خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش گاردین از احتمال ردصلاحیت روحانی با کانديداتوری ابراهیم رئیسی

ایران فصلی داغ را برای انتخابات پیش رو دارد و روحانی با رقیبی محافظه کار مواجه خواهد بود و این چالشی جدی برای اوست.

به گزارش سايت روزنو، روزنامه بریتانیایی «گاردین» با انتشار گزارشی ضمن اشاره به اعلام نامزدی ابراهیم رئیسی برای شرکت در رقبات های انتخاباتی می نویسد: «ثبت نام رسمی برای نامزدی در انتخابات از روز سه شنبه اغاز می شود اما ابراهیم رئیسی زودتر نامزی خود را اعلام کرده است. او اظهار کرده که مسئولیت دینی و انقلابی اش ایجاب کرده که در رقابت های انتخاباتی شرکت کند. پیش از این بسیاری از تحلیلگران درباره احتمال نقش افرینی رئیسی در اینده سیاسی ایران در صورت ایجاد خلاء قدرت گفته بودند اما اکنون نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری همه را متعجب کرده است».

گاردین در ادامه اشاره می کند که شواهد نشان می دهند که نامزدی رئیسی کار را برای رئیس جمهوری فعلی ایران اسان نخواهد کرد.

این روزنامه اشاره می کند که نگرانی های جدی ای درباره احتمال رد صلاحیت روحانی قبل از اغاز روند تبلیغات انتخاباتی در جریان بررسی ها توسط شورای نگهبان وجود دارد که در صورت تحقق آن سناریو به احتمال زیاد واکنش شدیدی ایجاد خواهد شد.

این روزنامه اشاره می کند که رئیسی در بیانیه خود از لزوم مقابله با مشکلات اقتصادی گفته است. این روزنامه بریتانیایی در ادامه اشاره می کند که انتظار می رود اصلاح طلبان از روحانی حمایت کنند.

این روزنامه می نویسد:«سيدمحمدخاتمي که از هر نوع پوشش رسانه ای منع شده و ممنوع التصویر است نشان داده که روحانی مورد علاقه اصلاح طلبان است. گاردین اطلاع یافته که بسباری از اصلاح طلبان معتقدند که باید نامزد در سایه دومی نیز وجود داشته باشد تا در صورت رد صلاحیت احتمالی روحانی جانشین او شود واعلام نامزدی کند روحانی اما با این ایده مخالف است و معتقد است که نامزدی اصلاح طلب احتمال رد صلاحیت او را افزایش می دهد. این موضوع را منابع اگاه به گاردین اعلام کرده اند».

این روزنامه اشاره می کند که بسیاری از نهادهای غیر منتخب می خواهند که روحانی در رقابت های انتخاباتی یا شرکت نکند و یا شکست بخورد.

این روزنامه در ادامه می نویسد:«این انتخابات مهم است چرا که هر فردی که رییس جمهوری شود در خلاء قدرتی که احتمالا دیر یا زود ایجاد خواهد شد تاثیرگذار خواهد بود. سناریوهای مختلفی در مورد نامزدی رئیسی مطرح شده است و برخی می گویند که او برای افزایش مطرح کردن نام خود ثبت نام خواهد کرد و در نهایت کنار خواهد کشید.

برخی دیگر می گویند که حضور او در رقابت ها احتمال رد صلاحیت روحانی را افزایش می دهد چرا که اعتقاد بر این است که رویارویی روحانی و رئیسی باعث افزایش اعتبار و محبوبیت روحانی می شود. با این حال، اشکار است که شکست دادن رئیسی کار راحتی نخواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا