خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا فارس برای هاشمی دایه مهربان‌تر از مادر شد

به گزارش انصاف نیوز، در یادداشت ارسالی علی هادیلو، به رویکرد خبرگزاری فارس به صورت ویژه در قبال آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخته شده است. متن کامل این یادداشت در پی می آید و آمادگی انتشار پاسخ در این زمینه نیز وجود دارد:
رسانه ای که در دوران احمدی‌نژاد در خوش‌خدمتی به دولت سنگ‌تمام گذاشت و در تخریب و تخطئه آیت الله هاشمی و منتقدان دلسوز هرچه در توان داشت رو کرد، در روزهای اخیر، یاداشت های انتقادی روی خروجی خود قرار می دهد که گویا در دفاع از حرمت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رسانه پیشتاز است.
پس از دیدار هیئت پارلمان اروپا با آیت الله هاشمی و رفتار غیر دیپلماتیک رییس هیئت و اتفاقات پس از آن روزی نیست که خبرگزاری فارس به بهانه دفاع از لزوم حفظ حرمت ایشان یاداشت، گزارش و یا طنزی در این زمینه منتشر نکند و داعیه دار دفاع از حرمت ایشان نباشد، به گونه ای که که در وهله اول ممکن است به نظر برسد این رسانه دایه مهربان تر از مادر شده است، حال آنکه نیم نگاهی به تیترها و محتوای این گزارش ها از جمله «راهکارهای حفظ احترام هاشمی» نشان می دهد که این مدح شبیه به ذم نه تنها حمایت نیست که خود اهانت آشکاری به یار دیرین امام رهبری است و موذیانه، همان پروژه نخ نما شده تخریب را دنبال می کنند. برجسته سازی این موضوع در شرایطی که رویدادهای خبری مهمتری در کانون توجه سایر رسانه ها قرار گرفته است و حتی کرونبرگ، رییس هیئت پارلمان اروپا گفته که ماجرا به بی‌اطلاعی او از پروتکل باز می‌گردد، گویای این است که این موضوع بی ربط به دشمنی گردانندگان این رسانه با رییس جمهور اسبق ایران نیست.
در اثر گرانسنگ «کلیله و دمنه» آمده است که برخی از دشمنی ها با ریش سفیدی دیگران ممکن است به دوستی و مودت تبدیل شود، اما عداوت ذاتی هیچ گاه از بین نمی رود. خبرگزاری فارس نیز در طول هشت سال گذشته چنان رفتار کرده است که گویی با سیاستمدار با تجربه ایرانی دشمنی ذاتی دارد. چه کسی است که یادش رفته باشد در دو دولت احمدی نژادی این رسانه همگام با صدا سیما بزرگترین پایگاه حمایت از دولت وقت و تخریب هاشمی و دیگران نخبگان منتقد بود، البته بگذریم که طنز جالب روزگار این بود که ممدوح رسانه مثل همه ممدوحان جفاکار ادبیات کلاسیک نه تنها قدر این خوش خدمتی ها را ندانست که حتی پار را فراتر گذاشت و مدال «رسانه امنیتی» را بر سینه این رسانه نشاند.
این جفای آشکار ممدوح اگر چه موجب انتقاد این رسانه از برخی چهره های دولت همچون مشایی شد، اما مانع از تداوم حمایت بی دریغ از تیم دولت نشد، حال آنکه در این دوران روزی نبود که آتش توپخانه سنگین این رسانه به سمت یکی از نخبگان نشانه نرود، حملات گسترده ای که فوج فوج نخبگان و فرهیختگان کشور را از این رسانه رویگردان کرد. در دوران مدیریت مهدی فضایلی و حتی حمیدرضا مقدم فر هرچند این رسانه هیچ توجهی به نظرات نخبگان و منتقدان نداشت با این وجود حداقل در تخریب آنان نیز افراط نمی کرد، اما دوران مدیریت نظام الدین موسوی آغاز تغییر رویه ای محسوس در فعالیت های خبری این رسانه بود، اغلب خبرنگاران غیر سیاسی این رسانه که سالها در سرویس های مختلف تجربه اندوخته بودند و از خبرنگاران زبده بودند، پس از انتخابات ۸۸  از یک سو شاهد رفتارهای غیر حرفه ای از سوی برخی همکاران خود بودند و از سوی دیگر با خیل عظیمی از نخبگان کشور مواجه بودند که این رسانه را به دلیل بی اخلاقی های رسانه ای تحریم کرده بودند و با خبرنگارانش مصاحبه نمی کردند، خبرنگاران زیادی در این دوران، خطر استعفا و بیکاری را به جان خریدند و سیل آسا به دنبال مفری دیگر گشتند. تعداد بالای مهره های سوخته این دوره خبرگزاری فارس، اظهر من الشمس است و لزومی ندارد به اسامی کسانی که در این دوران به سایر رسانه ها و یا رسانه های خارج از کشور پناه بردند، اشاره ای کنیم.
پس از انتخابات ریاست جمهوری سال جاری که قطعا حماسه سیاسی بزرگی در تاریخ ایران زمین بود، باز این رسانه ذره ای در دشمنی با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر بزرگان کشور تجدید نظر نکرد. البته شاید این دشمنی ها بی تاثیر از قطع شدن رانت های فراوان وزارتخانه های دولت نهم و دهم نباشد، در حالی که احمدی نژاد با سهمگین ترین حملات، عاشقان دلسوخته را از خود دور می کرد، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نظام الدین موسوی، مدیرعامل کنونی این خبرگزاری را دوست گرمابه گلستان خود ساخته بود. جلسات محرمانه وزیر همیشه میزبان رفیق شفیقی از فارس بود که در آستانه هر تصمیم انتحاری فرهنگی وعده حمایت می داد.
نظام الدین موسوی در یکی از این جلسات، برای رفع نگرانی وزیر از عواقب پلمپ مهمترین صنف سینمایی کشور و برخی انتشارات دگراندیش عهد کرد که پس از قدم گذاشتن وزیر در میدان مین توقیف، شایستگی حمایت های بی دریغ این رسانه را خواهد داشت، از این رو بود که تصمیم گیرندگان خبرگزاری فارس شبانه روز می کوشیدند تا با حملاث بی سابقه به خانه سینما و نشر چشمه وعده های مدیر خبرگزاری و مشاور وزیر ارشاد به حسینی را جامه عمل بپوشانند. این موضوع را یکی از مشاوران وزیر ارشاد سابق به برخی خبرنگاران گفته است، عین گفته نظام الدین موسوی در یکی از جلسات خطاب به حسینی این است «شما خانه سینما و نشر چشمه را ببندید ما همه جوره حمایت خواهیم کرد»، شاهد این مدعا خبرنگارانی هستند که جملات را شنیده اند و اسنادی که در بایگانی های وزارت ارشاد خاک می خورد و همچنین ناگفته هایی که در صورت لزوم افشا خواهد شد. امروز احمدی نژاد و دورانش به پایان رسیده است، اما دشمنی و بغض خبرگزاری فارس از مات بزرگ در شطرنج بزرگ سیاست به پایان نرسیده است و هر روز زبانه می کشد تا چه زاید سحر …

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا