خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«جهان» در سالی که گذشت

صادق زیباکلام در یادداشتی با عنوان «جهان در سالی که گذشت» در اینستاگرام نوشت:

🔹در عرصه بین‌المللی انتخاب ترامپ جدای از آنکه باعث شد چراغ به دستمان بگیریم و به دنبال اوباما و جان کری بگردیم، درعین‌حال برای ما ایرانیان که خودمان نه سال پیش «ترامپ‌»ی به نام محمود احمدی‌نژاد را با 17 میلیون رأی انتخاب کرده بودیم، انتخاب ترامپ خیلی اسباب شگفتی نبود.

🔹درعین‌حال انتخاب ترامپ این حسن را برای دولت آقای روحانی داشت که باعث شد تا تندروها دست از کوبیدن شبانه‌روزی برجام بردارند. چراکه با شرمندگی متوجه شدند چقدر رئیس‌جمهور جدید آمریکا در تخطئه برجام از آن‌ها مصمم‌تر و جلوتر است.

🔹انتخابات هلند در آخرین روزهای سال ۹۵ برخی از نگرانی‌هایی را که درنتیجه قدرت پیدا کردن جریانات نژادپرست و دست راستی در اروپا و آمریکا به وجود آمده را تا حدودی التیام بخشید.

🔹در خاورمیانه مصیبت‌های فلسطینی‌ها همچنان ادامه یافت و قدرت گیری بیشتر تندروها در اسرائیل آرزوی تأسیس کشور فلسطینی را بازهم دورتر نمود. داعش مجبور شد تن به عقب‌نشینی‌ها نظامی هم در سوریه و هم در عراق بدهد اگرچه مقاومتشان هم در حلب و هم در موصل شگفت‌انگیز بود و حکایت از عزم و اراده جدی آن‌ها در ایستادگی بر روی اعتقاداتشان می‌نماید.

🔹پیروزی نظامی بر داعش اما به‌هیچ‌روی به معنای پایان یافتن آن نیست. اگرچه در ایران به دلیل رواج فرهنگ گفتمان «تئوری توطئه» داعش را محصول آمریکا می‌دانند اما واقعیت آن است که داعش بیش از آنکه محصول سازمان‌های جاسوسی غربی باشد مولود فقدان توسعه سیاسی و حاکمیت استبداد و دیکتاتوری در کشورهای سوریه، عربستان و عراق تا قبل از سقوط صدام می‌باشد.

🔹شکست واقعی داعش نه در میدان‌های جنگ بلکه از طریق صندوق‌های رأی در انتخابات آزاد در سوریه، عربستان و سایر دیکتاتوری‌های عرب رقم خواهد خورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا