خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خاوری می‌گفت مجبور به اجرای دستور بالایی‌ها هستم»

یک کاشناس بانکی گفت: یکی از اتفاقات در دولت قبل برخی توصیه‌ها بود، بنده همان زمان از آقای خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی پرسیدم داستان این مساعدتها چیست؟ آقای خاوری هم گفت ما تنها امر بر هستیم و باید دستورات بالایی‌ها را اجرا کنیم.

به گزارش انصاف نیوز، احمد حاتمی‌یزد در گفت‌وگو با ایلنا در مقایسه سیستم بانکی دولت گذشته و دولت تدبیر و امید اظهار داشت: همه می‌دانیم در دوران احمدی‌نژاد کنترل درستی بر سیستم بانکی کشور نبود ، در آن زمان وقتی با اقای جهرمی مدیر عامل وقت بانک صادرات در مورد اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی صحبت کردم و از ایشان پرسیدم که این اتفاق چرا رخ داد؟ایشان گفت سیستم بانکی کشور ول است.

وی ادامه داد: در آن زمان عناصری که قصد سوء استفاده از سیستم بانکی را داشتند شرایط خوبی برایشان فراهم شده بود.

پرداخت تسهیلات زودبازده بدون کارشناسی

حاتمی‌تصریح کرد: در زمان احمدی‌نژاد تسهیلات زودبازده فراوانی بدون کارشناسی از سوی آقای جهرمی به بسیاری از افراد پرداخت شده بود و به جای اجرای طرح‌های اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اغلب این منابع صرف عروسی فرزندان و خرید مسکن آقایان شد و متاسفانه هیچ یک از افرادی که این منابع را دریافت کردند هنوز هم خود را مقید به بازپرداخت آن به سیستم بانکی نمی‌دانند.

افزایش مطالبات معوق در دولت گذشته

این کارشناس بانکی با بیان اینکه در دولت احمدی نژاد مطالبات معوق زیادی در سیستم بانکی بوجود آمد گفت: بسیاری از این منابع به بانکها برنگشته است و در دولت گذشته روابط بر ضوابط در سیستم بانکی غلبه کرد .

حاتمی‌یزد ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقات در دولت قبل برخی توصیه‌ها بود، بنده همان زمان از آقای خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی پرسیدم داستان این مساعدتها چیست؟ آقای خاوری هم گفت ما تنها امر بر هستیم و باید دستورات بالایی‌ها را اجرا کنیم.

وی افزود: این موضوع بسیار تاسف آور است که سیاست گذاری و کار کارشناسی برای مدیرعامل بزرگترین بانک کشور در آن زمان قابل‌اجرا نبود.

گزارشگری مالی شفاف نبود

حاتمی گفت: در دولتهای نهم و دهم به هیچ عنوان گزارشگری مالی بانکها شفاف نبودند و اطلاعات ترازنامه‌های بانکی به درستی ارائه نمی‌شدند و بانکها سودهای واهی و موهومی را نشان می‌دادند و برای مطالبات معوق خود نه ذخیره کافی می‌گرفتند و نه معاملاتشان واقعی بود.

وی افزود: بانکها پیش از پایان سال سهام خود را به بانک‌های دیگر می‌فروختند برای اینکه تنها سود دریافت کنند و برای‌این سودها پاداش نیز دریافت می‌کردند اما امروز بانک مرکزی اصرار دارد تا گزارشات بانک‌ها شفاف‌تر شود البته هر چند هنوز هم با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد اما قدم های خوبی برای این موضوع برداشته شده است.

روابط جای ضوابط را گرفت

حاتمی یزد افزود: در دوران احمدی‌نژاد یک عده‌ای با ارتباطاتی که با مراکز قدرت داشتند صندوق‌های قرض‌الحسنه غیر مجاز تاسیس کردند که امروز مصیبت آن گریبان بانک مرکزی را گرفته است و این مؤسسات با ایجاد اطمینان سعی می‌کردند تا سپرده های مردم را جذب کنند .

رشد قارچ گونه مؤسسات غیرمجاز

وی ادامه داد: بذر این امور ناسالم در زمان احمدی‌نژاد ریخته شد و مؤسساتی نظیر ثامن الحجج ، فرشتگان و میزان در دولت گذشته تاسیس شدند.

این کارشناس بانکی گفت: این موضوع را نباید فراموش کرد که با درآمد نفت صدها میلیارد دلاری کلیه مشکلات اقتصادی قابل حل بود اما در زمان اقای روحانی این درآمدها به یک سوم تقلیل یافت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. البته که آقای خاوری بدون دستور و حمایت بالاتری ها غلط می کرد که این قدر بدزدد. ببینید آن بالاتری ها چقدر دزدیده اند.

  2. انصاف، لطفا تحقيق و بررسي کنيد و گزارشي را در مورد نحوه خارج کردن خاوري از زندان و کشور با ذکر نام همدستان مربوطه اش منتشر بفرمائيد.

  3. همان زمان که علم بصیرت بردوش گرفته بود تضمینات لازمه را کسب کرده بود بقولی یکی بردن دیگری زرنگی گریختن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا