خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صداوسیما و مناظره‌های هدف‌دار

علی شکوهی روزنامه نگار درباره ی مناظره های صداوسیما در آستانه ی انتخابات، در روزنامه ی اعتماد نوشت:

✅ اين روزها مسوولان دولتي از صدا و سيما شكايت دارند و مدعي هستند كه اين رسانه، «ملي» نيست و نقش مثبتي نسبت به انعكاس دستاوردهاي دولت ندارد. دلايل دولتيان در اين زمينه هم كم نيست. دست‌كم عملكرد اين رسانه را در قبال دولت‌هاي قبل يادآوري مي‌كنند و نشان مي‌دهند كه صدا و سيما مثلا در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري سال ٨٨ هر روز گزارش‌هاي متعددي از عملكرد دولت قبل را با آب و تاب فراوان منعكس و كاملا با هدف حمايت از دولت به تنظيم اخبار و گزارش‌هاي خود مبادرت مي‌كرد. اكنون هم شاهدند كه صدا و سيما به شكل باورنكردني از انعكاس دستاوردهاي دولت روحاني و مقايسه آن با گذشته سر باز مي‌زند و سعي دارد در كنار هر خبر مثبت از دولت، حتما يك گزارش يا خبر منفي و نقادانه را منتشر كند تا ذهنيت مردم را از مثبت شدن نسبت به عملكرد دولت روحاني منحرف كند و فضاي منفي را دامن بزند.

✅ اين تنها دليل دولتيان نيست. سابقه نداشت كه صدا و سيما برنامه‌هايي را كاملا به نقد دولت اختصاص دهد و در غالب موارد هم از مسوولان دولتي و حاميان دولت كساني را براي حضور در برنامه‌ها دعوت نكند. اين رويه در اخبار و برنامه‌هاي متعددي قابل بررسي است. حتي در همين برنامه‌هايي كه به نام مناظره ترتيب داده شده، به شكلي سازمان داده مي‌شود كه در نهايت به نفع دولت تمام نشود. به هر حال ما همه رسانه‌اي هستيم و مي‌دانيم كه اگر شما صاحب سفره باشيد مي‌توانيد سفره را به شكلي بچينيد كه ظاهرا خوب باشد و بيننده خوشش بيايد اما در نهايت خودتان هم به عنوان صاحب سفره، بهره خود را ببريد و هدف خودتان را تامين كنيد.

✅ در هنگام برگزاري مناظرات تلويزيوني، از همان انتخاب موضوع مناظره مي‌توان هدف خود را پي گرفت. صدا و سيما مي‌تواند ده‌ها موضوع را براي مناظره انتخاب كند اما سعي دارد از ميان آنها عمدتا مسائل اقتصادي را انتخاب كند. طبعا اگر حوزه سياست داخلي و سياست خارجي يا حوزه مسائل فرهنگي و اجتماعي يا موضوعات مرتبط با حقوق شهروندي و اجراي قانون اساسي و مواردي از اين دست انتخاب شود، دوستان صدا و سيما مي‌دانند كه دولت حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و طرفداران دولت هم مي‌توانند مطالبات فراواني را مطرح كنند كه ديگر دولت پاسخگوي آن نيست بلكه خود رييس‌جمهوري و وزرا هم در اين مسائل طلبكارند و نهادهاي ديگري بايد پاسخگو باشند. به همين دليل صدا و سيما ترجيح مي‌دهد كه سراغ آن موضوعات نرود و نيروهاي سياسي مورد حمايت خودش را در موضع ضعف قرار ندهد.

✅ در اين مقطع صدا و سيما مسائل اقتصادي را در اولويت قرار داده است تا از نظر خودش، به سبد راي مردمي دولت روحاني تهاجم كند و مردم را نسبت به عملكرد اقتصادي دولت بدبين سازد. انتخاب مسائل اقتصادي و معيشتي براي مناظرات تلويزيوني بد نيست و در جاي خودش بايد به آن پرداخته شود زيرا هر دولتي بايد نشان دهد كه در اين زمينه چه كرده و كدامين موانع از تحقق اهداف اعلام شده دولت جلوگيري كردند اما صدا و سيما در اين مقطع به فكر تحليل علمي عملكرد دولت و دستاوردها و ناكامي‌هاي آن نيست بلكه در يك رويكرد سياسي روشن، در تلاش است تا مخالفان و منتقدان دولت را در موضع برتر بنشاند و اين امر با دو اهرم شدني مي‌شود: اول در انتخاب مهمانان مناظره و دوم با پخش گزارش‌هاي گزينش شده از سطح جامعه و مردم. كافي است مهمانان مناظره را به شكل برنامه‌ريزي شده از ميان مديران و كارشناساني انتخاب كنيم تا پيشاپيش صحنه مناظره را به زيان دولت هدايت كرده باشيم. مثلا مي‌توانيم از مديران توانمند دولتي كساني را دعوت نكنيم. مي‌توانيم كساني را انتخاب كنيم كه در سخن گفتن و انتقال مفاهيم موفق نيستند. مي‌توانيم از كارشناساني دعوت كنيم كه خودشان هم به دولت نقدهاي جدي دارند ولي در مجموع حامي دولت محسوب مي‌شوند. طبعا از طرف ديگر مي‌توانيم منتقداني را دعوت كنيم كه از قبل با آنان هماهنگيم و نوع سوالات را با آنان در ميان گذاشتيم و روند هدايت بحث ميان آنان با مجريان مناظرات هماهنگ شده است.

✅ گزارش‌هاي به ظاهر مردمي هم قصه خودش را دارد. در اين شرايط كه مردم به خاطر عملكرد اقتصادي همه دولت‌هاي بعد از انقلاب، منتقد و از وضعيت خودشان ناراضي‌اند، تهيه گزارش منفي از متن مردم اصلا كار دشواري نيست اما اينكه اين انتقادها و اعتراض‌ها را كاملا متوجه دولت روحاني بكنيم كاري است كه مسوولان اين برنامه‌ها از گزارشگران خود انتظار دارند و به آنان در اين زمينه ماموريت مي‌دهند. مثلا گراني و تورم هست و مردم هم اين را حس مي‌كنند اما گزارش مردمي در اين زمينه مي‌تواند به اين شكل تهيه شود كه دولت روحاني كاري نكرده است و مردم از دست گراني به ستوه آمده‌اند. تهيه‌كنندگان و مسوولان اين برنامه كاري ندارند كه نرخ رشد تورم در دولت قبل تا نزديك به ٤٠ درصد هم رسيده بود و دولت روحاني توانست آن را به كمتر از ١٠ درصد پايين بياورد زيرا آنان تصميم دارند دولت را ناكارآمد نشان دهند و بنابراين گزارشي را تهيه و منتشر مي‌كنند كه همچنان بر وجود تورم تاكيد دارد و اينكه مردم اين آمارها را باور ندارند.

✅ همه ما كار رسانه‌اي كرده‌ايم و از جمله با كار در همين صدا و سيما با ماهيت اينگونه فعاليت‌ها كاملا آشناييم. با مراجعه به اسامي مسوولان همين برنامه‌هاي خاص از جمله مناظره معلوم ‌مي‌شود كه با كدامين گرايش سياسي و كدامين هدف مشخص انتخاباتي در حال توليد اين گونه برنامه‌ها هستند. حال اين سوال را تكرار مي‌كنيم كه وقتي يك شبكه خاص در اختيار يك نهاد مخالف دولت قرار مي‌گيرد، چرا دولت نبايد يك شبكه تلويزيوني در اختيار داشته باشد تا عملكرد خود را براي مردم منعكس كند؟

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا