خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آسیب ناشی از آلودگی نوری، نسل های بعدی را نیز گرفتار می کند

نتایج یک مطالعه جدید روی حیوانات موید یافته های قبلی مبنی بر عوارض آلودگی نوری بر سلامتی است و نشان می دهد که اثرات مخرب قرار گرفتن در معرض نورهای مصنوعی شبانگاهی به نسل های بعدی منتقل می شود.
آسیب ناشی از آلودگی نوری، نسل های بعدی را نیز گرفتار می کند
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک آلرت، محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در این مطالعه متوجه شدند، بچه موش هایی که والدین آنها قبل از جفت گیری از روشنایی روز و یا تاریکی شب محروم باشند، با سیستم ایمنی ضعیف و ضعف فعالیت غدد درون ریز به دنیا می آیند.
‘یاسمین سیسه’ دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اعصاب در دانشگاه ایالتی اوهایو که هدایت این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: نتیجه این مطالعه نشان می دهد که اختلالات شبانه روز اثرات طولانی مدتی بر فرزندان دارد و این موضوع نگران کننده است.
مطالعاتی که پیش از این روی انسان و حیوان انجام گرفت، نشان می دهد که مجموعه ای از مشکلات مختلف در رابطه با سلامتی از جمله سرطان و دیابت با قرار گرفتن در معرض نور در طول ساعاتی که به طور طبیعی باید تاریک باشد، ارتباط دارند و این اطلاعات نگرانی هایی را درخصوص استفاده از رایانه، تبلت ها، تلویزیون ها و تلفن ها در ساعات اواخر شب ایجاد کرده است.
اما براساس تازه ترین تحقیق صورت گرفته روی موش های همستر، این آسیب ها به موش های والد محدود نمی ماند، بلکه نسل بعدی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
براساس یافته های قبلی، اختلال غدد درون ریز که بر اثر عوامل استرس زا در موش های بالغ ایجاد می شود، می تواند به تغییرات فیزیولوژیکی و رفتاری در فرزندان آنها منجر شود؛ همچنین حیوانی که در شب در معرض نور قرار می گیرد، تغییرات گسترده ای را در غدد درون ریز و سیستم ایمنی اش تجربه می کند.
در جریان مطالعه جدید، محققان همسترهای بزرگسال از هر دو جنسیت را به دو گروه تقسیم کردند و برای 9 هفته یک گروه را در معرض یک چرخه استاندارد طبیعی روز روشن و شب تاریک قرار دادند و وضعیت چرخه روز روشن و شب نیمه روشن را برای گروه دوم در نظر گرفتند.
بعد از جفت گیری، هر دو گروه در شرایط استاندارد نوری قرار گرفتند و بچه های این همسترها نیز بعد از تولد در شرایط استاندارد روز روشن و شب تاریک پرورش یافتند. سپس محققان این بچه موش ها را در معرض یک سری آزمایش ها قرار دادند تا متوجه شوند که آیا قرار گرفتن پدر و مادرهای آنها قبل از جفت گیری در معرض نور در شب، تاثیری بر بچه موش ها داشته است یا خیر.
آنها متوجه شدند که قرار گرفتن موش ها در معرض نور کم در شب پیامدهای مختلفی برای فرزندان داشت و ظاهرا موش های پدر و مادر دستورالعمل های ژنتیکی را به طور جداگانه منتقل کردند که به واکنش ایمنی فرزندان آسیب زد و فعالیت غدد درون ریز را کاهش داد. علاوه بر این برخی از این تاثیرات تنها در فرزندان ماده و یا تنها در فرزندان نر مشاهده شد.
محققان در همسترهایی که والدین آنها شب ها در معرض نور قرار گرفته بودند، کاهش پاسخ ایمنی در زمان مواجهه با ماده خارجی، تغییرات در فعالیت ژنتیکی در طحال و آسیب های بالقوه به سیستم غدد درون ریز مشاهده کردند و دریافتند که این آسیب ها از هر دو والد منتقل شده است.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا