدامی است که سال گذشته و امسال صورت گرفته و امیدواریم هر ساله این همکاری ادامه پیدا کند، زیرا هم برای این شرکت، ارزش افزوده به همراه دارد هم به اقتصاد فرهنگ کمک خواهد کرد.

درخواست سالک از دو وزیر

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با بیان اینکه صحبت‌های آقای جنتی اعتراف به مظلومیت فرهنگ در کشور ما است و این رسالت دولت را سنگین‌تر می‌کند، اظهار کرد: همتی که برای رشد و گسترش فعالیت‌های فرهنگی در دستور کار دولت است، قابل تقدیر اما مجلس نیز باید برای رفع نقایص به دولت کمک کند.

او با بیان اینکه “کمیسیون فرهنگی مجلس جلسات متعددی برای بسته فضای مجازی با دستگاه‌های مختلف داشته است‌،” اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما مبتنی بر مجموعه‌ی ارزش‌های انسانی و اسلامی است و نمی‌توانیم از این اصول دست برداریم. کشورهای غربی نظیر آمریکا‌، برای دور کردن این اصول با اقدامات برنامه‌ریزی شده در جهت تغییر ساختار جمهوری اسلامی،‌ تغییر رفتار جمهوری اسلامی با نفوذ در دستگاه تصمیم سازی‌ و دست برداشتن از اصول انقلاب با القای تفکر لیبرالی و دموکراسی‌ فعالیت می‌کنند که برای مقابله با این مساله باید به راهبردهایی مثل توسعه محتوا در فضای مجازی بپردازیم و تلاش کنیم حداقل پنج برابر مقدار کنونی تولید محتوا کنیم .

وی در ادامه گفت: بومی سازی شبکه‌های اجتماعی و حضور موثر در اجلاس‌های جهانی که در این رابطه برگزار می‌شوند،‌ از دیگر اموری ‌ست که باید به طور جدی انجام شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید برای موجودیت بخشیدن به فرهنگ ایرانی و اسلامی در شبکه‌های مجازی فعالیت کنند،‌ افزود: حضور موثر نهادهای دولتی و عمومی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ در جهت مقابله با تهدیدهایی که نهاد خانواده ایرانی را هدف قرار داده‌اند و با تکیه بر تولید محتوای داخلی از دیگر کارهایی است که باید انجام شود، هرچند شاهد ممیزی و کنترل در این جهت هستیم اما باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد.

سالک با اشاره به جلسه گذشته کمیسیون فرهنگی مجلس با مسئولان سینمایی گفت: انتقادهایی که کمیسیون فرهنگی در حوزه فیلم و سینما و تئاتر داشت در این نشست با مسئولان مطرح شد، مطلب اول احیای مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری است که مجلس نیز در این راستا چهار قانون تصویب کرده است.تقویت زیرساخت‌های فرهنگی کشور نیز یکی از مسائل اساسی ما در کمیسیون است که در حوزه‌های مختلف همکاری‌های خوبی انجام شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگ نیز باید اعمال شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خطاب به علی ربیعی و علی جنتی اظهار کرد: از دو وزیر عزیز خواهش می‌کنم در دولت بحث رفع موانع رشد تولید ملی را مطرح کنند. در مجلس قانونی برای این کار تصویب شده اما کافی نیست. رسانه‌های ملی ما نقش اصلی را در حوزه فرهنگ سازی دارند و با ممیزی‌های خوبی که صورت گرفته است‌، از مجموع 195 فیلم تولید شده‌، 44 فیلم اجازه اکران در جشنواره را گرفته‌اند. موضوعی که امروزه باید در صدر امور قرار بگیرد، این است که رشد آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی نگران کننده است که یکی از راه‌های مقابله با آن از طریق سینما و محتوای شبکه‌های مجازی است.

در این نشست همچنین مجید صدری مدیرعامل شرکت «رایتل» نیز با بیان اینکه این شرکت در سال گذشته با اجازه وزیر فرهنگ و وزیر کار توانست به حوزه سینما ورود پیدا کند‌، ابراز امیدواری کرد که در جشنواره سی و چهارم فجر با محتوایی بهتر و قوی‌تر به مشترکین رایتل خدمت ارائه کند.

او با بیان اینکه رایتل فعالیت جدی خود را در دولت تدبیر و امید شروع کرده و در حال حاضر نیز پنج میلیون و 300 هزار مشترک فعال در کشور دارد‌، اظهار کرد: از ابتدای امر 80 درصد مشترکین رایتل از خدمات دیتا استفاده می‌کردند، به همین دلیل رایتل سعی کرد‌ در جاهایی که محتوای غنی دارند مثل جشنواره فیلم فجر ورود پیدا کند‌ و این محتوا را در اختیار مشترکان قرار دهد.

مدیرعامل شرکت رایتل با بیان اینکه هدف رایتل از این کار استفاده از سرویس‌های ارزش افزوده بوده است‌، گفت: در این راستا سعی کردیم شبکه‌های داخلی ایجاد کنیم و محتوای جشنواره را روی شبکه رایتل قرار دهیم تا مخاطبان بدون نیاز به اینترنت و با قیمتی بسیار نازل به این محتوا دسترسی داشته باشند‌.

نوید آقایی ناظر جشنواره‌ سی‌وسوم فیلم فجر هم در این نشست گفت: در سال گذشته سامانه‌ای طراحی شده که اطلاعات جشنواره روی آن قرار بگیرد که این امر باعث شد خیلی از محتواهای دیگر نیز روی این شبکه قرار بگیرد.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری و حمایت مالی شرکت «رایتل» از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، بین حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور و مدیرعامل شرکت رایتل امضا شد.

حجت‌الله ایوبی در این برنامه حاضر بود اما سخنی مطرح نکرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا