خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازیگران زیر آسمان شهر بعد از 20 سال / از فوت و مهاجرت تا زندان!

زیرآسمان شهر یکی از موفق ترین کمدی های دهه 80 بود که 3 سری از آن ساخته شد. به گفته مهران غفوریان قرار بود زیر آسمان شهر 4 نیز ساخته شود اما به دلیل بیماری ملکه رنجبر منتفی شد.

کیومرث ملک مطیعی در نقل غلام شیش لول بند، ملک رنجبر در نقش خانم فرامرزی و رضا ژیان در نقش سرایدار ساختمان از بازیگران این سریال هستند که درگذشتند، ابراهیم آبادی، محمود بنفشه خواه، محمد ورشوچی، علی انصاریان و سید جلال طباطبایی از بازیکران مهمانی هستند که فوت کرده اند.

کیومرث ملک مطیعی
رضا ژیان

برزو ارجمند در نقش وحید شیری، پرستو صالحی در نقش بهناز خواهر بهروز، کامران ملک مطیعی در نقش دکتر و شراره درشتی افرادی هستند که مهاجرت کرده اند. شراره درشتی چندین سال پیش خبر از سرطان خود داده بود. مواضع سال گذشته صالحی و ارجمند نیز جنجالی شده بود.

کیومرث و کامران ملک مطیعی پدر و پسر

رامین پرچمی در نقش پژمان تابنده نیز سابقه زندان در پی حوادث سال 88 را دارد.

رامین پرچمی

خبر آنلاین در سال 1400 نوشت : رامین پرچمی در یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی از کمک‌های مهران مدیری برای تسریع روند آزادی‌اش از زندان بخاطر مشکلات مالی گفت.

این بازیگر رامین پرچمی را از زندان آزاد کرد

رامین پرچمی که فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ را به علت شکلات مالی در زندان گذرانده است، می‌گوید از دوستانش خواهش کرده بود سه تومن، پنج تومن، ده تومن و… هرچه قدر می‌توانند جمع کنند تا او زودتر بیرون بیاید ولی در نهایت این کار را یک نفر انجام داد؛ مهران مدیری.

رامین پرچمی، بازیگری که نامش در ذهن بسیاری از ما همنشین عبارت‌هایی چون سریال «در پناه تو»، جوان‌اول تلویزیون در دهه هفتاد، سال ۱۳۸۸، زندان اوین، مشکلات مالی، ندامتگاه تهران بزرگ در جاده حسن‌آباد قم، ممنوع‌الفعالیتی و… است در یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی از کمک‌های مهران مدیری برای تسریع روند آزادی‌اش گفت. 

او که فاصله سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ را در به دلیل مشکلات مالی در ندامتگاه تهران بزرگ در جاده حسن‌آباد قم گذراند و کمی بیش از دو ماه است که از زندان بیرون آمده، آن روزها را این‌طور توصیف می‌کند: «از دوستانم خواهش کردم سه تومن، پنج تومن، ده تومن هرچه قدر می‌توانند جمع کنند که من زودتر بیرون بیایم. فردایش دیدم اسمم را خواندند و گفتند آزاد. گفتم دوستان به این زودی این کار را کردند؟! دست‌شان درد نکند! چه زرنگند! که گفتند این کار را یک نفر انجام داده است؛ آقای مهران مدیری. تا آن روز مهران مدیری را از نزدیک ندیده بودم، دستش درد نکند، خیلی لطف کرد، حتی من فکر کردم آقای مدیری کلا در کار خیریه است و پول قرض می‌دهد و دیده که اوضاع من هم خوب نیست و خواسته کمک کند. بعدا که دیدمش، فهمیدم نه در این فازها هم نیست.»  

رامین پرچمی ادامه می‌دهد: «ما ارتباط گرفتیم و من رفتم خانه‌شان و یک دست اسنوکر (شکلی از بیلیارد) هم بازی کردیم و باختم و بعدا فهمیدم قهرمان اسنوکر است. گفت سعی می‌کنم ببرمت «دورهمی»، تا سه، چهار ماه هم در ارتباط بودیم و چه شد و چه نشد و آخرش آب پاکی را روی دستم ریخت و گفت نمی‌شود و نمی‌گذارند.» رامین پرچمی پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به آن‌چه آزارش می‌دهد، گفته بود: «دوستانی بدون آن‌که حضور من در سینما، تئاتر و شبکه نمایش‌خانگی ممنوع باشد، از نزدیک‌شدن به من می‌ترسند و با خود می‌گویند نکند مشکل سیاسی داشته باشد و ما را هم درگیر کند.» 

همشهری در 21 شهریور سال گذشته نوشت:

۲۰سالی است که از رفتن رضا ژیان می‌گذرد، اما این رفتن هنوز برای دوستدارانش باورکردنی نیست. در سالروز تولد رضا ژیان مراسم بزرگداشتی برای این بازیگر تئاتر گرفته شد؛ بزرگداشتی که صمیمی‌ترین دوستانش حضور داشتند و به یاد او نمایشنامه حمید جبلی (عشق روی خرپشته) اجرا شد.

حمید جبلی

همشهری آنلاین- فهیمه پناه‌آذر: همزمان با سالروز تولد رضا ژیان مراسمی به یاد این هنرمند در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر برگزار شد. در این مراسم، بخش‌هایی از نمایشنامه «عشق روی خرپشته» به نویسندگی حمید جبلی به کارگردانی مجید برومند و بازی حسین نامور، مهسا عزیزپوری، الهام تونتابی، علی علی‌اصغری، امیرحسین اسکندری، فرنوش قره‌کولچیان و مجید برومند اجرا شد؛ نمایشی که سال ۸۰رضا ژیان کارگردانی کرده بود.

همراهی جبلی با مرحوم ژیان

مرحوم ژیان با جبلی در طول زندگی هنری خود همکاری‌های زیادی داشت که آخرینش اجرای نمایش «عشق روی خرپشته» بود؛ نمایشی که در تالار سایه تئاترشهر اجرا شد. حالا ۲۰سالی است که از اجرای آخرین همکاری و رفتن ژیان می‌گذرد.

جبلی با حضور در این مراسم گفت: «به دوستان سفارش کرده بودم که این مراسم متعلق به رضا ژیان است؛ بنابراین از ذکر اسم من خودداری کنید، اما چون بنده همواره افتخار همکاری با رضا ژیان در دوره‌های مختلف را داشتم و همیشه با هم بودیم، افتخار همراهی او، امشب هم نصیب من شد.»

مستندی از فعالیت‌های مرحوم رضا ژیان در عرصه‌های مختلف به کارگردانی حمید جبلی هم پخش شد. رسول نجفیان نیز قطعاتی را در این مراسم اجرا کرد. از دیگر کسانی که در این مراسم صحبت کردند، علاوه بر رسول نجفیان، جواد طاهری، مدیرتئاترشهر، اکبر رحمتی و سیاوش طهمورث بودند. اکبر عبدی هم به شکل تصویری پیامی به این مراسم داد.

اکبر عبدی و خاطره‌اش از رضا ژیان

عبدی در پیام تصویری‌اش گفت: «همواره درباره مرحوم رضا ژیان گفته‌ام که او برای من حکم استادی و معلمی دارد. او در شرایطی که بنده به‌کار صنعت بازگشته بودم، دوباره سراغم آمد و مرا وارد پروژه جدیدش کرد که بتوانم در کنار او، حمید جبلی و سایر دوستان باشم؛ به همین جهت همواره او را یک معلم صددرصد خوب می‌دانم و به روحش درود می‌فرستم.»

در این مراسم برادر مرحوم ژیان هم حضور داشت که در صحبت‌هایی کوتاه از کارگاه نمایش و حضور هنرمندان گفت. وی همچنین از برگزاری جشنواره تئاتر پنجم‌ به دبیری مریم کاظمی صحبت کرد؛ جشنواره‌ای که با حضور کودکان و نوجوانان و برای آنها برگزار می‌شود و به نوعی کارگاه آموزشی به‌حساب می‌آید. برادر مرحوم ژیان از حمید جبلی تشکر کرد که کتاب آثار خود را با امضا به رسم یادگار به آنها هدیه کرده است.

تجربه حضور در نمایشی به کارگردانی ژیان

سیدجواد طاهری که به‌تازگی مدیریت تئاترشهر را برعهده گرفته و خودش از بازیگران تئاتر و تلویزیون است، از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی از خاطراتش با مرحوم ژیان گفت: «اواخر دهه ۷۰بنده با مرحوم رضا ژیان در سریالی حضور داشتیم و خوشبختانه این همکاری منجر به این شد که بتوانم در نمایش «عشق روی خرپشته» ایفاگر نقش مدیر آسایشگاه باشم. همکاری در این نمایش باعث شد به مقام و منزلت استاد بزرگواری چون مرحوم رضا ژیان بیشتر پی ببرم؛ چارچوبی که علاوه بر هنرمندی، صداقت، گذشت و ایمان به‌کار را از این هنرمند برای من به جای گذاشت.»

شخصیت دوست‌داشتنی مش رحیم

اکبر رحمتی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در این مراسم با عنوان این مطلب که دوستان و هم‌دوره‌ای‌های من می‌دانند که ما با رضا ژیان فقط همکار نبودیم، بلکه با هم زندگی می‌کردیم، یادآور شد: «این شرایطی بود که هم در گروه تئاتر «کوچه» وجود داشت و هم در گروه سیاوش طهمورث که من به‌درستی تجربه‌اش کردم.

رضا ژیان خصوصیاتی داشت که به‌نظرم شبیه به ادبیات جادویی کارهای مارکز است. او یک شخصیت ماورایی داشت که با همین معیار هم زندگی‌اش را پیش می‌برد. او شخصیتی بود که همه دوستش داشتند؛ تا جایی که یک نفر را هم پیدا نمی‌کردید که از او دلخوری داشته باشد. شاید باور نکنید زمانی که او یکی از شخصیت‌های نمایشنامه «حالت چطوره مش رحیم» را در ۲۳سالگی بازی می‌کرد، آنچنان ظرافت فوق‌العاده‌ای در بازیگری به خرج می‌داد که واقعا نظیر نداشت.»

انتهای پیام

بانک صادرات

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا