خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نرخ واقعی ارز با توجه به قیمت آن در سال 92 چیست؟

در طول عمر دولت روحانی، قیمت سکه 6 درصد کاهش داشته است.

متین‌دخت والی‌نژاد در خبرآنلاین نوشت: «ما شاهد هستیم که دلار بعد از چند ماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌ها است. چقدر ما در این 7، 8 سال گذشته شاهد تغییر پیاپی مدیران بودیم؟» این بخشی از توضیحات حسن روحانی در سخنرانی‌های انتخاباتی اش است که حدود 4 سال پیش انتشار پیدا کرد.

این سخنان از آنجا نشات می‌گرفت که در دولت نهم و دهم بازار ارز و سکه با بی‌ثباتی شدیدی روبه‌رو شده بود؛ تا جایی که آمارها حاکی از آن است که طی 4 سال اول دولت محمود احمدی‌نژاد قيمت سکه حدود 87.7 درصد افزایش پیدا کرد.

گزارش‌های رسمی دولت نیز بیانگر آن است که که در طول سال‌های 1384 تا 1392 قیمت سکه 116 هزار و 988 تومان به یک میلیون و 266 هزار و 872 تومان افزایش پیدا کرده است. این نشان می‌دهد که در طول 8 سال فعالیت دولت احمدی‌نژاد، قیمت سکه 982.9 درصد رشد پیدا کرده است.

این در حالی است که دولت روحانی با سکه یک میلیون و 266 هزار تومانی آغاز به کار کرد و پس از گذشت نزدیک به 4 سال، هم‌اکنون قيمت سکه یک میلیون و 190 هزار تومان است. به عبارتی در طول عمر دولت روحانی، قيمت سکه 6 درصد کاهش داشته است.

در حال حاضر وضعیت بازار این‌گونه است که هم‌اکنون قيمت سکه متناسب با قيمت طلای جهانی در بازار نوسان پیدا می‌کند و تنها در دوره‌هایی که تنش‌های ترامپ در بازار به وجود آمد، سکه نوسان ناگهانی داشت.

بازار ارز در دولت روحانی و احمدی‌نژاد

در بازار ارز نیز نوسان قیمت‌ها در دوران دولت قبل شدید بود. دلار طی 8 سال دولت نهم و دهم 298.5 درصد گران شد. به عبارتی، در زمانی که محمود احمدی‌نژاد در خردادماه سال 1384 به عنوان رییس دولت نهم انتخاب شد، دلار 898 تومان بود و 8 سال بعد و در زمانی که حسن روحانی در انتخابات سال 1392 رییس‌جمهور شد، نرخ دلار به حدود سه برابر افزایش یافت؛ به طوری که متوسط قیمت نرخ دلار براساس گزارش بانک مرکزی در خردادماه 1392، 3579 تومان بود.  این در حالی است که هم‌اکنون قیمت دلار 3 هزار و 750 تومان است. به عبارتی در دوران دولت یازدهم، قیمت دلار 4 درصد افزایش داشته است.

در همین خصوص، اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان در گفت‌و گو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: «نوسان شدید قیمت ارز از سال 86 که تحریم‌ها شروع شد، آغاز شد. دوازده سال قبل فنر ارز جمع شده بود. دولت‌ها براساس مصوبه تشخیص مصلحت نظام موظف بودند هر سال تفاضل نرخ تورم داخلی کشور از تورم آمریکا را به نرخ ارز اضافه کنند. اما این کار انجام نشد و سال 89 فنر ارز حرکت کرد و دلار 4 برابر شد.»

وی می‌افزاید: «اتفاق بد این بود که نوسان و تلاطم در بازار ایجاد شود. اگر با یک شیب ملایم دلار افزایش قیمت داشته باشد، مشکلی پیش نمی‌آید. نرخ تورم باعث می‌شود که قیمت دلار افزایش پیدا کند و این رویدادی طبیعی است. باید قیمت دلار بالا رود.»

به اعتقاد سمیعی، «اشکال عمده بالا رفتن نرخ ارز نیست، حتی در شرایطی که تورم داریم، افزایش نرخ ارز امری مبارک است، ولی اشکال این است که تلاطم‌ها که ایجاد می‌شود، باعث می‌شود که جیب عده‌ای خالی شود و جیب عده‌ای دیگر پر شود. جیب آدم‌های عادی خالی می‌شود و کسانی اطلاع دارند به طور مثال فردا تزریق ارز صورت می‌گیرد، پر می‌شود.»

سمیعی با بررسی نرخ واقعی ارز در سال 96، عنوان می‌کند: «سال 92 که سکان بانک مرکزی در دستان ولی‌الله سیف آمد، در مصاحبه‌ای در سال 92 گفت دلار 3 هزار و 200 تومانی قیمت طبیعی و واقعی است. در این چهار سال نرخ تورم نیز وجود داشته و با توجه به تورم 4 درصدی آمریکا نرخ ارز باید  16 درصد اضافه شود. به عبارت دیگر قیمت واقعی ارز باید حدود  4 هزار و 929 تومان باشد. در واقع همچنان این فنر را نگه داشتند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا