خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«زنان در مقابل نادیده گرفته شدن مقاومت کنند»

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه ما در الگوسازی از حضرت زهرا(س) موفق نبودیم اظهار کرد: می توان از حق طلبی حضرت زهرا(س) به عنوان ویژگی یاد کرد که امروز هم می توان از آن بهره گرفت نام برد.

دکتر اشرف بروجردی در گفت و گو با شفقنا درباره الگوسازی از شخصیت حضرت زهرا(س) عنوان کرد: پاسخ دادن به این سوال دشوار است، ما در ارایه یک تصویر مناسب از حضرت زهرا(س) موفق نبودیم؛ به این علت که هر وقت آمدیم وارد این بحث شویم گفتند وجود او مقدس است بنابراین نباید اجزای زندگی ایشان را باز کرد، پس امکان دسترسی به آن ممکن نخواهد بود از طرف دیگر به این نکته رسیدیم که باید از حضرت زهرا(س) الگو برداری کرد.

ما در الگوسازی از حضرت فاطمه (س) موفق عمل نکردیم

او با بیان اینکه ما در الگوسازی از حضرت زهرا(س) موفق نبودیم، ادامه داد: تعبیر من برای دسترسی و الگو سازی از زندگی حضرت فاطمه(س) سهل و ممتنع است؛ سهل از این جهت که وجود ایشان هم مانند دیگر انسان هاست پس می شود از او الگو برداری کرد. دیدگاه دیگری هم وجود دارد که وجود حضرت زهرا(س) مقدس است و قابلیت تطابق با موجودات این جهانی را ندارد.

تنها ویژگی مظلومیت حضرت زهرا(س) نمی تواند الگوی مناسبی برای افراد جامعه باشد

وی ادامه داد: اینکه ما در جمهوری اسلامی ایران در ارائه الگو از زندگی حضرت زهرا(س) موفق نبودیم و فقط ایشان را به عنوان کسی که در دلهای ما جا دارد، معرفی کردیم، شاید این مساله پررنگ ترین الگوسازی از وجود حضرت زهرا(س) است. بحث دیگر این است که وجود ایشان مظلومی بوده که در طی تاریخ ظلم زیادی به ایشان روا شده است بنابراین این دو مورد نمی تواند ارائه الگوی مناسبی برای زندگی افراد باشد.

بروجردی در خصوص اینکه در جامعه امروز بیشتر به وجه مدیریت خانه حضرت زهرا(س) توجه می شود، توضیح داد: حضرت فاطمه(س) را به عنوان یک الگوی مدیریت خانه برای زنان مطرح شود بیشتر بر عرف و باورهای فرهنگی جامعه ما بر می گردد چون همواره ما گمان کردیم موضوعی صحیح است که ما با آن روبرو هستیم و مباحث اجتماعی بر مباحث حقیقی غلبه پیدا می کند؛ بنابراین بسیاری فکر می کنند حضرت زهرا به عنوان یک انسان ما فوق بشر مطرح است پس ما هم نباید وارد این عرصه شویم.

وجه حقیقی شخصیت حضرت فاطمه(س) به درستی منعکس نشده است

این فعال حوزه زنان درباره خطبه خوانی حضرت فاطمه (س) در جامعه آن زمان، اظهار کرد: چون این مساله در طول تاریخ مبهم باقی مانده و کسانی که از حضرت زهرا(س) چهره ای را ترسیم کردند بیشتر باورهای خودشان را نسبت به ایشان عرضه کردند تا اینکه منعکس کننده حقایق وجود ایشان باشند.

می توان از حق طلب بودن حضرت فاطمه(س) الگوسازی کرد

او حق طلبی حضرت زهرا(س) را به عنوان وجه شخصیتی برای الگوسازی دانست و افزود: ایشان همواره به حق خواهی و حق طلبی، توجه داشتند و می گفتند من اگر موضوعی را مطرح می کنم به عنوان حق از آن دفاع می کنم. برای مثال در خطبه فدکیه حق عبودیت برای ذات حق تعالی، حق دفاع از همسر خود، حق دفاع از پدرشان را مطرح کردند یا مسایلی که از زندگی فردی خودشان مطرح می کنند، بر مدار حق است بنابراین می توان از حق طلبی حضرت زهرا(س) به عنوان ویژگی یاد کرد که امروز هم می توان از آن بهره گرفت نام برد.

آگاهی از حقایق جهان را می توان با تاثیر از شخصیت حضرت فاطمه در جامعه امروز پیاده کرد

رییس کتابخانه ملی با اشاره به ویژگی اخلاقی حضرت زهرا(س) که در جامعه امروز می تواند وجود داشته باشد، اظهار کرد: بحث تفقه ایشان و بحث فهم حقیقت است؛ بحث آگاهی از حقایق جهان و انتقال آن به دیگران مهمترین مساله ایست که با تاثیر از شخصیت حضرت فاطمه(س) در جامعه امروز می توان پیاده کرد.

بروجردی درخصوص دلزدگی هایی که در حوزه زنان به وجود می آید، بیان کرد: زنان امروز جامعه باید در طلب و خواسته خودشان مقاومت به خرج دهند تا بتوانند ظرفیت و توانایی های خود را به بروز برسانند و آرام آرام بستر را فراهم کنند تا بتوانند از این شرایط خارج شوند. زنان نباید از مسیر خودشان خسته شوند.

زنان در مقابل نادیده گرفته شدن مقاومت کنند

او تصریح کرد: برای مثال از یک آقایی پرسیدم چرا در این مسوولیت از حضور زنان استفاده نمی کنید ایشان گفت اصلا به ذهن ما خطور نمی کند. پس خود زنان هم باید حضور پررنگ تری داشته باشند. از سویی دیگر باید در مقابل نادیده گرفتن شدن ها در جامعه مقاومت کنند و بیش از گذشته تلاش کنند. این موضوع سبب می شود که آرام آرام توانایی های آنها هم باور شود.

این فعال حوزه زنان با تاکید دوباره بر سخنان حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه گفت: ایشان در خطبه فدکیه می فرماید خداوند به وسیله پیامبر خود مردم را از جهل و ظلمت نجات داد و راه روشنایی را پیشروی آنها قرار داد؛ اما بعد به تلاش خود انسان ها بر می گردد که از این ظرفیت و وجود پیامبر(ص) چطور استفاده کنند؛ تعبیر قرآن این است خداوند آب را از آسمان نازل می کند و هر ظرفی به اندازه ظرفیت و گنجایش خودش از این آب بهره می برد هر چقدر گنجایش این ظرف محدودتر باشد بنابراین باران کمتری هم در خود جای می دهد.

بروجردی در پایان اظهار کرد: پس رحمت خداوند شامل همه بندگان می شود و امکان تعالی برای همه وجود دارد این مساله هم به تلاش انسان ها بر می گردد که می تواند این ویژگی ها و رحمت خداوند را به منصه ظهور برساند یا خیر. من گمان می کنم حضرت فاطمه (س) به این موضوع در خطبه خود توجه ویژه ای داشتند بنابراین ما هم می توانیم از این خطبه بهره برداری کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا