خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقش مهم «عوام» در تعیین تکلیف جوامع امروز!

به گزارش انصاف نیوز، «حمید هوشنگی» روزنامه نگار در فیسبوک نوشت:

ساده انديشان، عوامند، لزوماً بيسواد هم نيستند! وجه اشتراکشان دلواپسی است و قدرت تحلیل نتایج دراز مدت تصمیماتشان را هم ندارند و به سادگی تحریک پذیرند.

عوام هم عوامند چه در بريتانيا زندگي كنند، چه در فرانسه، آمريكا و یا در ايران! روش های تحريك عوام و دلواپسان هم با يكديگر تفاوتي ماهوي زیادی ندارد. در ايران بسادگي مي توان عوام را عليه طبقات بالا دست تحريک كرد و به ایشان وعده هاي دست نيافتني داد! در بريتانيا، فرانسه و بیشتر کشورهای غربی اروپا، در سالهای اخیر، عموماً این تحریک با «بزرگنمائی خطر مهاجران خارجي» صورت می گیرد و در آمريكا با بهره برداری سالوسی ترکیبی از غرور کاذب آمريكايي و خطرات مهاجرین مسلمان و مکزیکی با وعده اشتغال و امنیت، آنهم در کشوری که نیمی از مردم اسلحه دارند!

واقعیت این است که از سال ٢٠٠٨ غرب با بحران اقتصادی عظیمی روبرو شده است. علائم زیادی وجود دارد که نشان می دهد غرب هنوز هم نتوانسته است عوارض آن بحران عمیق اقتصادي را درمان كند. به همین دلیل در چند سال اخیر شاهد بوده ایم که گروهی از سياستمداران و برنامه ریزان ناتوان و سالوس غرب، از وجود ساده اندیشان دلواپس جوامعشان حد اکثر سوء استفاده را کرده و با عوامفریبی خود را پشت معضل بشدت بزرگنمائی شده «خطر مهاجرين خارجی» و ناسیونالیزم تشدید شده پنهان كرده اند.

به ترکیه اردوغان نگاه کنید، ایشان سوء استفاده از «ناسیونالیزم» عوامفریبانه ترک را تا به کجا کشانیده اند که با وجود به زندان فرستادن چهل هزار نفر در نه ماه اخیر و بیکار کردن بیش از یکصدهزار نفر به اتهام شرکت در یک «کودتای مشکوکم، اخیراً مدرس «دموکراسی» شده اند و به ترک های مقیم اروپا تلویحاً مشعشعانه توصیه می فرمایند، به جای سه فرزند، پنج فرزند بیاورید تا میخ اسلام را در اروپا به زمین بکوبیم! بنابراین رهبران هم می توانند «عوام» باشند!

به نظر می رسد با تبلیغ دموکراسی، اینک در جوامع مختلف «عوام» با تحریک سیاستمداران سالوس به نیرویی تعیین کننده تبدیل شده اند. به باور من، در تصمیم گیری برای امور بسيار مهم جامعه، یا راي عوام را نبايد پرسيد و یا در این گونه «موارد نادر»، باید اجازه داد کارشناسان، متفکرین و خبرگان جامعه با تفکرات مختلف، به گونه ای برابر، وظیفه روشنگری جامعه را به عهده گیرند و بعد نظر عامه را پرسید.

ايرادي هم نمي بينم كه اگر خواستيد مرا «ديكتاتور» بخوانيد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا