خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فقدان بزرگ «اصولگرایان» در انتخابات 96

شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا آغاز  و همین مسئله موجب شده است که جریان‌های سیاسی به تکاپو بیافتند تا در این کارزار سیاسی با تمام قوا حضور پیدا کنند. اما پیروزی در این رویداد سیاسی نیازمند فاکتورهایی است که دست یابی به آن تا حدود زیادی مشکل به نظر می رسد.

به گزارش فرارو بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 ایجاد اتحاد و انسجام در میان جریان اصولگرایی تبدیل به یکی از دغدغه‌های اساسی آنها شده است. آنها به خوبی می داند که ادامه این روند موجب می شود که به نوعی به حاشیه روند.

بنابراین تلاش برای دستیابی به هدف را از همان روزها آغاز کردند. اما با فرا رسیدن ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته بار دیگر نشان دادند که ایجاد اتحاد از آنچه که تصور می کردند، مشکل تر است. بنابراین بار دیگر شکست نسبی را تجربه کردند و تعداد قابل توجهی از کرسی های مجلس که تقریبا سه دوره در اختیار آنها بود را از دست دادند.

بعد از این اتفاق به طور جدی تر شروع به برنامه ریزی برای انتخابات اردیبهشت 96 را آغاز کردند که خروجی این تلاش‌ها تشکلی تحت عنوان جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا همان «جمنا» بود.اما این تشکل هم نقاط ضعف جدی دارد که شاید برطرف کردن آنها در زمان باقی مانده تا حدودی بعید به نظر برسد. یکی از این نقاط ضعف عدم حمایت برخی طیف‌ها و تشکل ها از جبهه تازه متولد شده جمنا است که باعث شده دستیابی به اتحاد در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

از یک سو همچنان تندروها این جریان اختلافات جدی با جمنا دارند و رسانه های این طیف سعی در تضعیف آن دارند و از سوی دیگر برخی اصولگرایان میانه رو مانند طیف نزدیک به علی لاریجانی و محمدرضا باهنر تمایلی برای حضور در این جبهه ندارند.

لذا مجموع این مسائل باعث شده است که تا به امروز اتحاد بربادرفته اصولگرایان، همچنان دور از دسترس باقی بماند و امید جریان مقابل برای پیروزی افزایش پیدا کند.

اختلاف نظر در اصولگریان موج می زند

در همین خصوص علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فرارو درباره وضعیت اصولگریان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اظهارکرد: در شرایط فعلی که کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است شاهد هستیم که اصولگریان نتوانستند به یک اجماع نظر پیرامون تعیین یک استراتژی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده وارد عمل شوند.

وی افزود: با وجود تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب که در بدنه اصولگرایی به منظور ایجاد وحدت و انسجام بین مجموعه های این جریان شکل گرفته است باز هم مشاهد می کنیم که خود اصولگرایان در بدنه این گروه اتقاق نظر ندارند.

عضو فراکسیون امید مجلس تاکیدکرد: در حالی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در بین اصولگرایان شکل گرفته است که حتی در اولین کنگره این تشکل اختلاف نظرهای فاحشی وجود داشت و برخی به نحوه تعیین نامزدهای این مجموعه اعتراض داشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اصولگرایان در شرایط فعلی با چند دستگی روبه رو هستند به گونه ای که برخی از تشکل های وابسته به این تشکل درصدند مستقل و فراتر از جبهه مردمی نیروهای انقلاب در انتخابات وارد عمل شوند.

رحیمی با اشاره به اینکه اصولگرایان همواره در آستانه انتخابات با اختلاف نظرها و دشواری های بسیاری روبه رو می شوند گفت: در حالی جبهه مردمی نیروهای انقلاب امروز خود را تعیین کننده نامزد اصولگرایان در انتخابات آینده معرفی می کند که جبهه پایداری و برخی از مجموعه های دیگر اصولگرایان تندرو قائل به سازکار جمنا نیستند.

وی افزود: با روند فعلی در بدنه اصولگرایان به نظر می رسد این طیف سیاسی به مانند انتخابات ریایت جمهوری سال ۹۲ و انتخابات مجلس دهم نتوانند به یک سازوکار مبتنی بر وحدت دست پیدا کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: اصولگرایان امرور در حالی دم از وحدت میزنند که بعید و دور از انتظار است که افرادی چون بذرپاش و جلیلی که سودای ریاست جمهوری دارند به راحتی از این عرصه به نفع نامزد دیگری کنار بکشند.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: عمده مشکلی که اصولگریان در انتخابات ریاست جمهوری آینده با آن روبه رو هستند و بعید به نظر می رسد از پس آن بربیایند تعدد نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری است مشکلی که حل آن به راحتی امکانپذیر نخواهد بود.

رحیمی خاطرنشان کرد: با روند فعلی در بدنه اصولگرایان بعید به نظر می رسد آنها بتوانند با یک کاندیدا واحد در انتخابات حضور پیدا کنند.

وی تصریح کرد: گروه ها و جریانات تندرو اصولگرا به دلیل داشتن اختلاف سلیقه با برخی از چهره ها و جریانات اصولگرای سنتی بعید است که با آنها در جهت معرفی یک نامزد واحد وارد عمل شوند.

وی اظهارکرد: شکاف بین بدنه اصولگرایان سنتی و تندروها سرنوشت آنها را در انتخابات پیش رو با مشکل ایجاد می کند روندی که البته با همراهی برخی از اصولگریان معتدل مثل لاریجانی بر شدت این موضوع افزوده و چالش های فراوانی را نصیب این جریان سیاسی به مانند انتخابات گذشته می کند.

اصولگرایان استراتژی خاصی برای انتخابات ریاست جمهوری ندارند

داریوش قنبری نیز در گفت و گو با فرارو درباره وضعیت اصولگرایان به منظور حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اظهار کرد: در چندسال گذشته اصولگرایان به دلیل وجود اختلافات بنیادی و عمیق با مشکلات متعددی روبه رو هستند از این نمی توانند به یک انسجام و وحدت درونی برای حضور در انتخابات دست پیدا کنند.

وی افزود: امروز و در شرایط فعلی بدنه اصولگرایی به چند دسته و طیف سیاسی تقسیم شده است از این رو انشقاق بین این مجموعه موج می زند.

عضو حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: وجود طیف های مختلف اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری قطعا به ضرر این مجموعه خواهد بود به گونه ای که شاهدیم در یک سو اصولگرایان همچون لاریجانی  که یکی از وزنه های اصلی این جریان در انتخابات محسوب می شوند از حضور روحانی در انتخابات آینده حمایت می کند و این با مشی جریان و بدنه اصولگرایان تفاوت دارد.

قنبری گفت: از سوی دیگر شاهدیم که جبهه مردمی انقلاب با حضور جمعی از اصولگرایان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها وارد عمل شده و افرادی را نیز به عنوان گزینه های خود معرفی کردند اما هنوز در بدنه تشکیلاتی خود با مشکلات متعددی از جمله معرفی یک کاندیدای واحد روبه رو هستند.

وی تصریح کرد: اختلاف سلایق عمیق جبهه مردمی نیروهای انقلاب با طیف هایی همچون پایداری به وضوح مشخص است به گونه ای که شاهدیم اعضا جبهه پایداری موسوم به تندروهای اصولگرایی با روش و اصول به کار رفته در جمنا مخالف بوده و حتی با توجه به دعوت جبهه مردمی انقلاب در کنگره این تشکل شرکت نمی کنند.

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: شرایط و وضعیت اصولگرایان در حال حاضر به مانند انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و انتخابات مجلس دهم است و آنها از یک ضعف درونی در ساختار و استراتژی ضعف می برنند.

عضو حزب مردم سالاری اظهارکرد: چنددستگی و عدم وجود یک سازوکار مناسب در بین مجموعه اصولگرایان به خوبی نشان می دهد که آنها در انتخابات سال ۹۶ نیز با مشکلات متعددی روبه رو خواهند بود و با توجه به مدعی بودن چهره های فراوان از این جریان برای انتخابات ریاست جمهوری٬خاطره انتخابات سال ۹۲ برایشان تکرار خواهد شد.

قنبری در پایان افزود: مدعیانی همچون جلیلی و بذرپاش به راحتی صحنه انتخابات را ترک نخواهند کرد از این رو اصولگرایان باید به فکر تدبیر دیگری برای انتخابات باشند تا بتوانتد حرفی برای گفتن داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا