خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در اشترانکوه لرستان

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان گفت: تصاویر پلنگ ایرانی برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده اشترانکوه در این استان به ثبت رسیده است.

مهرداد فتحی بیرانوند روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود : کارشناسان اداره محیط زیست با به کارگیری دوربین های تله ای در روزهای پایانی سال موفق به ثبت تصاویر یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه اشترانکوه شدند.

وی بیان کرد: با توجه به اقدامات موثر انجام شده در سال های اخیر در راستای جلوگیری از تلفات این گونه ارزشمند ، شاهد افزایش جمعیت آن در استان به ویژه در مناطق سفیدکوه و اشترانکوه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان همچنین گفت: خسارتی که به دام های منطقه از ناحیه پلنگ وارد می شود نشان دهنده پراکنش مناسب این گونه جانوری در استان است.

وی افزود: انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست نقش مهمی در انجام مطالعات کارشناسی شده در مورد زندگی این جاندار خواهد داشت.

یکی از گونه های مهم جانوری لرستان به ویژه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه، پلنگ ایرانی است که این استان را به یکی از کانون های مهم این جاندار تبدیل کرده است.

به گفته فتحی بیرانوند در صورت انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ با ورود تجهیزاتی مانند حلقه گذاری الکترونیکی برای کنترل جمعیت این حیوان می توان به تعداد قلاده پلنگ و مشکلات پیش روی آنها پی برد.

وی ادامه داد: پلنگ به دلیل اهمیتی که در تعادل بخشی به هرم غذایی دارد باید مورد حفاظت قرار گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام
    من اهل روستای طیان در دامنه اشترانکوه هستم.با شرایط اقلیمی منطقه کاملا آشنا و آگاه هستم.دوستان کوهنورد و کوهگرد باید توجه داشته باشند در آذر و دیماه خطرناکترین موقع صعود به اشترانکوه است تقریبا همه حوادث در این فصل روی داده است.شرایط اقلیمی اشترانکوه بغضا با هیچ کوه دیگری قابل مقایسه نیست .توصیه می کنم از صعود به قلل این کوه در این مدت خودداری کنید .چند حادثه و چند نفر باید جان خود را از دست بدهند که متوجه بشویم.هیت های کوهنوردی استان هم می بایست این فصل را ممنوع اعلام کند.امیدوارم هیچگاه خبرهایی از این دست را نشنویم.ممتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا