خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اختلاف منابع آگاه!

اختلاف داخلی بر سر نحوه‌ی مذاکره‌ی وین باعث شده که خبرها و ادعاهایی متفاوت به نقل از «منابع آگاه» در رسانه‌های داخلی منتشر شود که منشاء آنها و میزان واقعی بودن آنها شفاف و علنی نیست.

پرس‌تی‌وی، شبکه‌ی انگلیسی صداوسیما، در روزهای اخیر بارها ادعاهایی را به نقل از یک «منبع آگاه» ناشناس منتشر کرده است که از سوی دولتی‌ها تکذیب شده است.

در طی همین روزها بارها متن‌هایی منتسب به نزدیکان دولت در واکنش به ادعاهای منبع آگاه منتشر شد که در آنها هم از «منبع آگاه» دیگری نقل شده است که نمونه‌ی آن در پی می‌آید:

تکذیب خبرسازی جدید درباره مذاکرات وین از سوی یک منبع نزدیک به شورای اطلاع‌رسانی دولت

یک منبع آگاه نزدیک به شورای اطلاع‌رسانی دولت خبرسازی جدید یک شبکه برون‌مرزی درباره مذاکرات وین را تکذیب کرد.

ظهر امروز یک شبکه خبری برون مرزی در ادامه خبرسازی‌های پیشین خود درباره مذاکرات وین که آنها را از قول منبعی موهوم در وین منتشر می‌کند، یک بار دیگر از قول همان منبع ادعا کرد که در مذاکرات وین، طرف مقابل خواستار نابودی سانتریفیوژهای پیشرفته ایران شده است!

این در حالی است که یک منبع آگاه نزدیک به شورای اطلاع‌رسانی دولت، با رد این ادعا به خبرنگار ایسنا گفت:

متاسفانه این شبکه تلویزیونی برون مرزی بر خلاف صبغه حرفه‌ای خود، اعتبار سخت‌یافته خود در فضای خبری بین‌المللی را خرج برخی منافع و مطامع جناحی داخلی کرده و مدیران این رسانه، آن را به ارگان مخالفان داخلی رفع تحریم‌ها تبدیل کرده‌اند.

وی افزود: آنچه امروز این شبکه تلویزیونی برون مرزی از خلال مذاکرات وین منتشر کرده، از اساس عاری از صحت است و مردم عزیز برای اطلاع از روند مذاکرات، صرفا به اطلاعات رسمی بیان شده از تیم مذاکره‌کننده یا سایر مقامات رسمی دولتی توجه کنند.

این منبع آگاه عملکرد این شبکه برون مرزی در موضوع مذاکرات وین را مخل آرامش روانی جامعه دانست و خاطرنشان کرد:

متاسفانه اطلاعات غلط و گمراه‌کننده‌ای که از سوی این منبع رسمی رسانه‌ای به فضای عمومی کشور مخابره می‌کند، اگرچه در روند مذاکرات تاثیری ندارد اما علامت‌های اشتباه به افکار عمومی و فضای اقتصادی کشور می‌فرستد و لازم است از این روند جلوگیری شود.

وی هشدار داد: از آنجا که مذاکرات وین تحت اشراف مسئولان در جریان است، اینگونه فضاسازی‌های غیرمسئولانه صرفا کنشگری در راستای منافع جناحی نیست و اقدام علیه امنیت ملی به شمار می‌رود و بدون تردید به این مسئله توسط مراجع ذیصلاح رسیدگی خواهد شد.

توضیح پرس تی‌وی

شورای سردبیری پرس تی وی چند روز پیش درباره اظهارنظرهای صورت گرفته درباره‌ی صحت اطلاعات «منابع آگاه» مورد استناد این شبکه درباره روند مذاکرات برجام نوشت:

«مواضع علنی و روشن مقامات آمریکایی شامل رئیس جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور و یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی که اخیرا با خبرنگاران مصاحبه کرده به روشنی نشان می‌دهد که آمریکا همچنان علنا بر مواضع غیر منطقی خود پافشاری می‌کند و هنوز از مواضع خود عقب نشینی نکرده است. این مواضع علنی شامل موارد متعددی است که برخی از آنها عبارت اند از:

_عدم لغو بسیاری تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های اقتصادی مهم و صرفا تعلیق و توقف موقت آنها در بازه های ۴ ماهه و ۶ ماهه؛

_عدم برداشتن همه تحریم‌ها حتی تحریم‌های مغایر برجام همچون آیسا، ویزا و کاتسا؛

_عدم لغو بسیاری از تحریم‌هایی که با برچسب های بظاهر غیر برجامی در دوره ترامپ وضع شده‌اند که در واقع هدف از تصویب آنها باقی ماندن فشارها بر ایران حتی در صورت احیای برجام بوده؛

_عدم قبول راستی آزمایی اقدامات آنان در برداشتن برخی تحریم‌ها و سپس بازگشت ایران به تعهدات برجامی؛

_عدم لغو یکجای تحریم‌ها و تاکید چندباره بر مرحله ای بودن برداشته شدن تحریم‌ها در برابر اقدامات مرحله‌ای ایران در توقف اقدامات جبرانی و حتی عدم پذیرش اجرای کامل برجام و بند ۲۹ آن که آمریکا را موظف می‌کند اقداماتی را که مانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان است، متوقف کند.

از سوی دیگر، مواضع صریح مقامات ایرانی که در سخنان ایشان بارها منعکس شده، موید دیگری بر صحت و دقت اخبار و گزارش های پرس تی وی در این مدت هستند. این مواضع صریح به صورت مکرر بیان شده اند که شاخص ترین آنها عبارت است از:

۱. سیاست قطعی بیان شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی که بر لغو همه تحریم‌ها توسط آمریکا، آنگاه راستی آزمایی معقول لغو تحریم‌ها توسط کشورمان و سپس بازگشت ایران به تعهدات برجامی بارها تاکید فرموده‌اند.

۲. تاکیدات رئیس جمهور محترم که بر اجرای کامل برجام و ضرورت استفاده کامل ایران از منافع برجام بارها تاکید کرده‌اند.

۳. بیانات روشن و صریح وزیر محترم امور خارجه که تحریم‌های بعد از اجرایی شدن برجام به ویژه قوانین آیسا و ویزا را مغایر برجام دانسته‌اند و بر اجرای بی چون و چرا و کامل برجام بارها تاکید کرده‌اند.

۴. معاون محترم سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی در وین که بارها بر ضرورت لغو تحریم‌های برجامی، دوباره اعمال شده در دوره ترامپ و همه تحریم‌های بعد از خروج آمریکا از برجام که با هر برچسبی اعم از تروریسم، حقوق بشر، موشکی و منطقه‌ای بر ایران تحمیل شده، تاکید کرده‌اند و نیز نظر صریح ایشان در مورد اینکه تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه فرماندهان نظامی ایران مغایر برجام است و نیز تاکید مکرر آقای عراقچی بر مخالفت با لغو گام به گام تحریم‌ها به گونه‌ای که در مقابل هر مرحله از لغو تحریم ایران هم بخشی از اقدامات جبرانی خود را متوقف نماید.

۵. اظهارات مکرر سخنگوی محترم وزارت امور خارجه که بر لغو همه تحریم‌ها و سپس راستی آزمایی توسط ایران و سپس آغاز اقدامات ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی تاکید کرده‌اند.

در کنار موارد فوق، مراجعه مجدد شبکه پرس تی وی به قانون اقدامات راهبردی مصوب مجلس و مصوبات رسانه‌ای شده شورای عالی امنیت ملی که دولت را موظف می‌کند در قالب آن در راستای لغو تحریم‌های ظالمانه تلاش های خود را انجام دهد، صحت اطلاعات منابع آگاه پرس تی وی را تایید می کند.

بنابراین پرس تی وی با استناد به مواضع صریح و قاطع مقامات عالیرتبه نظام و قوانین و دستورالعمل های لازم الاجرا بار دیگر مطمئن شده است تا زمانی که تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های ذکر شده در برجام، تحریم‌های وضع شده پس از اجرایی شدن برجام چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ، تحریم‌های وضع شده پس از خروج ترامپ از برجام که در قالب فشار حداکثری و با برچسب های غیر برجامی از قبیل حقوق بشر، تروریسم، فعالیت های موشکی و منطقه‌ای وضع شده، به صورت کامل لغو یا remove نشوند و صرفا برخی از آنها در قالب waiver ها موقتا در فواصل زمانی ۴ ماهه و ۶ ماهه متوقف شوند و نیز اقدامات آمریکا در جلوگیری از روابط عادی تجاری و اقتصادی ایران با جهان -که بر اساس بند ۲۹ برجام متوقف شود- ادامه یابد، برجام به طور کام ل احیا نشده و در صورت اجرای برجام با این نواقص، برجامی بسیار ضعیف تر از برجام سال ۱۳۹۴ خواهد بود و به هیچ وجه منویات و سیاست های قطعی نظام و مقامات کشور اعم از مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، وزیر و مقامات وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی را تامین نخواهد کرد و بالتبع منافع و گشایش‌های اقتصادی و معیشتی خاصی را برای جامعه ایران به همراه نخواهد داشت.

به استناد موارد ذکر شده پرس تی وی مطلع شده است جمهوری اسلامی ایران در این صورت و چنانچه آمریکا پایبندی عملی خود را به اجرای کامل برجام و لغو تحریم‌های مغایر با آن و تامین امکان بهرمندی ایران از فواید برجام نشان ندهند ایران هم به اقدامات جبرانی خود در راستای قوانین مجلس و سیاست قطعی رهبری و تاکیدات مقامات بلندپایه ادامه خواهد داد و در دام وقت کشی طرف مقابل قرار نخواهد گرفت.

مروری که بر اظهارات رسمی مقامات آمریکایی و مقامات ایرانی در این نوشتار صورت گرفت، موید آن است که ابراز شک و تردیدهای پراکنده درباره صحت اطلاعات منابع آگاه پرس تی وی در خصوص مذاکرات وین نادرست بوده و پرس تی وی در راستای رسالت رسانه ای خود، معیارهای حرفه ای را رعایت کرده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا