خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل جامعه‌شناختی داده‌های اعتراضات آبان ۹۸ در فارن‌افرز

محمدرضا جلائی‌پور در کانال تلگرامی خود چکیدهٔ مقالهٔ محمدعلی کدیور، صابر خانی و ابوالفضل ستوده در فارن‌افرز در تحلیل جامعه‌شناختی داده‌های اعتراضات آبان ۹۸ را منتشر کرده است که در پی می‌آید:

«در این مقاله در مجله «روابط خارجی» ForeignAffairs به بررسی آماری گستره جغرافیایی اعتراضات آبان۹۸ پرداخته‌ایم. داده‌‌های دسته اول ما درباره اعتراضات حاکی از بروز اعتراضات در ۸۹ از ۴۲۹ شهرستان در کشور است. اما یافته‌های تحقیق:

اولا، احتمال بروز اعتراض در شهرستان‌هایی با نرخ پایین‌تر مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ بیشتر بوده است. شهرستان‌های معترض به طور متوسط ۱۳ درصد کمتر از شهرستان‌های غیر معترض در انتخابات شرکت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که شرایط دشوار اقتصادی ناامیدی و نارضایتی از نظام سیاسی در ایران را بدل به حرکات اعتراضی نموده است.

دومین یافته این تحقیق حاکی از آن است که احتمال بروز اعتراض در شهرستان‌هایی با درصد بالاتر رائ به روحانی در انتخابات ۱۳۹۶ بیشتر بوده است. رای متوسط روحانی در شهرستان‌های معترض ۵۹ درصد و در شهرستان‌های غیرمعترض ۵۱ درصد بوده است.

این یافته حاکی از این است که احتمالا بخشی از این رای دهندگان از تحقق مطالبات‌شان از مجرای انتخاباتی ناامید شده‌اند، و به حرکات اعتراضی روی آورده‌اند.

سوم، شهرستان‌های معترض به نسبت از شهرستان‌های غیرمعترض توسعه‌یافته‌تر بودند. گرچه برخی مقامات معترضان را اشرار خوانده‌اند این یافته ما نشان می‌دهد برنامه‌های بلند مدت دولت خود به توانمندی شهروندانی منجر شده که اکنون در برابر سیاست‌هایی مانند قطع یارانه‌های انرژی مقاومت می‌کنند.

بالاخره، یافته‌های این تحقیق هم‌چنین نشان‌گر آن است که احتمال بروز اعتراضات در شهرستان‌هایی با جمعیت شهری بالاتر و همچنین درصد بالاتر جمعیت جوان بیشتر بوده است.

اقتصاد ایران در دهه‌های اخیر در فراهم آوردن شغل و فرصت‌های برای جمعیت جوان کشور دچار مشکل بوده‌است، و به نظر می‌رسد که این مشکل در بروز اعتراضات اخیر موثر بوده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا