خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک‌ مقام سابق اسرائیل: فلسطینی‌ها معامله قرن را نپذیرند

ایسنا، به نقل از شبکه خبری عربی۲۱ نوشت: یوسی بیلین، سیاست‌مدار اسرائیلی و وزیر دادگستری و معاون وزیر خارجه پیشین در یادداشتی که در روزنامه “اسرائیل الیوم” منتشر کرد، گفت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود هنگام اعلام طرح معامله قرن با منطق تاجری صحبت کرد که در مواضع دو طرف دنبال شکاف است و نه تنها گفت راه‌حلی که هیچ یک از رؤسای جمهوری پیشین آمریکا ارائه نکردند، پیشنهاد می‌دهد بلکه گفت اگر جارد کوشنر، داماد و مشاورش موفق نشود اختلاف بین فلسطین و اسرائیل را حل کند، هیچ کس دیگری هم پس از او موفق به این کار نخواهد شد.

وی افزود: خود کوشنر هم وقتی درباره اقدامات بی‌سابقه برای حل اختلاف فلسطین و اسرائیل حرف می‌زد، در واقع درباره یک دیدگاه و نه یک کشور سخن می‌گفت و تاکید داشت اقتصاد در الویت اصلی حل این اختلاف است.

بیلین ادامه داد: طرح ترامپ شامل ارائه “بخش بزرگی” از کرانه باختری به فلسطینی‌ها، “حفظ” وضعیت موجود در مسجدالاقصی و سایر جزئیاتی است که اعلام شده و این جا به نظر می‌رسد اگر دولت آمریکا “همه” مطالبات فلسطینی‌ها را پذیرفته، طرح معامله قرن راه‌حلی جدید در نوع خود برای تحقق این مطالبات از طریق ارائه ۵۰ میلیارد دلار به فلسطینی‌ها به منظور وسوسه کردن آنها است، اما درکل من به فلسطینی‌ها توصیه نمی‌کنم که آن را بپذیرند.

وی گفت، واکنش هیجانی فلسطینی‌ها اختلاف میان آنها و رژیم صهیونیستی را حل نمی‌کند اما در عین حال، طرح معامله قرن به معنای آخرین راه‌حل مطرح شده برای تشکیل کشور فلسطین، همانطور که ترامپ اعلام کرده، نیست زیرا فلسطینی‌ها همواره آماده گفت‌وگو و مذاکره هستند به شرطی که خط قرمزهایی که قبلا اعلام کرده‌اند، نادیده گرفته نشود.

وی در پایان گفت، طرح ترامپ برای امضای صلح بین فلسطین و اسرائیل و نیز آخرین فرصت برای دستیابی به حل و فصل بین دو طرف نیست. الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری بدون توافق با فلسطینی‌ها نقض آشکار توافق مرحله‌ای میان دو طرف در سال ۱۹۹۵ و قوانین بین‌المللی است. دولت جدید رژیم صهیونیستی که پس از برگزاری انتخابات پارلمانی تشکیل می‌شود اگر طرح معامله قرن را چراغ سبزی برای الحاق‌های آتی در نظر نگیرد، می‌تواند به صلح با فلسطینی‌ها دست یابد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا