خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شروع سال ۹۶ در تماشاخانه ایرانشهر با بی‌نظمی عجیب!

تماشاخانه ایرانشهر در حالی سال ۹۶ را آغاز کرد که برخلاف برنامه اعلام شده از مهر سال گذشته، نه علی رفیعی به سالن سمندریان آمد و نه نادر برهانی‌مرند و هادی عامل به سالن ناظرزاده‌.

نرگس کیانی: مهرماه سال گذشته بود که تماشاخانه ایرانشهر برنامه سالن‌هایش در نیمه اول 96 را اعلام کرد. طبق این برنامه قرار بود سال جدید در سالن استاد سمندریان با نمایش «یک روز خاطره‌انگیز برای دانشمند وو» به کارگردانی دکتر علی رفیعی آغاز شود که نوبت اجرایش از 15 فروردین تا 24 خرداد بود.

همچنین اعلام شده بود سالن دکتر ناظرزاده‌کرمانی از 17 فروردین‌ تا 20 اردیبهشت‌ میزبان دو نمایشِ «پاییز و زمستان» به کارگردانی نادر برهانی‌مرند و «جسدهای پستی» به کارگردانی هادی عامل خواهد بود.

برخلاف وعده داده شده و تاکید تماشاخانه ایرانشهر بر بستن برنامه نیمه اول سال 96 از مهر 95 نه دکتر علی رفیعی به سالن استاد سمندریان آمد و نه نادر برهانی‌مرند و هادی عامل به سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی و هر دو سالن بهار 96 را با بی‌نظمی در برنامه اعلام شده آغاز کردند.

جلال تهرانی و پیام لاریان به جای علی رفیعی

«و چند داستان دیگر» و «سونات پاییزی» نمایش‌هایی هستند که به جای «یک روز خاطره‌انگیز برای دانشمند وو» اجرا می‌شوند.

در سالن استاد سمندریان که قرار بود میزبان رفیعی باشد، پیام لاریان هر روز ساعت 18:30 نمایش «و چند داستان دیگر» را اجرا می‌کند. نمایشی که از آن با عنوان پنج داستان در باب خشونت یاد شده است. بازیگران داستان اول مهدی حسینی‌نیا و حمید رحیمی، داستان دوم معصومه کریمی و مجتبی فلاحی، داستان سوم سینا کرمی، افشین زمانی و الهه شه‌پرست، داستان چهارم سجاد تابش و کیوان ساکت‌اف و داستان پنجم عامر مسافرآستانه، ملودی آرام‌نیا و مریم نقیبی هستند. این نمایش تا 17 اردیبهشت به اجرای خود ادامه می‌دهد.

این روزها همچنین جلال تهرانی نمایش «سونات پاییزی» را براساس فیلمنامه اینگمار برگمان کارگردان سوئدی در سالن استاد سمندریان روی صحنه برده است. بازیگران این نمایش که هر شب ساعت 20:30 روی صحنه می‌رود بهاره رهنما در نقش اِوا و گلچهره سجادیه در نقش شارلوت هستند.

طبق گفته جلال تهرانی در نشست خبری «سونات پاییزی» او از دو ماه و نیم پیش تمرین این نمایش را آغاز کرد. پس می‌توان گفت مسئولان تماشاخانه ایرانشهر برخلاف برنامه اعلام شده از مهر 95، حدودا از بهمن سال گذشته می‌دانستند اثر دکتر رفیعی در سالن استاد سمندریان روی صحنه نخواهد رفت.

مهدی کوشکی و کاوه مهدوی به جای نادر برهانی‌مرند و هادی عامل

«ولپن» و «آوازهای سر شام» هم جای «پاییز و زمستان» و «جسدهای پستی» را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی گرفته‌اند.

سالن استاد ناظرزاده‌کرمانی به جای برهانی‌مرند میزبان کوشکی است که تا 15 اردیبهشت هر روز ساعت 19:15 نمایش «ولپن» از بن جانسون با ترجمه نازنین حاجی‌زاده را اجرا خواهد کرد. بازیگران این نمایش سجاد باقری، حسین برفی‌نژاد، ماهان خورشیدی، غزل شجاعی، امیرحسین طاهری، محمد طیب‌طاهر، صحرا فتحی، عرفان ناصری، آذین نظرى، میلاد نصرالهی، مجید نوروزی، میثم نوروزی و خودِ کوشکی هستند. این نمایش مهر سال 90 نیز در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

به جای هادی عامل هم کاوه مهدوی هر شب ساعت 21 نمایش «آوازهای سر شام» را روی صحنه می‌برد. بازیگران این نمایش که کاری از گروه تئاتر لحظه است علیرضا مهران، فرامرز قلیج خانی، غزاله جزایری، رستا رضوی، امین وحیدی‌پور، سینا نصرالهی، شِیما ملکیان، جعفر کرمانی و سعید رحیمی هستند.

سالی که نکوست از بهارش پیداست؟!

طبق همان برنامه که مهر 95 اعلام شد سالن استاد سمندریان قرار بود پس از اجرای دکتر علی رفیعی، از 30 خرداد تا 28 تیر میزبان «داش آکل» (رضا حداد) و «بوف کور» (محمدعلی سجادی) باشد و در ادامه از اول تا 31 مرداد «برداشت ویژه» (رحمان سیفی‌آزاد) و «مرد، جزء از کل» (پگاه طبسی‌نژاد) روی صحنه بروند تا نیمه اول سال 96 برای این سالن با «آشوب» (جابر رمضانی) و «رولور» (پوریا کاکاوند) که نوبت اجرایشان از پنجم شهریور تا هفتم مهر است تمام شود.

از آن سو سالن دکتر ناظرزاده‌کرمانی هم قرار بود پس از اجرای نادر برهانی‌مرند و هادی عامل، از 24 اردیبهشت‌ تا 24 خرداد شاهد اجرای «مافیا» (بهاره رهنما) و «رخساره» (بهزاد فراهانی) شود. سپس از 30 خرداد تا 28 تیر «شیرهای خان بابا سلطنه» (افشین هاشمی) و «تابوت عهد» (ریما رامین‌فر) و از اول تا 31 مرداد «مرگ و دیگر هیچ» (سمانه زندی‌نژاد) و «من و گربه، پری» (امیر دژاکام) روی صحنه بروند تا «کوریولانوس» (علی پویان) و «ساراپینا» (محسن حسینی) با اجرا از پنجم شهریور تا هفتم مهر، اجراهای پایانی نیمه اول سال 96 در این سالن باشند.

تماشاخانه ایرانشهر آبان سال گذشته، برنامه نیمه دوم 96 را هم اعلام کرد! اما زمانی که سال را با چنین تغییر و تحولاتی آغاز می‌کند، می‌توان به برنامه‌ریزی‌اش برای پایان آن اعتماد کرد؟

تماشاخانه ایرانشهر توسط اعضای شورای سیاستگذاری این مجموعه بهروز غریب‌پور، آتیلا پسیانی، فرهاد مهندس‌پور، حسین مسافرآستانه و حسین پارسایی اداره می شود که از سوی مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس مجموعه تماشاخانه ایرانشهر معرفی شده‌اند. حسین پارسایی دبیری این شورا را نیز بر عهده دارد.

بدون شک اهالی تئاتر از شرایطی که گاهی از حوزه اختیارات و تصمیم‌گیری گروه نمایشی و تماشاخانه خارج است بی‌اطلاع نیستند اما اگر امکان کنترل این شرایط وجود ندارد انتشار خبرهایی با تیترهایی هم چون «تماشاخانه ایرانشهر تا سال بعد پر شد» یا «جدول اجراهای نیمه اول و دوم سال 96 در ایرانشهر» از میانه سال 95 چه حاصلی دارد؟

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا