خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نه به کالایی و تجاری شدن هنر و ادبیات

یک کاربر اینستاگرام در یادداشتی با اشاره به انتشار کتاب هایی از جمله از سوی برخی سلیبریتی های سینمایی مانند «بهنوش بختیاری»، به «نه به کالایی و تجاری شدن هنر و ادبیات» پرداخت.

به گزارش انصاف نیوز، «امیر چمنی» با نقل یادداشتی از بهنوش بختیاری نوشته است: کتابش به چاپِ چهارم رسیده است. همین خودش نهایتِ فاجعه است. قشنگ معلوم است این یک عدد بهنوش بختیاری هم مثل خیلی از سلبیرتی‌های پفکیِ تُهی … مبتذل، که دوست دارند همه‌ی عرصه‌های هنر و ادبیات و روشنفکری را یک‌جا بپیمایند، به یک «قلم‌فروش» یا انتشاراتیِ «پولی» مثل نشرِ «چشمه» و «بوتیمار» و «نیماژ» و «سازوکار» سازش کرده و سفارش داده تا کتابی برایش «قلمی» کنند. پول، به حد کفاف دارند و «دلال» هم که به وفور یافت می‌شود و مناسباتِ پولی در تولید و نشرِ این قسم ابتذالیات هم که حرف اول و آخر را می‌زند. ناشر هم مطمئن است که به تبعِ اسم و رسم این‌ها، فروش و سودِ قابل توجهی خواهد داشت.

این گونه از جانداران به صورتِ وسوسه‌انگیزی در تبِ این موجِ «مُدشده‌گی» و توهمِ شاعر و نویسنده و خواننده و مترجم بودن و «بشردوستی» غرق شده‌اند. یک روز مثلِ هدیه تهرانی، به عنوانِ عکاس با حمایتِ مالیِ تیم احمدی‌نژاد نمایشگاهِ عکس از نوعِ دریایی‌اش برگزار می‌‌کنند. یک روز مثلِ کیانیان به عنوان هنرشناس و دلال بر طبلِ حراج آثارِ هنری می‌کوبند. یک روز مثلِ بهرام رادان و محمدرضا گلزار به عنوان خواننده، آلبومِ موسیقی تولید می‌کنند. یک روز مثل امیر آقایی و لیلا اوتادی و افسانه بایگان، به عنوان شاعر، کتاب شعر چاپ می‌کنند. یک روز مثل نیکی کریمی، به عنوان مترجم، کتاب ترجمه می‌کنند و یک روز مثلِ بهاره رهنما کنارِ «کودکانِ کار و خیابان» در اوجِ بشردوستی، عکسِ یادگاری می‌گیرند.

این مدِشده‌گی و کالاشده‌گیِ چاپِ کتاب و نشر این خزعبلات به اسم شعر و داستان و ترجمه دو ضرر جدی دارد. اولی به محیط زیست بابتِ قطع درختان و دومی شعور آدم‌ها که مخاطب تلقی می‌شوند. البته مخاطبانِ بی‌شعوری که در مراسم رونمایی ابتذالِ این مبتذلان سر و دست می‌شکنند، جرم‌شان کمتر از قتلِ نفس نیست.

از همین دو خط نوشته‌ای که بهنوش بختیاری در موردِ به اصطلاح کتابش! نوشته، می‌شود فهمید چه خبر است. غلطِ املایی دارد. اصولِ نکارش و ویرایش هم که کلاً بادِ هواست. از نیمه به بعد هم که زبان رسمی و معیار به زبانِ محاوره تبدیل شده است و برعکسِ ادعایش، برای نوشتنِ هزار کلمه، حتی یک کلمه هم نخوانده است. این‌ها حرمتِ قلم را می‌شکنند.


نوشته خانم بهنوش بختیاری در اینستاگرام

«کتابم به چاپ چهارم رسید.. خدایا ممنونم.. هفت داستان کوتاه… قلم حرمت دارد… احترام نوشتن را حفظ کنیم.. این روزها با افتخار نقدهای کتابم را میشنوم و با شرکت در کلاسهای داستان نویسی و خواندن کتابهای متعدد دارم تمام سعیم رو میکنم که کتاب بعدیم کم نقص تر و درست تر ازین باشد.. به این نتیجه رسیدم که جز ایمان و مطالعه چیزی درین دنیا به داد ما نخواهد رسید.. و برای نوشتن یک کلمه باید هزاران کلمه بخوانی.. اهل نصیحت نیستم.. کوچیکترازونم که بخوام پند بدم.. اما واقعا.. خالصا.. صمیمانه.. خواهش میکنم کتاب بخونیم.. آگاه بشیم و عمیق فکر کنیم و بشکفیم و درخشان شویم.. رشد فقط در سایه دانش و بینش است.. حیف از روزهایی که امد و رفت و من مطالعه نکردم.. اما دیگه این اشتباه رو تکرار نمیکنم.. یاعلی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. وقتی برای حذف و محو هتر مبنتی بر تفکر و اساسا برای از مد انداختن اندیشیدن تا این میزان و در بالاترین سطوح سیاستگذاری می شود چرا باید انتظار خلق هنر اصیل، تولید علم و زایش اندیشه در هر عرصه ای بود ؟!!! آنچه برداشت می کنیم حاصل کاشت برتامه ریزی شده است.

  2. با سلام. شاید به نوعی حق با آقای چمنی باشد اما ادبیات بکار گرفته شده توسط ایشان هم خیلی مناسب نیست و در خواننده ایجاد نوعی بدبینی خواهد کرد . کاش کمی ملایمتر و ادبی تر بود. ضمنا نباید همه را با یک چوب راند. مردم به این هنرمندان به هر صورت علاقه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا