خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کنایه ابتکار به رقبایِ روحانی: مجوز تهمت زدن گرفته‌اید؟

معصومه ابتکار معاون حسن روحانی رییس جمهور می‌گوید: نقطه ممیز جامعه اسلامی با جوامع دیگر در برگزاری انتخابات رعایت اخلاق است. یعنی نمی‌توان گفت انتخابات ریاست‌جمهوری نظام جمهوری اسلامی ایران مثل آمریکا باشد و افراد درآن به راحتی تهمت بزنند و دروغ بگویند.

امید کرمانی‌ها در مقدمه ی گفتگوی خبرآنلاین با خانم ابتکار نوشت: امروز اصولگرایان در داخل و خارج از اردوگاه سیاسی خود با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می کنند. در داخل مکانیزمی که برای اجماع روی یک نامزد طراحی کردند انتظارات آنها را برآورده نکرده، در خارج از اردوگاه نیز جز وارونه نمایی دستاوردهای دولت یازدهم، بیان یکسری مشکلات کلی، عمومی و متداول کشور مربوط به همه ادوار ریاست جمهوری و به طنز گرفتن برخی مسائل، اقدام ایجابی برای کسب رأی نتوانستند به نمایش بگذارند.

به نظر می رسد رقبای اصولگرای روحانی صرفا روی تقویت آرای سلبی رئیس جمهور مستقر سرمایه گذاری کردند و امید دارند با همین روش به نتیجه برسند اما معصومه ابتکار، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو کابینه دولت تدبیر و امید توصیه ای به آنها دارد، او می گوید: رقبا جانب انصاف، عدالت و اخلاق را رعایت کنند. ما ادعا داریم مسلمان هستیم، آن ادعای مسلمانی را نمی شود به این راحتی زمان انتخابات فاکتور گرفت، نمی شود به این راحتی به رقیب دروغ بست، دروغ گفت، تهمت زد و تخریب کرد. خلاصه آنکه نمی توان گفت انتخابات ریاست جمهوری نظام جمهوری اسلامی ایران مثل آمریکا و جوامع سکولار باشد که به هر قیمتی تلاش شود رقیب از میدان خارج شود.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

خانم ابتکار! رقبای آقای روحانی که می خواهند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند یکسری مشکلات اقتصادی را مورد اشاره قرار می دهند و دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم را وارونه نمایی می کنند و می گویند در این دوره هیچ گامی برای حل مشکلات برداشته نشده یا اگر هم برداشته شده برای مردم ملموس نیست، در حالیکه برخی از این طیف منتقدان این تعجیل در حل مشکلات کشور را در دوره های گذشته نداشتند، ارزیابی شما از این نوع رفتارها چیست؟

تعجیل برای رسیدن به قدرت خیلی کار جالبی نیست، بیشتر تعقل و تدبیر خوب است. تدبیر، تعقل و پایبندی به اخلاق بیشتر از تعجیل برای رسیدن به قدرت جواب می دهد. هر دولت و سازمان اجرایی حتما دستاوردها و نواقصی دارد. بحث سر این است که دستاوردهای این دولت نسبت به شرایطی که روز اول مسئولیت را تحویل گرفت چه بوده است؟ حالا گفته می شود دولت یازدهم با دولت دهم مقایسه نشود اما وضعیت امروز دولت یازدهم با روز اول کاری اش که می تواند مقایسه شود. این مقایسه نشان می دهد دولت یازدهم با وجود شرایط بسیار سختی که آغاز به کار کرد و شرایط بسیار دشوار حاکم بر کشور به لحاظ سیاست خارجی، اقتصادی، اجتماعی و وضعیت اسفناک زیست محیطی، امروز وضعیت خیلی خیلی بهتری دارد و گام های موثری را برای پیشرفت کشور در همه زمینه ها برداشته است.

اینکه ما هنوز کمبود و مشکل داریم، قطعا همین طور است و حتی گام هایی که برداشته شده شاید در جاهایی با ضریبی از خطا همراه بوده که این اتفاقی طبیعی در کار اجرایی است اما با توجه به اینکه همه این کارها در یک دوره چهارساله انجام شد می توان گفت این ضریب خطا در مقایسه با گذشته بسیار پایین تر است و هیچ شکی در این نیست. فکر می کنم هر ناظر منصفی اگر خط کش دستش بگیرد، ملاک بگذارد و با نگاه تخصصی و کارشناسی و با پرهیز از جانبداری به هر کدام از موضوعات نگاه کند می بیند دولت یازدهم گام های تخصصی و موثر برای رفع معضلات کشور برداشته است.

اینکه آیا این گام ها کافی است؟ هیچ ایرادی نداشتند؟ همه مسائل را برطرف کرده است؟ هیچ کس نمی تواند چنین ادعایی کند. اینکه همه چیز 100 درصد بدون اشکال و ایراد بوده است؟ این را هم به نظر من هیچ کسی چنین ادعایی نداشته و ندارد. البته در یک دوره ای کسانی چنین ادعاهایی می کردند که دولت ما پاکترین دولت است اما دولت یازدهم هیچ گاه چنین ادعایی را نداشته است.

اینکه دولت گام های بسیار بسیار موثری برای استفاده از تمام ظرفیت کشور برداشت و با تجربه ترین افراد را به کار گرفت تا دیگر روش سعی و خطا اتفاق نیفتد و دوباره دولت به سمتی نرود که در زمینه هایی خطا کند، خدا را شکر در اکثر این زمینه ها گام های موثری برداشته شد. پس اگر هر کس با خط کش کارشناسی عملکرد دولت یازدهم را محک و اندازگیری کند نگاهی عادلانه و منصفانه داشته باشد و رویکردش جانبدارانه نباشد و نخواهد یک جهت گیری سیاسی را القا کند، متوجه این واقعیت می شود که شاخصها خیلی تغییر کرده و حرکت کشور رو به بهبود بوده و اگر این دولت فرصت داشته باشد که مسیر خودش را ادامه دهد، یقینا برای کشور یک شرایط بسیار بهتری را نسبت به گذشته فراهم خواهد کرد.

این مدل افشاگری هایی که رقبای آقای روحانی در جناح اصولگرا به راه انداخته اند چه تأثیری روی نگاه مردم دارد؟ این اقدامات به نفع آنها خواهد بود یا به ضررشان تمام می شود؟

مردم حق دارند بدانند. اشکالاتی حتما است در این تردید نداریم.  اما اینکه بالاخره با وجود همه اشکالات پیشرفت ها و تحولات بسیار خوبی اتفاق افتاد و دستاوردهای بسیار خوبی حاصل شد غیرقابل انکار است. این به نظرم یک مسئله ای است که واقعا ما باید با همان ملاک ها و معیارهای کارشناسی و تخصصی به آن بنگریم. افشاگری به این مفهومی که یک تخلفات بزرگی از این دولت اتفاق افتاده، باید بگویم دولت یازدهم خیلی شفاف عمل کرده و میزان تخلفاتش در بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات مشخص است همانطور که مشخص است میزان تخلف دولت قبل در این دستگاه ها چقدر بود، چقدر مصوبات دولت دهم با قوانین مغایرت داشت، چقدر اختلاس های بزرگ در آن دوره اتفاق افتاد.در دولت یازدهم وضعیت کاملا روشن و شفاف است و تلاش دولت هم در همین مسیر بود بنابراین چیزی برای افشا کردن وجود ندارد.

یعنی رقبای آقای روحانی چیزی برای افشا کردن ندارند؟

بله، فکر نمی کنم چیز خاصی داشته باشند همه برگه هاشان رو شده است. خیلی سعی کردند از بحث حقوق های نجومی استفاده کنند بالاخره مردم هم حقایق و واقعیت ها را می توانند از لابه لای همه این گرد و غبارها پیدا کنند.

مثلا رقبای آقای روحانی در جناح اصولگرا می گویند دولت یازدهم مخالف مناظرات تلویزیونی است و…

خیر، مناظرات یک چارچوبی دارد دولت هم در چارچوب تعریف شده از عملکردش دفاع می کند. دولت الان بخشی از حاکمیت است اینکه عده ای بخواهند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری صرفا عملکرد دولت یازدهم را به نقد بکشند یعنی هیچ کدام از بخش های دیگر کشور موضوع مناظره نباشد که چه عملکردی داشتند جای سئوال دارد. خوب است اتفاقا عملکرد همه دستگاه ها، بخش ها و شرکت های بزرگ ارزیابی و موضوع مناظره شود. اما اینکه قبل از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست فقط بخواهند یک سویه عملکرد دولت یازدهم را موضوع مناظره کنند به نظرم دور از منطق است. یعنی این مقداری به نظر می رسد جهت گیری دارد بالاخره دولت باید فرصت داشته باشد کارهایش را بگوید و منتقدان هم نقد کنند، این هیچ مشکلی ندارد اما اینکه درست قبل از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم را کاملا تخریب کنند قطعا به نفع نظام و کشور نیست.

یعنی می فرمایید بعد از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دولت از مناظرات تلویزیونی استقبال می کند چون معتقد است کارنامه قابل دفاعی دارد؟

بله، قطعا همین طور است. الان هم ما از مناظره استقبال می کنیم البته با شرایط خودش، یعنی آن چارچوب ها و شرایطی که واقعا منطقی باشد و جانبدارانه نباشد. اصلا تمام نقطه ممیز جامعه اسلامی با جوامع دیگر در برگزاری انتخابات رعایت بحث اخلاق است. یعنی نمی توان گفت انتخابات ریاست جمهوری نظام جمهوری اسلامی ایران مثل آمریکا باشد.

نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا راست و دروغ بدترین تخریب ها را علیه همدیگر مطرح کردند و تهمت های زیادی به یکدیگر زدند، در واقع آنها پایبند به چارچوب نبودند. در جوامع سکولار دیگر هم این اتفاق می افتد اما در کشور ما خیلی فرق دارد، ما ادعا داریم مسلمان هستیم، آن ادعای مسلمانی را نمی شود به این راحتی زمان انتخابات فاکتور گرفت، نمی شود به این راحتی به رقیب دروغ بست، دروغ گفت، تهمت زد و تخریب کرد. به هر قیمت قرار نیست رقیب از میدان خارج شود، به هر قیمت قرار نیست یک عده ای در قدرت بمانند یا از قدرت کنار روند.

این به نظر امتحان خیلی بزرگی است و متأُسفانه افراد خاصی در خیلی موارد در این عرصه امتحان خوبی پس ندادند و رفتند مجوزهایی گرفتند که تهمت زدن برای موارد خاصی جایز است. این خیلی خطرناک است و مردم را خیلی دلسرد می کند. در هر صورت طیف جریان اعتدال و اصلاحات نسبت به رعایت اخلاق بسیار حساس بوده و بسیار به آن پایبند است، بسیار درباره مباحث و مسائلی که مطرح می شود، صادقانه با مردم برخورد می کند و حفظ این صداقت برایش خیلی مهم است. در کل جریان اعتدال و اصلاحات هرگز دروغ بستن یا تخریب طرف مقابل را در دستور کار خودش قرار نداده است.

بیشتر شخصیت های سیاسی که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنند جدی ترین رقیب خود را آقای روحانی اعلام می کنند. چرا؟

آقای روحانی رئیس جمهور مستقر است طبیعتا منتقدان و موافقانی دارد اما مهم این است که مردم به چه کسی رأی می دهند.

با توجه به اینکه ثبت نام کاندیداها آغاز شده تصمیم گیری اصلاح طلبان درباره نامزد پوششی به کجا رسیده است؟

این در حد حرف است. تصمیمی برای آن گرفته نشده است. جریان های سیاسی به طور طبیعی علاقمند هستند تمام جوانب کارشان را بسنجند و یک کاندیدایی داشته باشند که بتواند قوی در صحنه انتخابات حاضر شود.

ثبت نام آقای احمدی نژاد و دوقطبی که ایجاد خواهد کرد را چه طور ارزیابی می کنید؟

من نظر خاصی ندارم امیدوار انتخابات با شور و حضور حداکثر مردم برگزار شود و بازیچه نشود به این معنا که عده ای نخواهند برای انتقام گیری و حل و فصل مسائل خودشان وارد صحنه انتخابات شوند. انتخابات عرصه ای است که مردم با شور و امید می آیند بنابراین کسی که در این صحنه می خواهد کاندیدا شود باید با نیت خیر و بهبود وضعیت کشور به این میدان پا بگذارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا