خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابراهیم عامری معلمی پاک و روشنفکری اصیل

«محمد کیانوش راد» نماینده مردم اهواز در مجلس ششم، در یادداشتی درباره ی «ابراهیم عامری»در سایت آراس نوشت:

🔹زندگي ابراهيم عامري نيز ، آميزه اي از پاسخ هاي درست و نادرست بوده است همه ما نيز ، همواره در معرض اشتباه بوده و هستيم. مهم شجاعت اخلاقي ، در پذيرفتن راه حل هاي درست مسايل است. ابراهيم عامري را در ديار خويش بايد در زمره ي روشنفكري ِ ارگانيك تعريف کرد. روشنفكري در كنار مردم.

🔹امسال ، ده فروردين ٩٦ ، ابراهيم عامري ، فعال سياسي ِ اصلاح طلبِ عرب و دبير رياضي بازنشسته ، وارد هفتاد و يكمين سال زندگي خود مي شود . عامري هنوز هم پر انرژي و پر انگيزه است . در سن و سال عامري، كمتر فعال سياسي را درخوزستان و پا به پاي جوانان خواهيد يافت.

🔹زندگي ، آنگونه كه پوپر مي گويد: سراسر حل مساله است. راه حل هاي درست و نادرست و سرانجام با “مهندسي تدريجي اجتماعي” و سعي و خطاها، راهي به حل درست و يا به بيان بهتر موجه تر، عقلا ني تر و قانع كننده تر از هستي و هر مساله ريز و درشت زندگي ما انسان ها است.

🔹مهندسي تدريجي نه تنها شامل جامعه ، كه شامل ِ گروه هاي اجتماعي و خودِ فرد و در مسيرِشدنِ دائمي انسان موضوعيت دارد.

🔹زندگي ابراهيم عامري نيز ، آميزه اي از پاسخ هاي درست و نادرست بوده است.
همه ما نيز ، همواره در معرض اشتباه بوده و هستيم. مهم شجاعت اخلاقي ، در پذيرفتن راه حل هاي درست مسايل است.

🔹ابراهيم عامري را در ديار خويش بايد در زمره ي روشنفكريِ ارگانيك تعريف نمود. روشنفكري در كنار مردم .

🔹رخداد انقلاب اسلامي ، عامري را از مدرسه ، به مسوليت هاي اجرايي ، از جمله ، همكاري با هيات هاي واگذاري زمين و فرمانداري كشاند ، سپس كنارش زدند و خود نيز كناره گزيد .

🔹دوم خرداد، دگر بار، عامري را به ميدان جامعه و سياست كشاند. ساحتي گسترده تر و در ميانه ي ميدانِ جامعه و حكومت و عرب و عجم .

🔹از تجربه جديد ِ وفاق ، با يار ديرين و نكته دان اش، عبدالله سلامي ، تا افت و خيز سياسي – اجتماعي . كاميابي و ناكامي وفاق ، و درك ديگري از فعاليت مدني غير جزيره اي، در جامعه چند قومي خوزستان بايد ياد کرد.

🔹تجربه وفاق و آفاق ، ابهام و تغيير در استراتري منطقه اي و بومي فعالان عرب را رقم زد. عامري در ابهام نماند و از اين مرحله عبور كرد . اگرچه – برخي كه از او آموخته بودند، اكنون ، همچنان ، در قدم هاي اوليه مانده اند و سخنان گذشته را تكرار مي كنند.

🔹ابراهيم عامري هنوز هم ميل دانستن و درك تجربه هاي نو و كاربردي و بومي كردن آنها را دارد. مساله اي که در ميان سياسيون خوزستاني كمتر به چشم مي آيد.

🔹عامري ، در كنار عبدالله سلامي ، تاثيرگذارترين شخصيت هاي عرب خوزستاني ، در ميان روشنفكران عرب خوزستاني اند.

🔹عامري بي آنكه سوداي رهبري عرب هاي خوزستان را در سر داشته باشد (امري كه گه گاه، رقابت بر سر آن مشهود است) به عنوان مدافعي راستين، در كنار مردم عرب ايستاده است.

🔹گفتگو و تعامل و همكاري، و درك و شناخت ديگر اقوام خوزي و رهايي از استراتژي جزيره اي عمل کردن، حاصل عمري تلاش و مجاهدت و درك نوين عامري است.

🔹تقدم دموكراسي خواهي بر قوميت گرايي ، راه را براي تنفس مطالبات و حقوق قومي و حفظ هويت قومي نيز خواهد گشود . اولويت قوميت و ناسيوناليسم (چه از نوع ِ فارسي يا عربي و يا تركي يا…) بر دموكراسي ، علاوه بر تفرق بيشتر اقوام، راه بي بازگشت وانحطاط پله به پله ، از قوم ، تا قبيله و ايل ، و از ايل و قبيله تا بيت وخانه را مي گشايد.

🔹طرح فارس هراسي و يا عرب هراسي ، دو لبه يك قيچي ، براي هدفي واحد ، يعني جدايي ميان قوميت هاست. دو لبه قيجي كه در همكاري نانوشته و پنهان ، بدنبال جزيره اي كردن قوميت هاست .

🔹سياست جذب اقوام ديگر و با همكاري ، در مقابل سياست دفعي و جزيره اي كردن اقوام ، نقشه راه واقع بينانه اي است كه عامري ، در اخرين مصاحبه اش ، برآن تاكيد ورزيد.

🔹عامري درساحتِ منطقه اي ، روشنفكريِ سنتي ، و سياستمداري پوپوليسم و جزم انديش و دگماتيسم نيست. او همچون روشنفكري ارگانيك ، آنگونه كه گرامشي ترسيم مي كند فعاليت داشته است.

🔹افرادي چون عامري و سلامي را در ميان فعالانِ عرب ، مي توان روشنفكراني ارگانيك ، آنگونه كه گرامشي تبين کرده است ناميد. فعالاني مردمي كه فاصله خود را ميان قدرت و حكومت و مردم همچنان به نفع مردم حفظ کرده اند.

🔹روشنفكران ِ سنتي از نظر گرامشي ، روشنفكرِ طبقه حاكم است. روشنفكري كه وظيفه اش حفظ منافع و هژموني طبقه حاكمه است.
روشنفكر ارگانيك ، از طبقه خود فاصله مي گيرد، و به نوعي پادهژموني توليد مي كند ، و سعي در رساندن طبقه كارگر و توده ها ، به حقوق و منافع حقيقي شان دارد. اين دسته از روشنفكران بدليل حضور در ميان مردم، جهان را آنگونه تحليل مي كنند كه هست و نه آنگونه كه نظام حاكم و سلطه از آنها مي خواهد.

🔹روشنفكر ارگانيك با كار دائمي و مساله يابي و پاسخ يابي براي آن ، براي رهايي مردم و توده ها گام برمي دارد و حلقه ميانجي و واسطه ميان توده ها و روشنفكران است.

🔹عامري سياست ورزي واقع بين است كه ملاحظه ي قدرت و مصلحت و تعامل ، شيوه اي متفاوت از فارس هراسي و يا عرب هراسي را پيش روي جوانان عرب نهاده است. او به همگرايي ، با حفظ هويت ها مي انديشد.

🔹شايد روزي همگان دريابند كه ، انسان بودن و انسان ماندن ، بالاتر و مهمتر از جنس و رنگ و زبان و نژاد و مليّت و قوميت و قبيله و ايل و طايفه و حتا ايدئولوژي است.

🔹سياست ورزي عامري در خوزستان ، الگوي خوبي از تعامل با حاكميت و ساير اقوام ، ذيلِ مطالبات دموكراسي خواهي و عدالتخواهي است.

🔹عامري و سلامي همزمان ، آماج حملات تند ِمحافظه كاران و اصول گرايان و همچنين تندروهاي افراطيِ قومي از دو جناح فارس و عرب هستند.

🔹در روزگار قحطي پاكي ، عامري ، انساني پاك و معلمي دلسوز و روشنفكري متعهد مانده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا