خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تفاوت جان انسان از رقه تا لندن

رضا رئیسی در سایت خرداد نوشت: جرم و جنایت، تروریسم و وحشت در جای جای دنیا به هر شکل و سیاق و با هر اندازه و حجم و ابعادی که به وقوع بپیوندد، منزجر کننده و دهشتناک است و می بایست از سوی هر وجدان بیدار و انسان منصفی محکوم و تقبیح شود.

به گزارش خرداد؛ سال هاست که با بروز و ظهور تفکرات افراطی با عناوین مختلف و خاستگاه های ایدئولوژیک متفاوت، جهان در تب و تب التهاب اقدامات تروریستی می سوزد و روزی نیست که یک حادثه خونبار جان انسانی را نگرفته و خانواده ای را دغدار و مصیبت زده نکند.

اما نکته جالب توجه در این میان آنست که در برخوردهای جهانی و رسانه ای با این حوادث شاهد آن هستیم که واکنش های بس متفاوتی جامه عمل می پوشد به مثابه آنکه جان انسان ها و قربانی های حوادث تروریستی همسان و هم ارزش نیست و تفاوت میان قربانیان خاورمیانه ای با شهروندان غربی آسیب دیده از حوادث تروریستی وجود دارد.

آخرین نمونه از این برخوردهای دوگانه و بدور از توازن و انصاف را طی ساعات گذشته به هنگامه ای نظاره گر شدیم که در لندن یک سلفی تروریست، به شهروندان حمله برده و هم خود را به هلاکت رسانده و هم سه شهروند از جمله یک پلیس را به قتل رساند و نزدیک به بیست نفر را نیز زخمی کرده است که حال شماری از این افراد نیز وخیم گزارش شده است.

خبری که به سرعت به سر تیتر رسانه های جهانی راه یافت و کماکان نیز واکنش ها بدان ادامه دارد، از جمله آنکه وزیر امورخارجه ایالات متحده نیز ساعتی پس از وقوع این حادثه به محکومیت این اقدام تروریستی پرداخت.

همه رسانه های جهانی با آب و تاب مشغول گزارش این حادثه دلخراش هستند و از جنایت مردی می گویند که با ماشین خود به مردم در مقابل پارلمان انگلیس کوبیده و سپس به یک پلیس با چاقو حمله کرده و با ضرب گلوله یک پلیس دیگر از پای درآمده است.

اما چند هزار کیلومتر آنسوتر، همین امروز در رقه سوریه در آرامگاه و مامن اصلی تروریست های داعشی، هواپیماهای آمریکایی با حمله به یک مدرسه که پناهگاه خانواده های بیگناه قربانی خشونت ها در سوریه بوده است، ۳۳ نفر از شهروندان سوری را در کسری از دقیقه به قتل رسانده و تومار حیات آنان را درهمپیچیدند.

حمله به بهانه مبارزه با تروریسم انجام پذیرفته اما اشتباهی فاحش رخ داده و جان شهروندان بی گناه را گرفته است اما این خبر دهشتناک که به لحاظ ابعاد فاجعه و تعداد کشته ها و مجروحان بسیار فراتر از حادثه تروریستی لندن است، تنها جایگاهی نازل در اخبار ارسالی از رسانه ها یافته و هیچ ابراز همدردی و تاسفی را هم در پی نداشته است و تنها مقامات رسمی ائتلاف نظامی مورد حمایت آمریکا اعلام کرده اند که علت این حادثه را مورد بررسی قرار خواهند داد!

اینکه باید حادثه تروریستی لندن محکوم شده و تقبیح گردد، کسی شک و شبهه ای ندارد اما چرا حداقل در بازتاب های رسانه ای تفاوت فاحش و آشکاری را در مواجهه با حادثه رقه شاهد هستیم؟؟ آیا خون آن سه شهروند غربی از ۳۳ شهروند عرب سوری رنگین تر است؟ درست است که اولی حادثه تروریستی خوانده می شود و از ان جهت که اقدامی بسیار نادر در غرب نسبت به حوادث هر روزه در خاورمیانه است به طور طبیعی ارزش خبری بیش تری یافته و توجهات را به خود جلب می کند اما تکرار حوادث دهشتناک در خاورمیانه یا ارزش خبری همجواری حادثه در لندن برای رسانه های غربی نباید این برداشت و تلقی را در مخاطبان ایجاد کند که گویی جان شهروندان خاورمیانه نسبت به شهروندان غربی ارزش کمتری دارد

آنهم درست در موقعیتی که همین تفاوت ها و واکنش های تبعیض آمیز بستری برای پروپاگاندای تروریست ها برای جذب نیروهایشان مهیا کرده و از طرف دیگر این نکته هم کتمان شدنی نیست که حمایت های طرف های غربی از تروریست های افراطی به بهانه های مختلف وضعیت خاورمیانه را به این سر و شکل درآورده و آنها بیش از همگان در این زمینه مسئولیت و نقش آفرینی داشته اند.

آن ۳۳ نفر بیگناه و از همه جا رانده شده که اینچنین قربانی می شوند و هیچ صدایی برای ابراز اعتراض ندارند، مظلومان مغضوب، غربی هایی هستند که هنوز برای مواجهه با تروریسم به کژراهه می روند و با دمیدن بر دامنه این تبعیض ها هر روز بیش از دیروز آب به آسیاب افراطی ها می ریزند و گویی تجربیات گذشته آنان را توبه کار نکرده است.

بی شک اسلام این دین رحمانی هیچ قرابت و سنخیتی با تفکرات معوج و تفاسیر من عندی مشتی تروریست متظاهر و منافق به ظاهر مسلمان ندار دو رسانه های غربی در حوادث اینچنینی به جای پروپاگاندا روی ادعاهای چنین گروه هایی کاش با تریبون دهی به متفکران و نخبگان مسلمان به آگاهی بخشی به مردم جهان می پرداختند اگر حسن نیست در مواجهه با تروریسم داشتند و از طرف دیگر بدون برخوردهای تبعیض آمیز که ریشه نیروگیری تروریست ها در آن خفته است، پایه های رشد و نمو‌ تروریست های افراطی در خاورمیانه را می خشکاندند.
کشتن هر انسان بی گناهی به مثابه کشتن تمامی انسان هاست، این آموزه بسیار بزرگ قرآن و اسلام برای همه مردم جهان در همیشه تاریخ است و کاش نگاه همگانی جهانی به مقولات اینچنینی برآمده از این آموزه و تفکر شکل گرفته و مورد توجه قرار می گرفت که راه ریشه کردن تروریسم در این دیدگاه جای دارد و بس

مع الاسف حوادث تروریستی اخیر و واکنش های پیامدی آن نشان می دهد که با این دیدگاه و ملزومات آن فاصله بسیاری داریم و با این رویکردها و عملکردها بعید است مبارزه با تروریسم از سطح شعار پا فراتر گذارد…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این تناقض به شکل عوامفریبانه و خسته کننده هی تکرار میشود و نویسنده های مختلف به شکلی مسئله را با آب و تاب و سوزناک شرح میدهند که گویی قاره آمریکا را کشف کرده‌اند. دلیل تفاوت در ارزش جان انسانها نیست، بلکه ارزش خبری آن است. در کشوری مانند سوریه که سالهاست روزانه صدها نفر کشته میشوند مرگ 30-40 نفر دیگر خبر جدید نیست. ولی در انگلستان که چنین اتفاقاتی کمتر رخ میدهد ارزش خبری دارد. کجای درک این مسئله دشوار است؟

  2. تفاوت نگاه وباوراينكه بني آدم همگي ازيك جنس بوده وتفاوتي بين انها وجود ندارد زماني معني پيداميكندكه اين موضوع بطور ريشه اي وعميق درجسم وجان حكومتگران وعامه جامه رسوخ پيداكند حال حرف وعمل دولت وملت به اصطلاح جهان اول وجهان سوم رامقياسه كنيدانگاه درك موضوع راحتترخواهدبود. دريكي دكتري چشم پزشك صدهزاران چشم رأازبيخ وبن ميسوزاند وان دكردكترنيست وليكن مرحم گزارزخمهاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا