خرید تور تابستان ایران بوم گردی

و شاید احمدی نژاد …

«علی اکبر جوانفکر» مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری، در یادداشتی تلگرامی با تیتر «مسائل شفاف را پیچیده نکنیم!»، درباره ی یک جمله ای از سخنگوی شورای نگهبان نوشت:

رهبر معظم انقلاب در سخنانی که پنجم مهرماه سال گذشته در جلسه درس خارج ایراد کردند از توصیه و پیشنهاد خود به دکتر احمدی نژاد دایر بر عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری خبر دادند و به روشنی تاکید کردند که “نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی دانیم شما شرکت کنید”.

ایشان طی همین سخنان افزودند: به شما نمی‌گویم هم وارد نشو. امر و نهی نیست. حالا بعضی گفتند آقا دستور دادند، امر کردند، نه، گفتیم صلاح نمی‌دانیم.
سخنان رهبری به وضوح بیانگر آن است که توصیه ایشان از باب مصلحت اندیشی است و هرگز تمایل نداشته اند که حق قانونی، سیاسی، اجتماعی و شهروندی یک فرد در قامت رئیس جمهور سابق نقض یا نادیده انگاشته شود و به همین سبب تصریح کرده اند که این یک امر و نهی یا دستور نیست.

واکنش دکتر احمدی نژاد به این سخنان نیز حائز اهمیت است زیرا اثبات کننده این مهم است که حتی در حد مصلحت اندیشی رهبری نیز از ایشان تبعیت می کند ، نظر و دیدگاه خود را که احتمالا می تواند متفاوت بوده باشد، کنار می گذارد و پایبندی خود را به توصیه و تاکید ولی فقیه نمایان می سازد.

آقای عباس کدخدایی سخنگوی محترم شورای نگهبان در تازه ترین اظهارات خود به توصیه مزبور اشاره کرده و گفته است : توصیه مقام معظم رهبری نسبت به دکتر احمدی نژاد به عنوان یک امر قانونی هم می‌تواند محسوب شود.

بنده سخنان آقای کدخدایی مبنی بر قانونی بودن این توصیه را بیشتر متاثر از کم دقتی ایشان و عدم توجه به ابعاد موضوع می دانم زیرا در مساله ای که رهبر معظم انقلاب آشکارا و موکدا آن را حتی از قالب دستور و امر و نهی نیز خارج ساخته و در حد توصیه به یک برادرمومن ، نصیحت و خیرخواهی معنا کرده اند ، نمی توان آن را یک حکم حکومتی یا به زعم سخنگوی محترم شورای نگهبان ، قانون تلقی کرد.

چنین به نظر می رسد که اظهارات ایراد شده از سوی جناب آقای کدخدایی ، منعکس کننده نظرات شخصی ایشان است و پرسش تند و تیز خبرنگار مطرح کننده سئوال نیز در پاسخ ارائه شده موثر بوده است.

از نظر حقوقی بعید است شورای محترم نگهبان نظر ابراز شده از سوی جناب آقای کدخدایی را مورد تایید قرار دهد زیرا قانون اساسی در نوبت های مختلف بر رعایت حقوق اساسی آحاد جامعه و آزادی های مصرح در آن تاکید کرده است و بسیار دور از ذهن به نظر می آید که شورای مزبور به یک نصیحت خیرخواهانه رهبری از منظر حکم حکومتی بنگرد و به آن جنبه قانونی بدهد.

این احتمال از نظر دور نیست که موقعیت زمانی و شرایط خاص کشور بسترساز توصیه رهبر معظم انقلاب به دکتر احمدی نژاد برای عدم ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری بوده است، بنابراین تحولات داخلی و خارجی ایران در ماههای اخیر می تواند تغییر نظر رهبر انقلاب در این موضوع را به دنبال داشته باشد ، بویژه با توجه به این حقیقت که نامزد شدن دکتر احمدی نژاد در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری به یک مطالبه فراگیر در میان مردم تبدیل شده و ایشان برای این منظور به شدت تحت فشارهای پیدا و پنهان مردم قرار دارند.

سخنگویی در یک جمع انگشت شمار مانند شورای نگهبان به لحاظ ماهوی با سخنگویی در نهادهایی مانند دولت یا وزارت امورخارجه متفاوت است زیرا مباحث مربوط به این شورا جنبه حقوقی و قانونی پیدا می کند ، بنابراین سخنگوی محترم شورای نگهبان باید مراقبت کند که نظرات شخصی او به عنوان نظرات اعضای محدود شورا مطرح نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. منقول است در عصرحمله مغول دریکی از مناطق تحت اشغال چنگیزیان جمعی (احتمالا درکرمان)گرد هم امده بودند سوار مغولی از کنارشان گذشت سلاحی همراهش نبود به انان گفت همین جا بایستید تا شمشیرم را بیاورم وهمه تان را از دم تیغ بگذرانم انان از جایشان حرکت نکردند(دیگرچیزی برای از دست دادن نداشتندحتی جانشان)سرباز مغول با اسلحه اش انان را گردن زد .نمیدانم این جانوران بعد از ان 8 سال تونل وحشت از جانمان چه میخواهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا