خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راه حل معضل «کودکان کار» چیست؟

کانال جمعیت امام علی در مطلبی با انتقاد از طرح «کودکان کار ،کودکان کتابخوان» که در مازندران اجرا شده است نوشت:

به نقل از ایرنای مازندارن، در سال گذشته طرحی توسط امور کتابخانه های عمومی این استان با نام «کودکان کتاب» کلید خورد. در ابتدا گفته شد که کودکان کار در این طرح به جای کارهای فعلی خود، در سطح شهر کتاب خواهند فروخت و این مساله از نظر مالی به آنها کمکی هم خواهد بود. پس از مدتی گفته شد که این کودکان به کتابخانه ها خواهند رفت و در ازای کتابخوانی، مبلغی بابت مطالعه دریافت خواهند نمود. این تناقض گویی ها خود حاکی از بی برنامگی در اجرای طرحی داشت که البته نام زیبایی را یدک می کشید.

اما آیا به واقع راه حل مساله “کودکان کار” اجرای طرح های اینچنینی است؟ در گام نخست عدم پیش بینی در مورد تبعات چنین طرحی به وضوح دیده می شود؛ چه آنکه یک حساب و کتاب ساده نشان می داد که در رکود بازار کتاب و نشر، کتابفروشی درآمد چندانی برای این کودکان و در واقع خانواده هایشان نخواهد داشت. لذا این خانواده ها پس از زمان کوتاهی این کودکان را دوباره به همان کار قبلی بازخواهند گرداند. اما به واقع راه حل در کجاست؟

در باب مساله ی کودکان کار نه یک عمل که شاید برنامه ای چندمرحله ای که هر مرحله شامل مجموعه ای از اقدامات موازی و هماهنگ با مدیریتی واحد باشد موردنیاز است. تخصیص یارانه به خانواده های بی بضاعت، فراهم نمودن امکانات تحصیلی برای این کودکان، جلب مشارکت اجتماعی و حمایت از سازمان های مردم نهاد که در این زمینه کار می کنند، فراهم نمودن امکان اشتغال برای والدین این کودکان ولو با درآمد حداقلی، تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان و وضع قوانینی، که در کنار این بسته های حمایتی، به شدت والدین را از سر کار فرستادن کودکان منع کند از جمله پیشنهادهایی است که می توان در این زمینه داشت. اجرای موازی این اقدامات تحت یک برنامه ی مرحله به مرحله و با نظارت و مدیریت یک سازمان واحد و البته با بهره گیری از مشورت همه ی نهادهای فعال در این زمینه می تواند در کمرنگ کردن این زشتی آزاردهنده در جامعه ی ما موثر باشد.

 

کمک خیران برای اجرای طرح «کودکان کار ،کودکان کتابخوان» در مازندران

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا