خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گردشگری مجازی دور دنیا با یک کلیک

عصر ارتباطات و ورود تکنولوژی به تمامی نمودهای زندگی موجب شکل گیری شیوه جدیدی از سبک زندگی شد که مسافرت ها و گردشگری را نیز در برگرفت. برخی کارشناسان عنوان هایی مانند یا «مسافرت مجازی» و یا « مسافرت های میزی» را برای تعریف شیوه های جدید گردشگری در نظر گرفته اند.

به گزارش ایرنا، گسترش روزافزون و برگشت ناپذیر فناوری اطلاعات و ارتباطات واقعیتی انکارناپذیر است. ظهور این فناوری تمامی جنبه های زندگی اجتماعی افراد و نهادهای اجتماعی به ویژه صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار داد و باعث شده شیوه نوینی در مسافرت های درون شهری و جهانگردی به وجود آید.

استفاده از فناوری های نوین برای تقویت گردشگری را بسیاری از کارشناسان با عنوان «گردشگری مجازی» تعریف کرده اند. گردشگری مجازی به معنای حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و شبکه های گسترده جهانی است که امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای واقعی اطراف ما در اختیارمان می گذارد.

** لازمه های گردشگری مجازی

گردشگری به شیوه های مختلف آن نیاز به یک سری بسترسازها دارد تا فرد گردشگر به راحتی به اهداف مورد نظر خود در کشور مقصد دست پیدا کند. این بسترها زمانی می تواند اهمیت خود را در حوزه گردشگری چند برابر کند که پای گردشگری مجازی در میان باشد.

در این زمینه «سهیل مهرزاد» از فعالان حوزه گردشگری مجازی به گروه پژوهش و تحلیل خبری گفت: گردشگری مجازی تنها در اینترنت یا یک دوربین خلاصه نمی شود.

شاید برخی تصور کنند که راه اندازی یک سایت و درج چند عکس در آن می تواند گامی در جهت توسعه گردشگری مجازی باشد اما این تفکر درست نیست زیرا لازمه های گردشگری مجازی وسایل به روز و پیشرفته است که به وسیله آن بتوان بهترین و با کیفیت ترین تصاویر در کمترین زمان ممکن در اختیار مخاطبان قرار داد.

برخی کارشناسان باور دارند برای نهادینه سازی گردشگری مجازی باید نخست مشکلات پیش روی آن را شناخت. مهرزاد در این زمینه اعتقاد است یکی از چالش های پیش روی نهادینه شدن گردشگری مجازی موضوع سرعت اینترنت و آزادی دسترسی به برخی از شبکه ها است. به عنوان مثال امروز بسیاری از محصولات از طریق «یوتیوب» تبلیغ می شوند اما این شبکه مجازی در کشور ما فیلتر و دسترسی به آن سخت است.

اما چالش دوم که برخی کارشناسان حوزه گردشگری بر آن پای فشاری می کنند از بین رفتن جذابیت های خاص هر کشور برای گردشگران است.

این گروه معتقدند: زمانی که ما از طریق فیلم یا عکس بخواهیم آثار تاریخی و جذابیت های گردشگری در حوزه های مختلف را به مخاطبان عرضه کنیم آنها دیگر انگیزه ای برای دیدن این جذابیت ها ندارند.

اما چالش مهمی که در حوزه گردشگری کشو وجود دارد مسئله کم توجهی به این صنعت است. نباید فراموش کرد کشور ایران در زمینه جذب گردشگر به ویژه گردشگران مجازی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر کاستی های ملموسی دارد. گردشگری مجازی کاری فردی یا گروهی کوچک نیست بلکه یک عمل ملی است که باید با رعایت تمام جوانب آن را در کشور پیاده کرد.

همچنین در زمینه چرایی توسعه گردشگری مجازی «محسن امامی» مشاور پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به پژوهشگر ایرنا گفت: یکی از مهمترین راهکارهای جذب گردشگر معرفی درست ظرفیت های محلی است.به یقین، معرفی نشدن جذابیت های گوناگون در همه استان ها، می تواند توازن گردشگر را در آنها برقرار سازد.

وی با بیان نامتوازن بودن مناطق گردشگر پذیر کشور گفت: امروزه مشاهده می شود که چند استان شمالی با موجی از گردشگر مواجه هستند در حالی که بخش هایی از ایران به ندرت شاهد حضور گردشگر هستیم. اگر جاذبه های ویژه این استان ها به درستی در شبکه های مجازی و اینترنت معرفی شوند می توان انتظار داشت که گردشگران برای دیدن این جاذبه های به دیگر نواحی کشور نیز بروند.

** چرا گردشگری مجازی توسعه پیدا کند؟

شاید در گذشته زمانی که سیاحان و شرق شناسان غربی برای دیدن سرزمین های جدید دل به وسعت دریا و اقیانوس ها می زدند کمتر در ذهن خود روزی را تصور می کردند که فرد در خانه یا محل کار بتواند با دیدنی ها و آثار گردشگری دور دست ترین نقطه جهان ارتباط برقرار کند.

اما در دنیای کنونی این رویا نه تنها در سایه اینترنت و فضاهای مجازی پیدا کرده است بلکه این روزها گردشگری مجازی در برخی از کشورها به یکی از مهمترین منابع درآمدی محسوب می شود.

این کشورها با مجهز کردن موزه ها و اماکن باستانی به دوربین و دنیای اطلاعات متنی و تصویری، جاذبه های توریستی خود را به دیگران معرفی می کنند.

مهرزاد در ادامه گفت وگوی خود با پژوهشگر ایرنا اظهار کرد: این شیوه از گردشگری به معنای فراموشی شکل کلاسیک گردشگری نیست بلکه نمودهایی از گردشگری سنتی را نیز در آن می توان مشاهد کرد.

او در زمینه کارکردهای گردشگری مجازی گفت: در حالی که تبلیغات در دنیای کنونی به ابزار مهمی برای فروش کالا و خدمات در دنیا تبدیل شده، صاحبان کالا، تورهای گردشگری، آژانس های هواپیمایی و صاحبان هتل ها با استفاده از شبکه های مجازی و اینترنت کالاهای خود را به گردشگران عرضه کنند.

این کارشناس حوزه گردشگری مجازی با توضیح تمایزات گردشگری سنتی و مجازی افزود: گردشگری الکترونیک با شیوه سنتی گردشگری نشان از آن دارد که گردشگری مجازی هر چند به اندازه مسافرت های واقعی، لذت بخش و خاطره انگیز نیست، اما از آن جا گردشگی مجازی به همه مردم بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و فرهنگی آن ها این امکان را می دهد تا از مناطق دیدنی دنیا بازدید کنند، می تواند شیوه ای جذاب و نوین برای شناخت زیبایی های سرزمین های دور دست باشد.

پایان سخن اینکه یکی از مهمترین شیوه های کارآفرینی در دنیای کنونی کا آفرینی اینترنتی است. امروزه، نقشی که فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، در حمل و نقل مسافر و گردشگری جهان دارند، سازمان ها و شرکت های مطرح سنتی این عرصه در اختیار ندارند. پس باید به گردشگری مجازی و توسعه ظرفیت های آن بها داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا