خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخر و عاقبت نامزدهای مطرح جمنا چه شد؟

در دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب (موسوم به جمنا که یکی از ائتلاف های جدید بخشی از اصولگرایان است)، پنج نامزد نهایی اصول‌گرایان (سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح) تعیین شدند. البته به فاصله چند روز فتاح کناره‌گیری کرده و حاجی‌بابایی به ترکیب اضافه شد.

مژده هادی‌‎زاده در خبرآنلاین نوشت: نخستین نشست مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با حضور ۳ هزار نفر از حاميان جريان اصولگرايي، ۵ اسفند 1395 برگزار شد. در این نشست 53 نفر به عنوان نامزدهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري به جمنا پیشنهاد شدند که 21 نفر آنها به تایید نهایی هیئت موسس رسیدند.
در لیست کاندیداهای اولیه جمنا به جز موتلفه، خبری از اصولگرایان سنتی نبود؛ اما حضور حامیان احمدی‌نژاد و مردان دولت نهم و دهم ‌از مهرداد بذرپاش گرفته تا حمیدرضا حاجی بابایی، مسعود زری بافان، محمد عباسی، ابراهیم عزیزی، مهدی زاهدی و رستم قاسمی در این لیست پررنگ بود. افرادی که پذيرش آنان به عنوان رجل سياسي از سوي برخي محافل حتي اصولگرایان چندان قرين به واقعيت به نظر نمي‎رسد. با اين وجود، بنا بر اين شد که از ميان 21 نامزد احتمالي در نهایت 10 نفر با رای اکثریت اعضا انتخاب شوند.  تعلل در معرفی این ده نفر زمزمه های اختلافات درونی در جمنا را بالا برد خاصه آن زمان که در نهایت لیست 14 نفره ای منتشر شد که اسامی نه براساس آرا که براساس حروف الفبا در لیست آمده بودند. همان زمزمه ها هم می گفت لابی های پشت پرده سبب اضافه شدن 4 نفر به لیست اولیه 10 نفره شده است.

درباره هر یک از این کاندیداهای اولیه جمنا حرف و حدیث‌های فراوانی وجود داشت. حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور دراین رابطه در حساب کاربری توئیتر خود به کنایه نوشت: «ده کاندیدا در انتخابات رياست جمهوري به مثابه فوتبال، کافی نیست؛ باید یک دروازه‌بان هم استخدام کنید! به خصوص برای مراقبت از غضنفرها»!

انتقادها و اما و اگرها به اين مدل تصميم گيري تنها از خارج از جريان اصولگرايي نبود؛ چرا که حواشي پررنگي در درون اين جريان نيز به تدريج بروز کرد. کما اینکه حزب موتلفه اسلامي حمایت خود را ابتدا از جبهه مردمی نیروهای انقلاب به طور رسمی اعلام کرد؛ اما نامزد پيشنهادي اين حزب در جمع 10 نامزد مورد حمايت جمنا قرار نگرفت و با کمی اغماض وارد لیست 14 نفره شده بود. همين عامل سبب شد «سیدمصطفی میرسلیم» راهش را از جمنا جدا کند. علي رغم برخي انتقادات او به جمنا و تاکيدش بر قدمت موتلفه به نسبت اين جبهه انتخاباتي نوظهور، موتلفه حضورش در اين جمع را تا کنون لغو نکرده است. اين در حالي است که ميرسليم  مستقل از جمنا در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم نامزد شد.

سعيد جليلي و محمدباقر قاليباف که اسامی شان در لیست نهایی وارد شده بود هم نپذيرفتند که ميثاق نامه جمنا را امضا کند. ميثاق نامه‌اي که نامزدهاي احتمالي را ملزم مي‌کند به نفع نامزد نهايي جمنا کناره گيري کنند و کابينه‎شان را با نظر اين جبهه تشکيل دهند.

اما 16 فروردین که رسید سرانجام اسامي 10 نامزد منتخب جمنا اعلام شد که عبارت بودند از: سیدابراهیم رئیسی، پرویز فتاح، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی بابایی، عزت‌الله ضرغامی، مهرداد بذرپاش، علی نیکزاد، رستم قاسمی و محسن رضایی.

نام جلیلی به خاطر نپذیرفتن سازوکار جمنا حذف شده بود و میرسلیم هم در لیست قرار نگرفته بود. با وجود اعلام اين اسامي، حواشي همچنان ادامه يافت تا اينکه در دومین مجمع ملی این جبهه، 5 نامزد نهایی جمنا تعیین شدند: سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح. البته شب نشده پرویز فتاح طی پیامی از این لیست کناره گیری کرد. واکنش بعدي اعتراض حاجي بابایی به نتایج آرا بود. هیئت نظارت جمنا هم اعلام کرد که آرا را مجددا بازشماري کرده و او را با توجه به فاصله کم با نفر پنجم به جمع پنج نامزد منتخب نهايي افزوده است. رای زاکانی و بذرپاش نیز محل مناقشه شد خاصه آنکه بالاتر از قالیباف هم ایستاده بودند و خبرها از لابی های استانی این دو چهره روایت می کرد.

اسامي اين پنج نفر در حالي اعلام شد که حجت الاسلام رئيسي هنوز رسما اعلام کانديداتوري نکرده بود. او که سه روز بعد (يکشنبه 20 فروردين) رسما براي حضور در رقابت‌هاي رياست جمهوري دوازدهم اعلام نامزدي کرد، در بيانيه‌اش نوشت که “فارغ از گروه بندی های سیاسی” وارد عرصه مي شود. عبارتی که تعبیر به حضور مستقل رئیسی در انتخابات داشت.

بعد از آن بود که عزت الله ضرغامي رئیس پیشین سازمان صداوسیما در کانال تلگرامی خود خطاب به اعضای شورای مرکزی جمنا نوشت: از رئیسی به عنوان کاندیدای خود عبور کرده و حاجی‌بابایی و نیکزاد را جایگزین کنند!

ثبت نام انتخابات رياست جمهوري از امروز آغاز شده و حدود يک ماه ديگر تا برگزاري اين انتخابات زمان باقي است اما هنوز حبهه مردمي نيروهاي انقلاب به نتيجه نهايي نرسيده که از کدام نامزد به عنوان نامزد نهايي خود حمايت کند. اگرچه برخي از رئيسي به عنوان نامزد نهايي اين جبهه نام مي برند اما همچنان اما و اگرهاي بسياري در اين جريان ديده و شنيده مي شود.

آنچه در جدول زیر مي‌بينيد اسامی نامزدهای 21 نفره جمنا و سرنوشت نهايي آنهاست:

ردیف

اسامی

سمت

سرنوشت انتخاباتی

1

مهرداد بذرپاش

نماینده دوره نهم مجلس

حضور در لیست 5 نفره جمنا

2

سعید جلیلی

عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی

نپذیرفتن میثاق نامه جمنا و حذف از لیست

3

حمیدرضا حاجی‌بابایی

وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم- نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

در ابتدا انصراف از کاندیداتوری طی پیام با تصمیم جمنا و سپس جایگزین شدن با فتاح در لیست 5 نفره

4

محمد خوش‌چهره جمالی

نماینده اصولگرای تهران در هفتمین دوره مجلس، استاد دانشگاه تهران

حذف از لیست به تصمیم جمنا

5

محسن رضایی

فرمانده پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

انصراف از حضور در انتخابات ریاست جمهوری

6

سیدابراهیم رئیسی

تولیت آستان قدس رضوی، دادستان و معاون قوه قضاییه

حضور در لیست  5 نفره جمنا

7

علیرضا زاکانی

نماینده ادوار گذشته مجلس و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

حضور در لیست 5 نفره جمنا

8

علیرضا زالی

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران

انصراف از حضور در انتخابات ریاست جمهوری

9

محمدمهدی زاهدی

وزیرعلوم دردولت نهم و نماینده ادوار مجلس، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات

نامعلوم

10­­­

 مسعود زریبافان

رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون احمدی‌نژاد

رای نیاوردن در انتخابات داخلی جمنا

11

سیدعزت‌الله ضرغامی

رئیس پیشین صدا و سیما

حذف از سوی جمنا پس از رای‌گیری

12

محمد عباسی

وزیر ورزش و امور جوانان دولت دهم

رای نیاوردن در انتخابات داخلی جمنا

13

ابراهیم عزیزی

عضوحقوقدان شورای نگهبان

رای نیاوردن در انتخابات داخلی جمنا

14

پرویز فتاح

رئیس کمیته امداد امام خمینی، وزیر نیرو دولت نهم، جانشین سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه

انصراف از حضور در انتخابات ریاست جمهوری

15

رستم قاسمی

وزیر نفت در دولت دهم

رای نیاوردن در انتخابات داخلی جمنا-اعلام کاندیداتوری مستقل

16

محمدباقر قالیباف

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، رئیس نیروی انتظامی، شهردار کنونی تهران

حضور در لیست 5 نفره جمنا

17

محمدحسن قدیری‌ابیانه

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا

رای نیاوردن در انتخابات داخلی جمنا

18

شاهین محمدصادقی

نماینده و عضو هیئت رئیسه مجلس در دوره های هفتم و نهم

رای نیاوردن در انتخابات داخلی جمنا

19

غلامرضا مصباحی‌مقدم

نماینده ادوار مجلس، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

رای نیاوردن در انتخابات داخلی جمنا

20

سیدمصطفی میرسلیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت هاشمی و عضو مجمع تشخیص مصلحت

امضانکردن میثاق نامه جمنا و حذف از لیست – کاندیداتوری مستقل

21

علی نیکزاد

وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم و سرپرست وزارت راه و ترابری

حذف از سوی جمنا پس از رای گیری – کاندیداتوری مستقل

*اسامی به ترتیب حروف الفبا مرتب شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا